söndag 27 februari 2011

Kaffeparty och modevisning

Min barndomsvän G. och jag träffades inte på många år, men när jag flyttade hem till min hemstad 1970 återupptog vi kontakten. Även om vi inte ses så ofta känns det ungefär som det var igår vi var tio år och lekte cirkus på landet. Våra föräldrar var också mycket goda vänner, så vi har även dem i gemensamt minne.

I torsdags var jag bjuden till G. i Norrköping, tillsammans med ett femtontal andra damer i mogen ålder på kaffeparty. Te för oss tre som inte gillade kaffe. Till detta serverades goda snittar och ljuvliga hemmagjorda pajer, en med citronsmak och en med mandel. G. har lovat skicka mig recepten på pajerna så småningom så att jag kan dela med mig till mina bloggvänner.

G. har en lite annorlunda och mycket speciell passion – hon samlar antika kuddar. På bilderna nedan syns några av de många som hon äger. Klicka gärna på bilderna för att se detaljer!
Några av G:s antika kuddar

Några antika kuddar till

G. lägger alltid ner möda på att duka festligt och trevligt och hade t.o.m. förfärdigat placeringskort dagen till ära och tänkt ut vem som skulle sitta bredvid vem. Många av damerna som brukar vara med på G:s tillställningar, känner jag igen till utseendet men inte till namnet. Därför var det kanske klokt att skriva namn vid kaffekoppen så man visste vem man konverserade med till höger eller vänster.

Ett av de festligt dukade kaffeborden hos G.


Tre damer i soffan med sherryglas i händerna - de båda yttersta ingår i kören Mina Damer

G. har alltid en överraskning med i bagaget åt oss på sina kalas. Denna gång bjöd hon på modevisning. En av väninnorna förestår boutiquen Fideli i Norrköping och det var därifrån de chica vårkläderna kom, som syns på bilderna nedan. Innehavarinnan själv tillsammans med värdinnan och en annan god vän från boutiquen var modeller.


G. längst till vänster med några av gästerna hälsar välkommen

Jag brukar också bidra till underhållningen på G:s kalas, denna gång genom att ackompanjera en allsång med rolig svensk text som byggde på Beatlarnas When I´m sixty-four. G. tyckte också att jag sen kunde spela lite lättsamt under själva modevisningen.

Men jag upptäckte snabbt att det inte var någon större idé, eftersom det störde den allmänna, ganska högljudda diskussionen om plaggen och att jag dessutom hade varit tvungen att sitta med ryggen mot modellerna…


Birgitta, innehavare av Fideli, visar en ensemble med tillhörande kappa. Vill man ha några pengar över med sig hem går det att köpa plaggen var för sig

Jättetjusiga kläder – för dem i storlek 34-38. Tyvärr, som kanske framgår av fotona, ingenting för damer ”traditionally built”. Men det är alltid roligt att titta på kläder som är snygga, även om man inte kan få på sig dem själv! Vi fick veta att marinblått åter är högsta mode. Så nu gäller det att börja leta i garderoberna för undangömda kläder!

Värdinnan själv i sportig dress, marinblått och vitt som är vårens färger. Röda skor gör det hela lite mer spännande


Elegant vändbar kappa. Lägg märke till Burberryväskan på axeln. Ingen piratkopia där inte...

Jeans är fortfarande populärt. Liten användbar jacka till om man inte har någon rumpa eller mage att tala om. Burberryväskan igen till vänster i bild.

Boutiquen hade även börjat ta in en del barnkläder som matchade de vuxnas modeller. Så mor och dotter, mormor eller farmor respektive barnbarn, kunde klä sig likadant. Kul idé. Åtminstone för den äldre generationen…

En liten söt jacka till en liten pojke. Även till små barn finns det märkeskläder som synes...

Jacka, kjol och topp i marinblått och vitt. Toppen är prickig på baksidan, kul detalj 


Snyggast klädd av alla på kalaset inklusive alla modellplaggen var nog värdinnan själv

22 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Ah, sa trevligt det later! Jag onskar jag vore dar! Kramar fran Texas, dar vi har var nu; duggregn varje morgon och 25-30 grader pa eftermiddagen. Det vaxer sa det knakar darute!

Äventyret framtiden sa...

Aha, så roligt att komma in från isvidderna och direkt hamna på te-och kaffekalas med mannekänguppvisning. Så roligt ni verkar att ha!
Ha det fortsatt trevligt ikväll!

Kramar!

Bloggblad sa...

Jättekul att få se!

Men jag undrar, har du klättrat upp på ett bord för att fota ovanifrån?

Musikanta sa...

Aurorabuddha:
Välkommen till bloggosfären igen - länge sen jag hörde av dig. Jätteroligt!!! Det var ju du som hittade på det här med fredagstemat, eller hur.

Kan förstå att det växer när det verkar som om ni bodde i ett växthus. Här, däremot, är det inget i växtväg som vågat sig upp än. Men det är mycket ljusare nu i alla fall, så det dröjer väl inte så länge till :-)!
Kramar från Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Ja, det är inte så dumt med sådant i iskylan. Det är som väl är lite varmare nu t.o.m. en plusgrad i morse. Och det var LJUST när vi åkte iväg kl halv 6 på kvällen till kyrkan i Börrum. Så det blir väl vår någon gång i år också :-)!
Kramar från Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Om du tittar på bilden där G. hälsar välkommen tillsammans med några damer, ser du en trappa upp till övervåningen...

I detta sammanhang hade det inte varit lämpligt att stå på något bord, haha...

✿Ewa sa...

Men så trevligt och så fint du beskriver det. Vilken härlig idé med modevisning och jag håller med, din väninna var otroligt snyggt klädd!! Vilken tur dina väninnor har som har dig som kan spela och sköta underhållningen. :)Ni hade nog alla en riktigt trevlig torsdag tillsammans.
Kramar

Margit sa...

Ja det var mycket vackra och eleganta kläder som alla hade och som visades!!! Och vilka vackra handbroderade kuddar också!!!Många timmars arbeta bakom en enda kudde...
Förstår att det var en trevlig samvaro!!!
Kram!

olgakatt sa...

Kanske bra för kassan att storlekarna slutade vid 38 men annars trist, tycker jag! Modevisningar är alltid kul, jag går ibland mannekäng för en väninnas butik. Problemet då brukar vara att man inte hinner se vad de andra visar för det ska gå så fort i bytena!Och, nej, jag är ingen 38, jag heller! Men jag är van att det är "vanliga" människor som visar, alla storlekar och åldrar. Tror det säljer mycket bättre!

Inga Magnusson sa...

Marinblått tackar man särskilt för! Det är en favvo. Annars tycker jag att modet just nu är knepigt, med stora tygsjok och rynkat som ska hänga och slänga runt kroppen.

Vilken trevlig fest med privat modevisning!

Musikanta sa...

*Ewa:
Ja, jag misstänker att G. alltid vill ha mig med på sina samlingar p.g.a. musiken ;-). Jag är ju gehörsspelare och gammal restaurangmusiker så att jag behöver ju inte någon förberedelse för att sitta och klinka lite på pianot...
Kramar tillbaka!

Margit:
Jag är inte mycket för kuddar själv, men visst är de vackra. Och ett fantastiskt arbete med varje kudde måste det ha varit. Å andra sidan hade väl de som sydde sådana på den tiden tjänstefolk som skötte markservicen...
Kram tillbaka!

Musikanta sa...

Olgakatt:
Det här var iofs "vanliga människor" bara så små och smala utom den ena som väl var en perfekt 42:a. Jag har ju sett bilder på dig och förstår att du inte har några problem med att passa in i en standardstorlek.

Men eftersom hälften av alla som var där hade ett BMI långt överstigande 25 hade det nog varit klokt att ta med några plagg som de kunde ha haft på sig! Jag kommer naturligtvis aldrig gå in i den affären förrän jag gått ner 15 kg och det lär väl dröja :-)...

Musikanta sa...

Inga:
Tyvärr går väl alla mina marinblå kreationer inte om längre, annars hade det varit härligt med färgen.

Jag älskar marinblått, men tänker inte köpa några nya kläder förrän jag blivit lite smalare. Det går sakta...
Det är alltid trevligt hos G. eftersom hon verkligen anstränger sig för att det ska bli det!
Ingrid

Miss Gillette sa...

Hurdå antika kuddar? Är de antika när hon förvärvar dem, eller broderar hon och syr efter antika förebilder?

Eleonora sa...

Oh vilken mysig, fin och elegant dambjudning du varit på!! Din vän har verkligen energi och espri till att ordna så fint!

Kram till dig söta Ingrid.

Evatina-beth sa...

Vilken elegant och festlig tillställning !!!

Annika sa...

Men vad roligt!!!
OCH jag ser ju hur fina kläderna är. Jätteroligt med ett sånt kalas.
Tycker fö att ALLA damer är mkt fina, smala och elegenta!!
Kram!!

Musikanta sa...

Miss Gillette:
De är antika när hon köper dem. Ungefär som när andra köper antika möbler eller porslin...Man kan samla det mesta som bekant!

Eleonora:
Ja, det är inte så ofta jag bevistar dylika bjudningar - min väninna är den enda jag vet som anordnar sådana välplanerade tillställningar. Men vi har väldigt trevligt under dessa!

Kramar från Ingrid

Musikanta sa...

Eva:
Ja, min vänninna gör sig verkligen besvär och lägger ner mycket energi att göra det till en trevlig och minnesvärd bjudning. Det är en fest som man inte glömmer i första taget!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Annika:
Nej, det var inga jeans och T-shirts där på den festen. Det kan faktiskt vara roligt att klä upp sig någon gång även mitt på dagen. Jag, i min jeansklänning, var nog den som var enklast klädd.

Och med min numera "rundnätta" figur (som det hette förr i tiden) var jag i gott sällskap eftersom det fanns många där som inte var fullt så smala som modellerna :-)...
Stor kram tillbaka!

Ailas sa...

Tack för denna uppdatering av vårmodet. Ska också ta en titt i garderoben.

Gillar absolut inte de där korta jackorna med markerad midja. Gör sig inte på mig.

Förstår att ni hade det trevligt på denna tillställning.

Här har det varit tårtkalas idag. Mysigt det också.

Trevlig kväll!

Musikanta sa...

Ailas:
Nej, jag håller med. Min rumpa fordrar att det är någonting som går nerom densamma ganska långt, haha! Inte ens om jag hade fått den dyra jackan gratis skulle jag ha satt på mig den...

Ska snart iväg på tårtkalas också. Näst näst äldsta barnbarnet fyller 18 år idag. Ska bli trevligt!
En god fortsättning på söndagen önskar Ingrid