måndag 22 mars 2010

Mormors våfflor

Bilden har jag hittat på nätet.

För dem som missade att det var Jungfru Marie Bebådelsedag igår och glömde att baka våfflor kommer här ett bra recept på sådana att ha till nästa helg. Det är min mormors recept på våfflor, räddaren i nöden när det kommer oväntade gäster och som du aldrig misslyckas med.

Receptet är tänkt för 4 personer med normal aptit.

1. Man tager 2 ägg och lagom mjölk så det blir som en tunn smet.

2. Sedan vispar man i lagom med vetemjöl så det blir som en slät gröt.

3. Därefter späder man med mjölk så det blir som en ganska tjock soppa.

4. Smält en rejäl klick smör och häll i smeten - ta mer än vad du tänkte från början. Margarin gills inte.

5. Häll det något avsvalnade smöret ner i våffelsmeten så att det blir som en härlig kräm – inte alltför tjock men lagom! Glöm inte en lite salt så det blir god smak på smeten.

6. Hetta upp våffeljärnet så att det ryker.

7. Lägg en lagom stor sked våffelsmet på järnet. Grädda en liten stund - det går ganska fort när järnet är hett – tills det knappt ryker mer. Då är våfflan färdig. Man kan förstås titta litet ibland och se hur brun den har blivit.

8. Sätter sig våfflan fast, smält mer smör och häll i smeten. Tycker du smeten verkar för tunn, vispa i litet mer mjöl.

9. Serveras med valfri sylt, grädde eller glass, eller både och. Vill man hellre lägga en god svampstuvning på våfflan går väl det med eftersom det inte är något socker i våffelsmeten. Lycka till!

PS. Har du två våffeljärn slipper du en del bekymmer med otåliga gäster.

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det var tydligt och bra. Helt i min smak. Får nog sluta göra våfflor på pulver. Fast mina blev jättegoda i går!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Dom här våfflorna blir superba - jag lovar!!! Fast jag följer inte alltid receptet...

Miss Gillette sa...

Jag missar ju allt. Jag trodde det var våffeldagen på torsdag (den 25). Är vi helt rökta nu? :-)

Tack för tipset om lekslottet förresten, passar oss bra eftersom vi är i den änden av stan när vi är hos barnas farfar. Måste ju kollas in!

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Riktiga våffeldagen kanske är på torsdag, vad vet jag? Jag vet bara att vi alltid brukade ha våfflor och kaffe på Jungfru Marie Bebådelsedag efter gudstjänstens slut.

Förra året var det varmt och VÅR och en av församlingstjejerna stod utanför kyrkan och gräddade våfflor på löpande band. Vispgrädde från tub och sylt till. Det var då det!!!

Miss Gillette sa...

musikanta: Det låter ju bekant när du säger det. Fast vispgrädde på tub låter läskigt. ;-)

Marianne sa...

Jag har varit sugen på våfflor i flera år nu!

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Det ÄR det också - men i brist på annat så går det ner det också. Bara att stå ute och baka våfflor till ett antal kyrkobesökare är en prestation i sig. De hade inte klarat att vispa grädde också...
Jag gör våfflor hela året när andan faller på - det är lätt och behändigt och brukar uppskattas.

Marianne:
Nej, jag förstår att våfflor inte är något stort nummer i Egypten :-)
Men det är bra att ta till när man får oväntade gäster - tar ju ingen tid att snärva ihop.
Kram!

Marie A sa...

Dessa våfflor är världens godaste, jag vet, har smakat.
Kram