fredag 6 november 2009

Fredagstema Show and Tell – Drömmiddag

Bordet dukat för mina tre prominenta gäster (Alla bilderna, utom denna är tagna från nätet. De går att klicka större)

Om det skulle blivit en drömmiddag eller ej låter jag vara osagt. Men det skulle säkert blivit en intressant och kul tillställning i alla fall. Mina inbjudna gäster är nämligen: Anna Anka, Elisabeth Höglund och Linda Skugge.

Tre damer som jag gillar var och en på sitt sätt. Alla tre provocerar etablissemanget på sitt alldeles speciella sätt. Anna Anka genom att vara fullständigt galet frispråkig både vad gäller sex och jämställdhetsfrågor, som hon har obekväma, gammaldags synpunkter på...

Men förmodligen har hon alldeles rätt när hon påstår att barnafadern i allmänhet inte står ut mer än 20 minuter i skrikiga ungars sällskap. Vem såg senast en pappa gå hemma en hel dag med små barn, diska och laga mat, byta blöjor, sortera tvätt, läsa sagor, sitta i lekparken och titta på de små i sandlådan och konversera andra mammor under tiden?

Nej, när pappa har hand om barnen alldeles själv en hel dag, är det oftast saker som pappa själv tycker är roligt som man upplever tillsammans. T.ex. som att gå och titta på bilar i bilsalongen, åka liten tur med båten, gå på restaurang, snickra saker ihop med ungarna, gå på badhuset eller träna fotboll…

Elisabeth Höglund har retat gallfeber på många under åren med att uppträda i TV med en absolut unik frisyr – av manliga kritiker kallad ”skatboet”, enligt henne själv. Trots att hon är en så utmärkt framstående journalist och TV-profil har hon på senare tid ratats av TV p.g.a. att hon själv ville bestämma hur hon skulle ha sitt TV-program som programledare. Och så är hon väl som kvinna för gammal för TV förstås…

Ingvar Oldsberg däremot, som också han är gammal och, enligt min mening, inte hälften så begåvad som Elisabeth Höglund, han får fria händer av TV-ledningen med mindre lyckat resultat som bekant. Men så är han ju också MAN…

Slutligen Linda Skugge. Sen hon slutade att skriva svärord på svenska och könsord på främmande språk i sina krönikor, har jag läst henne med stor behållning. Det är alltid lika roligt att läsa hennes kommentarer till tonåringarna i ICA-kuriren – mitt enda husorgan efter NT nuförtiden.

Tänk om jag hade haft en sån människa att skriva till och beklaga mig för när jag var tretton år och min mamma grät då jag fått mitt första par glasögon, eftersom hon trodde att jag aldrig skulle bli gift…

MM har fått en fin flaska champagne av en vän som är helnykterist och som alltid får äkta champagne som julklapp från jobbet. Den har legat i svalen nu några år då jag inte gillar champagne, eftersom denna sätter sig i knäna på mig direkt. Efter några glas är mina ben som överkokt spagetti och jag har svårt att resa mig från stolen. Huvudet brukar däremot klara sig. Den skulle jag äntligen ta upp…

Tjejerna får alltså dela på flaskan när de har kommit eftersom jag måste fixa med maten sedan jag hälsat dem välkomna. Vill någon ha alkoholfritt vin istället finns det naturligtvis, riktigt sådant inköpt på Systemet. Men jag hoppas på att champagnen kommer att få igång konversationen utan min hjälp.

Jag har räknat med att alla vill äta så lite som möjligt p.g.a. rädsla för att gå upp i vikt. En avokado till förrätt med räkor i majonnäs alternativt en bit gorgonzola, går hem i alla fall. Vi tar det sista av champagnen till förrätten, annars serveras det också Loka till denna. För syns skull har jag skurit upp en baguette i små, små bitar…

Till varmrätt har jag lagat fläskfilé med bearnaisesås – den pulversås man köper är alldeles utmärkt om man spär med mjölk istället för vatten, man misslyckas aldrig. Och till det förstås en sallad med vinaigrette. Fläskfilén är också skuren i små bitar vilket uppskattas av damerna.


Någon enstaka bit klyftpotatis går också ner efter några klunkar av rödvinet. Detta är ett bra lådvin som jag har tappat upp på mormors kristallkaraff. Efter champagnen är jag säker på att ingen märker någon större skillnad även om rödvinet skulle ha kostat 500 kronor flaskan. Även här har jag givetvis ett alkoholfritt vin som alternativ. Men mina tre gäster föredrar alla mitt rödvin…


Diskussionen blir livlig och stundtals hetsig när det uppkommer ämnen, som t.ex.”Hur man bäst behåller sin man” eller ”Vilken diet är bäst om man ska gå ner i vikt?”. ”Bör man träna en eller två eller timmar om dagen eller inte alls?”eller ”Hur illa kan man egentligen bli behandlad av TV- producenter eller chefredaktörer?”

Jag själv dricker sparsamt eftersom jag måste hålla reda på serveringen men passar på att kasta in en brandfackla då och då. T.ex.: ”Jag stryker alla MM:s skjortor för jag tycker att han ska vara fin på jobbet” eller ”Jag tycker inte att man ska lägga ner någon större tid på sitt yttre, det är ju insidan som räknas” etc. etc.

Jag har varit i stan och köpt pyttesmå, svindyra mandelkakor till kaffet. Ingen efterrätt har jag lagat, eftersom jag räknade med att ingen skulle vilja ha det. Till kaffet serverar jag min favoritlikör Strega som vi har kvar hälften av sedan vi var i Italien.

Vi blir alla sittande kvar vid köksbordet trots att jag städat hela huset dagen till ära. Konversationens vågor går höga och tiden går fort. Annas Ankas man Paul, som har skjutsat alla damerna till Mogata, kommer och hämtar dem kl. 22 prick som avtalat.


Han har tillbringat mellantiden på Bowlinghallen i Söderköping. Alla tar ett ömt farväl – efter den sista slurken Strega är alla kontroverser och meningsskiljaktigheter som bortblåsta – och alla försäkrar att det varit en väldigt trevlig kväll med god mat och dryck.


Simone, Fritt ur Hjärtat, står för månadens fredagsteman.

Jag kommer att länka till andra fredagsbloggare när jag får klartecken från Windows Live. Just nu går det inte.

Här är i alla fall alla de som är med:
Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra , Anna-Saltis, Millan, Anki, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Ingabritt, Jennie, Erica, Maisoui, Taina, Christel, Sparkling, Moster Mjölgumpa, Emmama, Marskatten, Musikanta, Sara, Under ytan, Lena, Västmanländskan, Norrsken och stjärnfall, Saras land, I am Annika, Birgitta, Curieux, Minerva, Ebba, Lotta (Ni får väl klicka in er hos Simone så länge för att komma åt deras bloggadresser)

27 kommentarer:

Annika sa...

Mycket roligt inlägg med massa detaljer! Kul!

Eleonora sa...

Detta var verkligen ett festligt inlägg - vilken fantasi du har! Trevlig läsning var det i alla fall. En god helg önskar jag dig.

Fritt ur hjärtat sa...

Så förvånade, genialt, roligt! Vilken vansinnig samling.
Så otroligt kul.
Tack för din tolkning!!

Ebba Christina sa...

Vilken härlig middag med bara tjejer. Ha en skön helg.

Miss Gillette sa...

Två av dina gäster är avskyvärda, men det är onekligen en intressant kombination och jag skulle ge mycket för att få lyssna på sammandrabbningarna som skulle uppstå.

Men kära rara, om skumpan slår sig på knäna så _sätt_dig_ner_ innan du börjar dricka! Och bli sittande! Låt MM stå för uppassningen! Och se till att han håller champagneglaset evigt fyllt! Att bli på snusen på champagne är förträffligt trevligt. (Jag har också varit helnykterist! Jättemycket! Organiserad, förtroendevald, lidelsefull! Men sen inträffade en livskris och då stod jag inte ut med mig själv i en sån übepräktig roll, utan ville bli svenne och sprita som alla andra. Och då upptäckte jag det fina med champagnen.)

Bloggblad sa...

VARFÖR ÄR INTE JAG BJUDEN????? Jag vill också vara med. Vet ju hur god mat du lagar...

Taina sa...

Helt SUVERÄNT! Oj vad jag gillar ditt inlägg och en sådan intressant kombination av gäster. Tacka för att Ingvar får styra och ställa som han vill. TV-ledningen har ju ingen frisyr att klaga på...

Hoppas du får en trevlig helg!

Annika sa...

Vad BRA du skrivit, Musikanta!! OCH vilka gäster du har valt!!
Brukade läsa Linda S blogg med skräckblandad förtjusning då hn skrev på expressen. kan inte precis påstå att jag gillar henne.
EH vette sjutton heller, men du har SÅÅÅÅ rätt i det du säger om äldre kvinnor och TV och sen Oldsberg i jämförerelse...helt rätt!
Anna A, hahahahaha!!! KUL twist! Du får se till att ha kycklinbrosk och sånt framme också!
DEN middagen hade jag velat vara med på!
Verkligen ett bra inlägg på detta svåra tema!!
Ha en fin helg!!
KRAMAR!!

Musikanta sa...

Annika Life as I see it:
Tack för uppmuntrande tillrop. Det värmer!
Kram/M

Eleonora:
Roligt att höra av dig. Jag har varit dålig på att läsa bloggar på sistone eftersom jag haft så mycket att göra. Men denna helg har jag bara två dop och en mässa så det blir tid över att hälsa på hos dig...Jag önskar dig också en trevlig helg!
Många kramar/M

Musikanta sa...

Fritt ur hjärtat:
Nja, genialt vill jag väl inte hålla med om, haha. Men jag är glad att du tyckte att det var roligt att läsa. Man vet ju aldrig eftersom två av damerna är så kontroversiella!
Kram/M

Ebba:
Jag har kommit över den tiden när jag tyckte det var roligare att umgås med herrar på partaj än damer...

Det ska i så fall vara på pensionärsträffen där jag fortfarande är bland de yngre, haha!

Jag trodde när jag var ung att det var mina åsikter som herrarna var intresserade av. Det var de inte då och är inte nu heller...

Därför är det roligare att bjuda bara damer!
Varm kram/M

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Jag tycker att du ska gå in och läsa LS:s kommentarer till tonåringarna i ICA-kuriren.(Finns väl på bibblan eftersom jag är säker på att den inte finns hemma hos dig!) Jag tror du skulle ändra uppfattning om henne efter det...

Vad gäller AA tycker jag att hon var rolig i Skavlans program. Hon var på topphumör trots att kroppsspråket på det övriga deltagarna skvallrade om hur de avskydde henne.

Det påminde mig om den gången när Bengt Westerberg omedelbart lämnade TV-soffan när Ian Wachtmeister kom dit. Han (BW) vägrade också att ta honom i hand

Man måste kunna behandla alla människor med vanlig hövlighet och respekt även om deras åsikter inte stämmer överens med ens egna eller de vedertagna. Och AA är ju faktiskt ingen brottsling vad jag vet...

Jag är INTE helnykterist men tycker inte särskilt mycket om champagne faktiskt. Inte torrt vitt vin heller.

Jag var student när motboken avskaffades och det var fritt fram för alkohol i allmänhet och för rödvin i synnerhet.

Dessutom tillbringade familjen några somrar i Frankrike där man drack vin varje dag till både middag och kvällsmat. Det höll i sig när vi kom hem också...

Kroppen säger numera omedelbart ifrån dagen efter, efter bara ett par glas vin. Jag håller mig således till alkoholfritt nuförtiden av ren självbevarelsedrift. Jag är så gammal att jag inte har råd att förlora ännu en dag med migrän...

Tack för den intressanta kommentaren!

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Jag tycker att du ska gå in och läsa LS:s kommentarer till tonåringarna i ICA-kuriren.(Finns väl på bibblan eftersom jag är säker på att den inte finns hemma hos dig!) Jag tror du skulle ändra uppfattning om henne efter det...

Vad gäller AA tycker jag att hon var rolig i Skavlans program. Hon var på topphumör trots att kroppsspråket på det övriga deltagarna skvallrade om hur de avskydde henne.

Det påminde mig om den gången när Bengt Westerberg omedelbart lämnade TV-soffan när Ian Wachtmeister kom dit. Han (BW) vägrade också att ta honom i hand

Man måste kunna behandla alla människor med vanlig hövlighet och respekt även om deras åsikter inte stämmer överens med ens egna eller de vedertagna. Och AA är ju faktiskt ingen brottsling vad jag vet...

Jag är INTE helnykterist men tycker inte särskilt mycket om champagne faktiskt. Inte torrt vitt vin heller.

Jag var student när motboken avskaffades och det var fritt fram för alkohol i allmänhet och för rödvin i synnerhet.

Dessutom tillbringade familjen några somrar i Frankrike där man drack vin varje dag till både middag och kvällsmat. Det höll i sig när vi kom hem också...

Kroppen säger numera omedelbart ifrån dagen efter, efter bara ett par glas vin. Jag håller mig således till alkoholfritt nuförtiden av ren självbevarelsedrift. Jag är så gammal att jag inte har råd att förlora ännu en dag med migrän...

Tack för den intressanta kommentaren!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Vi bestämde att vi snart skulle träffas igen och då är du självklart inbjuden...

Jag berättade nämligen att jag hade en trevlig och spännande kompis som jobbade med teater, och henne ville de GÄRNA träffa, sa de.

Taina:
Tack för din rara kommentar! Jag kan reta ihjäl mig på alla gamla fula gubbar som uppträder i TV tillsammans med unga, vackra tjejer. Är man gubbe, kan man tydligen se ut hur som helst!

Men ve den kvinna som har fått några rynkor i ansiktet, för att inte tala om grått hår. Sådana äldre damer ska inte synas i TV-rutan utom undantagsvis om de råkar vara professorer, ministrar eller nobelpristagare...

En trevlig helg önskar jag dig också/M

Musikanta sa...

Annika:
Du får läsa min kommentar till Taina där jag har utbrett mig om min syn på hur TV-ledningen fördelar sina gracer...

O! Kycklingbrosket hade jag helt glömt bort!!! Kanske skulle jag haft det som förrätt i stället - eller möjligen grisfötter. Lite samma sak...

Linda Skugge skriver helt underbara kommentarer till ledsna tonåringar i ICA-kuriren. Du kan läsa min kommentar till Miss Gillette. Jag har alltid gillat henne - hon är en ärlig och varm människa bakom alla provocerande krönikor. Hon måste också vara en tröst för alla ihjälstressade småbarnsmammor...
En skön helg önskar jag dig också därborta i USA.

Förresten, du är jättevälkommen tillsammans med Bloggblad på vår nästa träff. AA och du har väl en del att diskutera om USA och männen där...
Varma kramar/M

Miss Gillette sa...

musikanta: Jag har absolut inget emot frispråkighet, men LS har genom åren visat sig vara neurotisk bortom all rimlighet, livsrädd, aggressivt nojig och snabb att fälla ogrundade uttalanden om sånt hon sen säger sig inte ens ha orkat sätta sig in i. Så nej tack, hennes råd vill jag inte höra, och jag hoppas att de arma tonåringarna inte tar till sig det hon säger. Jag läser saker av henne ibland och visst finns det guldkorn här och var, men det mesta är bara skrämmande för mig.

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Jag har naturligtvis inte läst så mycket av henne som du - inte heller hennes böcker. Bara lite av och till.
Men hennes råd till tonåringarna är för det mesta: "Du duger som du är" och det är ju behjärtansvärt!

Nu fanns hon inte med i det senaste numret av ICA-kuriren. Redaktionen kanske inte tyckte att det var lämpligt att hon uppmanade en unge att tatuera sig, haha! Eller så har hon semester.

Anna, Fair and True sa...

Haha, vilket underbart inlägg! Så roligt och så rätt tänkt (och analyserat)!

Men visst finns de män som gör allt det där du skrev och inte bara roligt! De finns! Kanske inte lika många som andra sorten ännu men de blir fler och fler!

Du har så rätt angående Höglund vs Oldsberg! Han är ju bara så trist! Nu är jag inte jätteförtjust i Höglund heller - det är något med hennes röst - men smart vet jag att hon är! Och det är synd att det blir svårare för kvinnor när de blir äldre, både vad gäller TV och film.

Men har du någon brosk till Anka då?!

Konversationsämnen var ju perfekt! Och bra att du slängde in några provokationer då och då! :)

Men Paul Anka skickar väl helikopter frå Stockholm? Han kan ju inte vara någon annanstans än på Grand! Men de kanske har en bowlingbana gömd i källaren! ;)

Musikanta sa...

Anna Fair and True:
Tack för din roliga kommentar!

Jag vet faktiskt inte varför Paul Anka just denna kväll hade bestämt sig för att lämna Grand hotell... Han kanske ville hålla lite koll på sin fru!

Du kan läsa min kommentar ovan till Annika vad beträffar kycklingbrosket. Hur kunde jag glömma denna delikata detalj...

Nej, jag VET att det finns sådana män också, som gör allt "tråkigt" när de är hemma på heltid med barnen. Men de är förvisso inte många... Statistiken när det gäller pappaledighet är skrämmande fortfarande. Det är LO-kollektivet som är störst bovar därvidlag.
Varm kram/M

Norrsken och stjärnfall sa...

Åh vilken rolig samling damer du har skaffat dig. Anna Anka är väl den jag helst hade valt själv på en middag men både Skugge och Höglund är ju också intressanta färgstarka personligheter.

Anna, Fair and True sa...

Håller med dig angående statistiken över uttag av pappaledighet!

Musikanta sa...

Norrsken och stjärnfall:
Jag hade ju räknat ut att damerna själva skulle står för konversationen och jag bara skulle sitta och smålyssna...
Fast jag hade nog inte kunnar vara tyst hela tiden förstås :-)!

Anna Fair and True:
Jag tror att de flesta, även mammor, tycker att det är roligare att vara på jobbet än att vara hemma hela dagen med småbarn. Jag själv tyckte det i alla fall!

Men eftersom pappan, åtminstone i LO-kollektivet för det mesta tjänar mer än sin fru eller sambo är valet för familjen inte så svårt...Tyvärr!

Bloggblad sa...

Tur att du inte nämnde min hobby att skriva psalmer... det är en och annan som höjer på ögonbrynet om jag nämner den.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag tror att det skulle gett en intressant vinkling till debatten...

Minerva sa...

Jag misstänker att Linda Skugge skulle bli vansinnig på Anna Anka och dagen därpå skriva ett riktigt argt inlägg.

Musikanta sa...

Jag är inte så säker på det. Jag tror inte att AA är så dum som hon verkar. Hon är bara ovanligt cynisk och beräknande.

Men säkert skulle det bli en mycket intressant diskussion mellan LS och AA. EH skulle förmodligen få agera medlare dem emellan, haha!

Miss Gillette sa...

Jag tror inte heller att AA är korkad! Hon är ju målmedveten som få. Och så verkar hon ha en lite mossig syn på somligt, eller om det kanske handlar om att hon är beredd att betala ett pris jag själv inte skulle betala för nånting som jag själv absolut inte vill ha.

Det märkliga är att folk så himla gärna vill veta allt om henne.

Musikanta sa...

Hon kan ju ha en hur mossig syn som helst på allting eftersom hon har så mycket pengar att varken hon eller karlen behöver göra ett handtag hemma, utom att hålla ordning på tjänstefolket.

Och vad gäller barnuppfostran tror jag LS:s och hennes uppfattning skulle skilja sig väsentligt, så där kunde det nog hetta till...

Jag är inte direkt intresserad av AA - tyckte bara att det skulle kunna bli en intressant bordskonversation med de här tre damerna...Folk retar sig ju på allihopa!