måndag 22 november 2010

Hjälp med video

Är det någon av bloggvännerna som kan hjälpa mig att tala om hur man lägger in en video från nätet på bloggen så att man kan se den direkt och inte behöver länka till den. Jag tycker inte att det borde vara så krångligt eftersom det är så många som gör det...

Jag har klickat på Design och Lägg till en gadget, och Visa videoklipp. Men när jag får upp rutan där det står Konfigurera videofält begriper jag inte ett dugg. Jag vill alltså kunna lägga in en video från t.ex. Youtube.



Marianne är det som talade om hur jag skulle göra.
Annika berättade hur man kunde fixa storleken på videoklippet! Tack kära bloggkompisar för hjälpen!

8 kommentarer:

Marianne sa...

Under videofilmen på You Tube står en rad med rutor, Gilla, Lägg till i, Dela och till sist bädda in. Tryck på Bädda in. Då kommer en kod upp i en ruta under den raden som ser ut ungefär <object with="480" height och så vidare i en lång rad. Kopiera den raden.

Gå sedan till din blogg och inlägget du håller på att skriva. Där går du in på Redigera HTML. När du är där klistrar du in den där kopierade raden.

Gå tillbaka till Skriv.

Simsalabim, så är det klart!

Kramar!

Marianne sa...

Och om du har en egen video som du har filmat själv så trycker du på den lilla filmrutan till höger om fotorutan som du trycker på när du ska lägga in ett foto i bloggen. Sedan gör du på samma sätt som med fotot, du väljer filmen från ditt arkiv och så laddas videon ner. Men det kan ta en stund, så om du har en seg uppkoppling rekommenderar jag att du inte försöker med för långa egna filmer.

Kram igen.

Musikanta sa...

Du är en ängel Marianne! Ska pröva genast.
Varma kramar!

Äventyret framtiden sa...

Tack Musikanta och Marianne, det skall jag lägga på minnet!

Karinkram!

Annika sa...

Se där! Inte svårt alls. Visst! Bra att Marianne kunde hjälpa dig. Du kan få den mindre också. Youtube har olika format som du kan välja emellan.
Nu kan du lägga upp ett otal youtubes!! Jättekul!!
Kram!!

Musikanta sa...

Annika:
Jag har fixat det nu också. Tack Annika för hjälpen! Jag var nära att ge upp när inte det där med "gadget" funkade, men så kom jag ju på den ljusa idén att fråga på bloggen :-). Jättekul att få så snabb respons - tack än en gång!
Kramar från Ingrid

Lotta sa...

Visst är det härligt att kunna variera sig lite? Och roligt också att ladda upp egna filmer!

Air har alltid varit en favorit och jag blir alltid lika lugn när jag hör den. Men rätt som det är kan jag höra någon ropa "färdig! Fäääärdig! FÄRDIG!" :-)

HeLena sa...

Jag älskar den! Men förstår din oro... det händer mycket i det stycket. Hoppas det gick bra!
kram