lördag 14 november 2009

Fredagstema Show and Tell -Underifrån

Mitt fredagsinlägg är lite försenat av diverse orsaker. Igår, fredagen den trettonde, hade jag först en begravning på förmiddagen. Just innan jag skulle åka dit upptäckte jag att mina orgelglasögon inte fanns i portföljen. Jag insåg snabbt att jag hade glömt dem på en begravning i Norrköping dagen innan.

Så på eftermiddagen åkte vi, MM och jag, en vända dit för att hämta dem i det lilla kapellet på kyrkogården. När vi hade kommit hem hade vi precis två timmar på oss innan det var dags att ge sig iväg till nästa evenemang – syföreningsauktion i Östra Ny, där jag lovat kompa Sankt Ragnhildskören, som skulle sjunga. Vi var hemma igen vid åttatiden på kvällen och då lockade Skavlan mer än datorn.

Men idag ösregnade det och all tanke på trädgårdsarbete var som bortblåst. Nu skulle jag skriva mitt Show and Tell. Först skulle jag bara redigera en länk i min länklista. Jag klickade då i all hast på ”Ta bort” med följd av att hela listan försvann. Igen! Det var andra gången jag inte såg mig för!

Envis som jag är, började jag då tålmodigt lägga in alla länkar till bloggvännerna igen. Jag hade inte heller sparat dem någonstans, men jag hoppades komma ihåg de flesta. Efter två timmars idogt arbete hade jag lyckats få dit allihop igen.

Då kom MM
och frågade vad jag gjorde. Jag berättade det för honom och gnällde över att det hade tagit sådan tid. Han sa ingenting men gick in och tog fram min länklista från min blogg, som han hade sparat på sin dator. ”Synd att du inte frågade mig”, var hans enda kommentar. Jag ska göra det nästa gång…

I alla fall kan jag nu äntligen sätta igång med fredagstemat. Det blir bara några bilder den här gången. De får tala för sig själva. De går att klicka större.

Först ut är den vackra Skällviksorgeln från 1762


Vid ett besök i Floda kyrka i Södermanland i våras tog jag några bilder "underifrån"...Här är Kristi Himmelsfärd

Förstoring av bilden ovan








Bilderna ovan är tagna vid ett besök i Ravenna klosterkyrka våren 2007. Hela kyrkan full med överdådiga mosaiker

David med Goliats huvud i handen får avsluta fredagstemat "Underifrån".

Simone håller i temat för november. Eftersom jag fortfarande inte har lyckats länka de andra fredagsbloggarna får ni gå in hos henne och titta vilka de är. Är det någon som vet varför det plötstligt inte går?

12 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Trist när det krånglar i bloggen! Själv har jag problem med att blogen inte visar att bloggar jag följer uppdateras. Irriterande..
Men vilka vackra bilder du visar. än en gång bekräftelse på att det finns mycket vackert att beskåda bara vi böjer på nacken och tar i ett nytt perspektiv.

Bloggblad sa...

Irriterande det där med makar och datorer... jag säger ofta phula ord, klickar och prövar. Sen kommer chefen och ställer sig bakom - och si! Då går det ofta på första klicket. Mycket irriterande!

Anonym sa...

Men vad synd att MM inte visste från början vad du grejade med....

Fina bilder du visar, italienska kyrkor är i regel väldigt vackra inuti - medan utsidan ofta kan se lite skavankig ut!

Ha en bra helg! Kram

Grekland nu sa...

Jag älskar innertak i kyrkor! Fast man kan ju få nackspärr för mindre när man ska beundra dem. Och det där med krånglande länklistor har jag fått nog av, så jag hänvisar till Simone istället. Trevlig helg!

Eleonora sa...

Set var många fina bilder underifrån!
Trevlig söndag!

Musikanta sa...

Eleonora:
Roligt att du tittade in! Ha en skön söndagskväll!
Kramar/M

Marianne sa...

De där guldmosaikerna i Ravenna påminner mycket om de som finns i Istanbul. Jag kanske inte har lagt ut dem på bloggen? Får göra det en vacker dag, de är verkligen vackra!

Ett elände när det krånglar i datorerna! Men tur att MM kan hjälpa dig nästa gång!

Kram!

Musikanta sa...

Marianne:
Jag ser fram emot dina mosaiker från Isambul!

Ja, MM är en vän i nöden, både vad gäller datorer och möss...
Kram tillbaka!

Anna, Fair and True sa...

Jag hade också några kyrkobilder i mitt inlägg på detta tema. Tänk vad vackra många kyrktak och -målningar är! Detsamma gäller byggnader. Man borde kolla mer uppåt när man är ute och promenerar - eller bara går till jobbet - istället för att titta ner i gatan (vilket jag ofta gör, inte för att inte titta på folk men för att jag går i mina egna tankar).

Musikanta sa...

Anna, Fair and True:
Jag tittar helst uppåt när jag ute och promenerar. Tyvärr ser jag ofta inte hål i trottoaren och liknande utan snubblar ofta - bättre då att titta ner i marken. Då hittar man till och med kanske en slant ibland som MM ofta gör...
Kram/M

Anna, Fair and True sa...

Bäst att göra lite både ock då! :)

Musikanta sa...

Anna, Fair and True:
Kul att du tittade in efter så lång tid!
Kram!