fredag 4 september 2009

Fredagstema - Show and Tell - Empati

Peter Nilsson i Västerbottenskuriren skriver den 29 juni 2007:

Att ha empati med en människa är att känna med henne, inte för henne (min kursivering). Jag har förstått att empati inte kan översättas direkt med "medlidande" som man vanligtvis tror.

Han skriver också att det är förmågan att spegla sig och tänka sig in i en annan människas liv som uttrycket egentligen innebär.

Frågan om små barn kan känna empati är mycket diskuterad. Jesper Juul anser att det inte finns i barns medvetande innan det är två år. En indisk filosof menar däremot att alla barn är födda med empatisk förmåga. "Alla barn är vänliga av naturen." Det gäller bara att utveckla den empatiska förmågan, anser han.

Med mycket kärlek från föräldrarnas sida är det säkert inga större problem. Men hur ska ett litet barn, som behandlas kärlekslöst och kanske t.o.m. blir misshandlat, kunna känna empati med andra?

Jag fick ganska tidigt en lektion i empati av min pappa - som följt mig hela livet. Jag hade just börjat skolan och varit elak och sagt något dumt till en av mina små klasskamrater. Tydligen av den digniteten att fröken hade ringt och talat om det för föräldrarna. Min pappa hade då tagit mig i famnen och tittat allvarligt på mig och sagt:

- När du säger något elakt till någon så sätter du en en tagg i hennes hjärta.

Jag har fortfarande, efter alla år, bilden med rosentaggen i hjärtat på näthinnan...


(Bilden från internet)

Show and tell, fredagstema

Maisoui har valt följande teman för september:

4 sept- Empati

11 sept - Fyra saker du måste se i "min" stad

18 sept - Mitt förhållande till...

25 sept - För att överraska/överrumpla mig måste du...

Fredagsbloggare:

Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra , Anna-Saltis, Millan, Anki, Marianne (har uppehåll), Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Ingabritt, Jennie, Erica, Maisoui, Taina, Christel, Sparkling, Moster Mjölgumpa, Emmama, Marskatten, Musikanta, Sara, Under ytan, Lena, Västmanländskan, Norrsken och stjärnfall, Saras land, I am Annika, Birgitta, Curieux, Minerva, Ebba, Lotta, Lullun

25 kommentarer:

Erica Pettersson sa...

Vilket bra inlägg om empati!
Och vilken bra jämförelse det var med taggen i hjärtat. Det är ju precis som det känns :)

Hoppas att du får en riktigt bra helg!

Musikanta sa...

Erica Pettersson:
Tack Erica för din rara kommentar! Den värmer...

Ha en skön helg själv!
Många kramar/M

Mia sa...

Vilken klok pappa. Det var väldigt talande för hur det kan kännas om man blir sårad av någon. Hur man blir behandlad själv som barn tror jag är otroligt viktigt för hur man själv behandlar andra. Om empati är medfött eller om det är inlärt är så svårt att säga. Det som är säkert är att det är otroligt viktigt oavsett. Kram!

Annika sa...

Ja, där lärde han dig verkligen ngt som du aldrig har glömt. Fint!
Ja, det sägs ju att barn inte kan känna empati, så frågan är om det är ngt som växer fram med åren? Jag tror nog det växer fram ganska fort, trots allt. Min flicka har alltid varit väldigt empatisk.
Fint inlägg du skrivit här.
HA en fin helg!!
KRAM!!

Taina sa...

Vad bra sagt av din far! Ibland försöker jag förklara för vår Minsting (5 år) vad det betyder att såra någon och det kan vara svårt att sätta ord på det. Men jag tror hon förstår.

Önskar dig en trevlig helg!

Bloggblad sa...

Jag gillar också tagg-liknelsen. Och jag tror att ALLT finns inom ett barn, sen är det det man odlar och ansar resp. struntar i, som blir dominerande.

Det märkliga är att ingen ifrågasätter om man ska fostra en hund eller ej - men väldigt många anser (fast förstås inga kloka bloggläsare) att man ska låta barn få växa fritt... Ändå kan ofostrade barn bli precis lika farliga för omgivningen som ofostrade hundar.

tänk vad jag vet - fast jag aldrig har haft hund... :)

Fritt ur hjärtat sa...

SÅ kloka ord och vilken klok pappa. Empati är stort, jag är inne på samma linje.

Ebba Christina sa...

Jag tror på din indiske filosof. Alla barn är födda vänliga. Men de föds också med en stor portion vrede. Så det gäller att hjälpa dem att låta den positiva kraften väga över.
Vad gäller min utställning så är den på Galleri Svea, Köpmangatan 4
i Gamla stan i Stockholm. Vernissage 3/10 kl 12.00. Utställningen pågår t.o.m 8/10.
det vore väldigt trevligt om du kunde komma....kram.../Ebba

Musikanta sa...

Mia:
I alla händelser är det viktigt att utveckla denna förmåga och kanske ta ett konkret exempel som min pappa gjorde för att ett barn ska förstå.
Krama dina små killar från mig!

Annika:
Jag har ju lärt känna din lilla Karolina genom bloggen så att jag är inte det minsta förvånad!
Ha en skön helg själv och en extra kram till Karolina/M

Taina:
Hon förstår säkert vad du menar. Barn försår mycket mer än vad man tror även om dom inte alltid låtsas om det.

En skön helg önskar jag dig också.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag tycker att du ska läsa någonting av Jesper Juul, det är väldigt intressant läsning.

Kanske man ändå inte ska jämföra barn och hundar. De senare "fostras" ju att lyda den minsta tillsägelse och det är kanske inte det man vill att ens barn ska göra.

Dessutom tar man ibland till ganska hårda metoder, åtminstone när det gäller stora hundar, när man ska dressera dom. Strypkoppel etc.

Jag tror att man bäst uppfostrar barn genom kärlek och att vara ett gott föredöme. Det vet jag ju att du håller med om...

Jag önskar dig en skön avkopplande helg utan tanke på skola med åtföljande jobbiga barn...

Musikanta sa...

Fritt ur hjärtat:
Jag har läst ditt inlägg och håller med om allt du skriver. Just att empati inte bara är "tycka synd om" utan att man verkligen försöker sätta sig in i en annan människas situation.

Ebba:
Jag lutar nog åt det hållet också. Sen att det finns mycket ilska och egocentricitet hos det lilla barnet är ju sådant som man får jobba med ständigt som förälder...

Tack för upplysningen om din utställning. Det vore roligt att komma dit och titta på dina smycken och träffa dig.

Det blir någon gång under veckan innan den åtoonde i så fall. Jag har spelningar på helgen... Om jag har möjlighet att komma upp hör jag av mig.
Kram/M

Anonym sa...

Det var riktigt vackert och hjärtevarmt!

Anonym sa...

Det var riktigt bra sagt. Jag är övertygad om att de flesta hade tänkt efter - före, om de fick just den förklaringen.

Trevlig helg!

Christel sa...

Kul att vara igång med fredagstemat, men det var inte så lätt idag. Jag tyckte mycket om din text, särskilt bilden av taggen som sticker i hjärtat. Tur att taggar går att dra ut, och att hjärtan läker, barn som haft det svårt kan också läkas och utveckla empati. Ha en härlig helg! Själv ska jag på bokfestival och öppet hus på ett hundgymnasium på lördag och loppis och söndagsskola på söndag... kram

Gerda-Thyra sa...

Det var en riktigt bra liknelse, det där med taggen i hjärtat!
Det är första gången jag är med i Fredagstemat och det är så kul att läsa alla olika tolkningar på temat.

Mirren sa...

Kära Musikanta, märker att jag alltid är kärringen mot strömmen i din blogg. Undrar varför!? Så mycket tvärtemot brukar jag väl inte vara? Jag gillar nämligen inte alls den sedelärande historien. Anledningen till det är att jag tycker att taggliknelsen mest syftade till två saker att få dig att känna skuld för det du sagt - och att du skulle skämmas för att du sagt det. (Bara det att du kommer ihåg att du "varit stygg" men inte vad du sa visar på detta). Barn bråkar och säger elaka saker till varandra, det är sådant som händer i den bästa av världar. Hade det varit jag som var din pappa så hade jag lyft upp dig i famnen och sagt att jag inte ville att du skulle säga så, för att det inte var så snällt. Sedan hade jag försökt vara ett gott föredöme. Nu kan man ju tycka att det inte kan vara hela världen att säga som din pappa gjorde, men det är faktiskt ganska hemskt för ett barn att höra att man "satt en tagg i hjärtat" på en kamrat när man är liten och känslig. Bara det att du kommit ihåg det resten av livet visar ju detta om något. Barn kan lära sig empati ändå - jag fascineras väldigt mycket över hur exakt som Casimir kopierar mitt beteende. Jag märkte det när jag själv ramlade och han sprang fram till mig, försökte dra upp mig från marken, ivrigt blåsandes medan han oroligt sa "Blaa, bla?". (Jag säger nämligen alltid "gick det bra" när han ramlar).

Grekland nu sa...

Det där med om förmågan till empati är medfödd eller ej är visst ett trätoämne hos psykologerna, har jag förstått, men jag håller med dem som säger att det finns latent redan från början och att även riktigt små barn som växer upp i en kärleksfull miljö kan känna empati med andra. Jag minns hur mina egna barn ibland visade medkänsla och empati, precis så som Mirren skrev, redan innan de knappt kunde prata. Vet inte om det är att "kopiera andras beteende", men det spelar inte så stor roll, huvudsaken är ju att det finns där, tycker jag!

Musikanta sa...

Gerda-Thyra:
Välkommen till min blogg. Har varit inne hos dig och sett vilka fantastiska skapelser du åstadkommer och vilken härlig fantasi du har. Kul med nya, konstnärliga bloggvänner!
Kram/M

Musikanta sa...

Marskatten:
Tack för din kommentar!
Varma kramar/M

Maisoui:
Ha en trevlig helg själv!

Christel:
Ja, man får verkligen hoppas att barn kommer över sina traumatiska upplevelser när man läser om vilka missförhållanden de många gånger utsätts för.

Vilken helg du upplever! Så många saker på gång samtidigt! Men visst är det kul när "det rör på sig"...
Kramar/M

Musikanta sa...

Mirren:
Jag vet att du är en väldigt klok flicka och att du har läst din Jesper Juul noga...

Jag håller med dig att det är en ganska grym bild, men väldigt effektiv. Jag tror dock inte att det viktigaste för min pappa var att jag skulle känna skuld, utan bara få mig att förstå att även elaka ord kunde göra ont. Och jag var ju ändå en 7-8 år.

Men visst har du rätt! Casimirren är ju ett strålande exempel på att barn imiterar vuxnas beteende. Jag tänker på den gången du var ledsen över någonting och han gick och hämtade sin napp och gav dig. Och då hade han inte fyllt två år!

Krama alla/M

Musikanta sa...

Grkland nu:
Ja visst finns det en latent förmåga till empati hos små barn, det är jag också helt övertygad om. Men man måste naturligtvis utveckla förmågan hela tiden genom att prata med sitt barn om hur andra tänker och känner.

När man tänker på hur mycket barn tar efter vuxna blir man ledsen när man läser om barn som lever under miserabla kärlekslösa förhållanden.
Ha en skön fortsättning på helgen!

Norrsken och stjärnfall sa...

Men vilken fin berättelse om dig och din pappa. Och vilket bra sätt att förklara hur ont onda ord kan göra i någon annan, på ett sätt som man kan förstå själv. Hoppas du haft en bra helg!

Musikanta sa...

Norrsken och stjärnfall:
Välkommen till min blogg! Jag tror att man måste förklara väldigt konkret för ett litet barn vad det innebär att såra någon annan med ord. Det lyckades i mitt fall i alla händelser...

Jag ser fram emot helgen eftersom vi ska döpa det senaste lilla barnbarnet coh vi ska åka till Stockholm. Härligt att träffa Mirrfamiljen igen och även mina övriga barn med familjer!

Marianne sa...

Tänk att du kommer ihåg den läxan. Jag måste säkert ha fått en liknande läxa en gång i tiden, men kommer inte ihåg det.

Fint inlägg!

Kram!

Musikanta sa...

Marianne:
Tack för den rara och roliga kommentaren och många varma kramar/M