onsdag 9 mars 2011

Shopping på stan med Mirren

Dagen efter museibesöket hade Mirren och jag bestämt att vi skulle åka in till stan och gå en shoppingrunda. Mirrmaken hade lovat att passa barnen efter lunch så vi kunde komma iväg. För Mirren är det helt otänkbart att gå i affärer ensam med barnen – det är knappt vi klarar av båda på stora ICA när jag är med! Får de chansen springer de med blixtens hastighet åt var sitt håll…

Vi tog tunnelbanan till Mariatorget där den lilla affären X-pand ligger i närheten. (Har ingen hemsida på nätet). Mirrens midjemått har ökat kraftigt på sistone av naturliga skäl och även mitt eget på ett ganska oroväckande sätt. Hos X-pand för man stora storlekar och även mammakläder, vilket hörs på namnet. Mirren behövde nya byxor och jag ville ”bara titta” som vanligt.

Mirren utanför X-pand i närheten av Mariatorget


Butiken är mycket speciell och vän av ordning kanske vänder i dörren vid åsynen av de ouppackade kartongerna som möter vid entrén. Men förra gången jag var där hittade jag två användbara jeansklänningar, som jag är mycket förtjust i och denna gången en mjuk jerseyliknande modell som döljer min enbonpoint på ett angenämt sätt.

Här kan man fynda

Trots den spartanska inredningen är inte plaggen särskilt billiga. Vi förhandlade dock till oss en ständig tioprocentig rabatt. Dessutom var det 60 procents rea på en hel del kläder så jag fick också en röd tröja till ett facilt pris. Affärsinnehavaren var mycket trevlig och omhändertagande.

Glad och trevlig affärsinnehavare med min röda tröja under armen

Efter det tog vi tunnelbanan in till City och Åhléns där Mirren skulle köpa lite smink. Vi expedierades av en person som jag först tog för en ganska ful dam, men som visade sig vara en man med underlagskräm, röda läppar, noppade ögonbryn och hästsvans.

Sedan jag registrerat detta kunde jag inte låta bli att fundera på varför han hade så oborstade och leriga boots till denna elegans. Sammantaget var han var mycket trevlig, kunnig och tillmötesgående.

Vi avslutade vår lilla seans på Kulturhusets café där vi drack var sin kopp te och åt goda och kaloririka kakor.



Mirren på Kulturhusets café

Jag i min nya mjuka klänning på 18-årskalas för barnbarnet Oskar

15 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Måste bara säga att man blir så glad över dina små rapporter. Trots att stora gråa snömoln är i annalkande utanför fönstret!

Musikanta sa...

Gulle dej!

Mirren sa...

Vilken gräslig bild på mig! Men, men - det bjuder jag på. Såg du förresten att jag också skrivit om våra utflykter?

Äventyret framtiden sa...

Håller med miss Gillette, det är roligt att vara med dig på stan!:)

Kram!
Karin

Eleonora sa...

Vad trevligt att Mirren och du fick en shoppingtur tillsammans i Staden och grattis till fynden du gjorde.

Roligt för Mirren också att komma loss litet. Hur underbart det än ar med de små goa pojkarna, så blir det ju väldigt bundet när man är hemmamamma då och då.

Ha det gott söta du och stor kram

Ailas sa...

Det lät som både lagom omfattande och kul shoppingrunda. Ibland kan sådant pigga upp även den relativt utshoppade. Fika som kronan på verket är ett måste, vilket även ni insåg.

Trevlig rapport. :)

Musikanta sa...

Mirren:
Jag har bytt ut bilden mot den andra jag tog. Tyckte bara från början att du inte såg så glad ut på den, men den kanske är bättre i alla fall. Ska gå in och kika på vad du har skrivit.
M&P

Karin:
Ni är så snälla och rara så jag blir också väldigt glad!
Många kramar från Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Ja, man har glömt hur oerhört bunden man är som småbarnsmamma. Och med två små vilda pojkar har Mirren inte en enda lugn stund under dagen.

Jag är glad över klänningen som jag hittade - sitter inte åt någonstans och det är skönt :-)!
Hoppas vi ses snart!
Kram från vännen Ingrid

Musikanta sa...

Ailas:
Ja, några timmar i varuhusen räcker för att man ska uppskatta att komma hem till de små livliga och härliga barnbarnen igen.

Vi äter för det mesta lunch på stan, Mirren och jag, och fikar även innan vi åker hem - men den här dagen intog vi allihopa pizza tillsammans på vägen till tunnelbanan och vinkades vederbörligen av av de tre pojkarna innan vi fick ledigt...

Bloggblad sa...

Kör hårt med kakorna när det ändå finns affärer som befrämjar en rund linje! Du är så fin så!

Jag ler åt Mirrens vilda barn - minns du när vi gick med henne och mina två i affärer? Jag minns i alla fall vem vi fick leta efter, så det finns påbrå.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Tack för komplimangen - den behövs när inga andra kläder än de nyköpta går om...

Jag ska påminna Mirren om det - hon hävdar att hon var ett mycket lugnt och fogligt barn (och förtryckt)när hon var liten...

Grekland nu sa...

Visst är det alldeles särskilt mysigt att få gå på stan och handla och fika med sin dotter! Sånt gillar vi också...Och kul att ni kunde fynda lite.

Musikanta sa...

Ingabritt:
Både döttrar och söner är en underbar gåva men med en dotter kan man göra lite mer "flicksaker" med om du förstår vad jag menar. Mirren känns för mig som lite av den lillasyster jag aldrig fick trots den stora ålderskillnaden på 41 år! Hon står i alla fall ut med mig och det är ju huvudsaken...
Kramar!

Västmanländskan sa...

Låter som en mysig dag!

Musikanta sa...

Västmanländskan:
Kramar!