söndag 20 december 2009

Vinterpromenad i Mogata by

Igår tog jag med mig kameran och gick en liten promenad upp till hjärtat av vår lilla by – kyrkplanen. Tjänsten som kantor i Mogata kyrka tillträdde jag 1987 ungefär samtidigt som jag fick en speciallärartjänst i Mogata skola. (Bilderna går att klicka större.)


Mittemot
kyrkan ligger det gamla vackra tingshuset, som är kyrkans församlingshem sedan många år tillbaka. Det vitmålade skranket, som skilde överheten från sockenborna, finns fortfarande kvar därinne.


I början på 1900-talet kom domare och nämndemän hit några gånger om året för att döma församlingsbor som begått brott. De häktade förvarades i det lilla röda huset bredvid tingshuset även kallad ”arresten”. Det är numera bostadshus för tre familjer.


Mittemot det gamla häktet ligger Mogatas äldsta skola. Den grundades någon gång efter 1842, när det blev lagstadgat att varje socken och stadsförsamling måste ha minst en skola. På den tiden det var den enda skolan i byn, hade läraren sin bostad i övervåningen. Huset inrymmer numera bibliotek, lärarrum och textilslöjdslokaler.


Mellan tingshuset och den äldsta skolan ligger den näst äldsta skolan, den som man byggde när den gamla inte räckte till. Där finns nu några lektionssalar på övervåningen och i undervåningen finns fritidshemmet – nära och bra för skolbarnen.


Nya skolan, där jag arbetade som speciallärare, ser exakt ut som de hundratals andra skolor i landet, som byggdes efter första världskriget. Ett nybyggt annex uppfördes någon gång i slutet av 1900-talet.


Det är en ny upplevelse att fotografera här uppe på vintern. Dels finns det inga löv på träden som skymmer och dels ser man inga skolbarn på rast eller på väg hem från skolan. Alla bilar, utom en, som hör till någon som bor i ”arresten” är också borta – det är ju jullov! Utsikten från kyrkbacken är vidsträckt nu på vintern...


Idag var jag ute tidigt och förevigade det fantastiska snölandskapet utanför vårt hus innan vi åkte till mässan i Gusum. Mössan på fågelhuset måste jag ta bort i morgon så att småfåglarna kan komma åt solrosfröna.


Entrén måste skottas å med det snaraste. Det är MM:s jobb den här gången. Jag kan åta mig att borsta bort snön från de snötyngda grenarna för att inte dessa ska brytas. Men det kan vara kul att se hur mycket snö det faktiskt kom bara på några dagar i slutet av december 2009 innan vi tar bort en del av den...


Så här ser det ut på vår lilla gata just nu.

6 kommentarer:

olgakatt sa...

Så vackert det är i din by! Och snön bäddar in så mjukt och fint. Molnen ser dessutom ut att kunna bjuda på mer snö!

Bloggblad sa...

Fantastiskt fina bilder - annars finns det nog inte några tråkigare skolbyggnader än de hos er...

Oj, vad många kalorier han kommer att göra av med på den skottningen!

Marianne sa...

En så vacker by du bor i! Och vad roligt att du äntligen visade den. Du får göra en uppföljning sedan när det börjar bli grönt igen.

Kram!

Musikanta sa...

Olgakatt:
Hoppas bara inte att snön kommer när vi ska iväg till Minattsmässa i Rönö på den lilla slingriga Vikbolandsvägen. Där finns inga vägpinnar som visar var diket är...

Bloggblad:
Jag tyckeratt gamla skolan är söt - vad beträffar de andra kan jag hålla med dig...

Marianne:
En bra idé - jag ska vänta till den första vårgrönskan kommer...

Anna, Fair and True sa...

Pippifåglarna har en del att skotta på sitt tak! :)

Musikanta sa...

Anna, Fair and True:
Jag vet! Men det kommer bara ny snö idelilgen...
Kram!