torsdag 20 november 2008

Lillmirrens aranstickade tröja





Inte visste jag att vanlig flätstickning kallades för aranstickning... Har letat på nätet men här finns inga exempel på hur sticktekniken ser ut. Det är alltså inte bara fråga om flätor efter vad jag förstår utan även om rutor... (Bilderna går, av någon oförklarlig anledning, att klicka större!)

Här hänger i alla fall äntligen underverket på en galge på garderobsdörren. Ärmarna ser lite små och konstiga ut på fotot, men passade bra när Lillmirren provade tröjan. Mirren var nöjdare än sonen som inte alls ville prova den. Han avskyr att ta på sig kläder överhuvudtaget.

När jag väl hade klurat ut mönstret, efter ihärdigt upprepande (bokstavligen) av bakstycket, visade det sig att monteringen var det som var krångligast. Inte blev det så vackert som på mönsterbilden. men Lillmirren bry sig väl knappast. Sidsömmarna ser ut som om det vore en lite annorlunda mönsterrad bara...

Tack vare den duktiga Bloggblad har jag lärt mig lite om "Aran Sweater".
Jag trodde för en kort stund att flätorna var uppochnervända som på mitt första för stora bakstycke - men ack, inte det inte. Så nästa tröja blir olika på bak- och framstycke. Om jag inte repar upp allt förstås...Det går nämligen att klicka på bilden.

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Snygg tröja på söt grabb!

Aran är en liten ö utanför hm... Irland, tror jag. Skottland? Där stickade man tröjor med famljemönster så att man skulle känna igen sin sjöman om han drunknade och hittades långt efteråt... Hemsk bakgrund till de vackra tröjorna.

När de tvättar tröjorna där, lägger de dem på stenmurarna omkring huset, för att torka. En god vän till mig köpte en sån tröja på plats, och stickerskan talade om för köparen att hon skulle göra så... Min goda vän hade inte hjärta att tala om att hon liksom bodde lite annorlunda...

Bloggblad sa...

Förresten! Hur gick festen?

Musikanta sa...

Bloggblad:
Vilka djupa, dolda kunskaper som kommer i dagen! Jag är djupt imponerad. Det var roligt att veta förresten. Jag ska googla på Aran i stället för aranstickning så kanske jag kan få fram det.

Festen blev hellyckad. Jag kanske skriver ett litet inlägg om den när det har lugnat ner sig. Just nu är det bara "Hösten" och "Våren" som gäller. Jag tror jag har spelat i tre timmar idag. Kan dom fortfarande inte helt...

Bloggblad sa...

Ja, du anar inte vilken mängd kunskaper som gömmer sig... ibland gömmer de sig lite för väl... :)

Lycka till med konserten. När är'en...(måste ju rimma när det går...)

Eleonora sa...

Vilken fin och jobbig tröja du stickat. Jag ääälskar detta mönster! Vet också hur komplicerat det är att göra det. Tungan måste ligga rätt i mun hela tiden. Lillmirren är ju hur underbar som helst. Han kommer nog att gilla tröjan bättre bara det blir kallare ute och han får känna hur gott den värmed. Kram på dg.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Det var ingen konsert,det var en begravning som jag kom hem ifrån för några timmar sedan. 60 personer i kyrkan. Men det gick bra, trots att orgeln inte är likadan som den hemma. Det lönar sig att träna...

Eleonora:
Det var inte så svårt när jag äntligen hade begripit hur jag skulle sticka d.v.s. följa mönstret från höger till vänster i stället för tvärtom!

Det som var svårt var att sy ihop den. Nästa gång ska jag försöka ta mig till ett stickcafé och få lite hjälp. Det var i alla fall roligt att tröjan passade så bra...
Varm kram

Grekland nu sa...

Vad fin den blev, hoppas nu inte han växer ur den för fort så mycket arbete som du lagt ner!

Bloggblad sa...

Jaså, jag troddde det var till Stora Konserten...

Nu har min lilla sångfågel kommit, vi ska åka och handla mat nu. Blir inget mer bloggande idag alltså.

Cecilia N sa...

Hej Musikanta!

Det var en snygg tröja!
På http://www.knittinghelp.com/videos/knitting-tips finns många tips om stickning, bl a hur man syr ihop.
Kolla på Finishing så får du god hjälp att göra snygga sömmar nästa gång.

Musikanta sa...

Ingabritt:
Jag vet att det går fort att växa ur kläder i den åldern. Men jag har ju ett större bakstycke färdigt (med upp och nervända flätor visserligen) i blått så det får väl bli nästa tröja då... Dessutom hoppas vi på ett litet syskon så småningom! Kram

Bloggblad:
Jag måste få träffa henne någon gång! Jag känner henne ju bara bloggledes.

Musikanta sa...

Cecila N:
Välkommen till min blogg. Tack för tipset. Jag ska genast gå in och titta...

Jag har varit inne och läst lite i din blogg och är full av beundran inför dina fina stickade skapelser...

Marianne sa...

Så fin den blev! Ja, vi får hoppas på ett syskon, och så får du sticka flera stycken i olika storlekar så att det hela tiden finns en i rätt storlek : )

Ser mjuk och fin ut också.

Musikanta sa...

Marianne:
Haha - det är ju inte säkert att barnen vill ha tröjorna när de blir större... Men ett litet syskon vore välkommet! Kram