söndag 13 mars 2011

Ute vid Bråviken

Ute vid Bråviken var en av de melodier som Dagsbergs Dragspelsgäng framförde vid årsmötet på KMD som betyder Klubbkontakt för Mellansveriges Dragspelsklubbar. Årsmötet skulle hållas kl. 14 på lördagseftermiddagen i Dagsbergsgården på Vikbolandet, där vi alltid brukar repetera.

Kaffebröd och kaffe var beräknat till 50 – 60 personer, men det infann sig bara ett femtontal. Kanske var det den första soliga vårdagen som gjorde att det tedde sig mindre lockande att åka de 20 milen, som en del hade varit tvungna att göra.

Dagsbergs Dragspelsgäng inledde med en liten konsert på en halvtimme. Temat för framträdandet var Norrköping med omnejd – i vilken ingår även skärgården. En av sångerna som vi sjöng och spelade var Norrköpingsvalsen, ny bekantskap för mig, med text av Sven Wernström, författare till bl.a. Trälarna.

Filmen är från träningen innan uppträdandet, det är därför Sven-Åke plötsligt dyker upp framför kameran på väg upp på scenen. Han har varit nere i salongen och kollat ljudet…



Jag har förgäves letat efter text och noter på nätet, men inte hittat några till försäljning. Den är säkert gjord på 50-talet när det fortfarande fanns textilfabriker igång i Norrköping. Jag har text och noter till den som någon har skrivit ner för hand, så är det någon som är intresserad kan jag maila den privat.

Yngve, vår manlige sångare är nestorn i gänget med sina 78 år. Rösten är helt opåverkad av åren och han kan melodin till hundratals sånger direkt. Jag är mycket imponerad av detta eftersom jag tycker att en hel del av melodierna låter väldigt lika…

På videosnutten nedan sjunger och spelar vi Ute vid Bråviken, specialskriven för Dagsbergs Dragspelsgäng av Conny Enström, som både gjort text och musik. Lättsamt att lyssna till efter Mellon…



Refrängen lyder: Ute vid Bråviken där blommar kärleken./I en underbar natur lever människor och djur./Härliga sommaren därute finns friheten./Det finns ingen som är sur bland gran och fur (sic)!

Stannade inte på årsmötet så jag vet därför inte vilka viktiga frågor som avhandlades. Däremot vet jag med säkerhet vad som kommer att bjudas på till fikat på våra repetitioner det närmaste halvåret!

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så kan det gå:D. Vad gäller kaffebrödet och vilken tur att det finns frysar.
Tack för liten musikstund.:D

Kram!

Musikanta sa...

Karin:
Ja, vad gjorde man om man inte hade frysen? Men det är ju bättre att ta till för mycket än för litet :-)!
Ha en fortsatt skön söndag och kramar från Ingrid som strax ska iväg och sjunga på mässan i Skällviks kyrka.

Evatina-beth sa...

Det är inte ofta det blir för lite. Jag tar alltid till i överkant och sen står man där med sina rester.Går ju an med sådant som kan frysas.

Bloggblad sa...

Det var en ny låt för mig - men så är jag inte inföding heller... ;)

Ni ser ut att ha roligt. Det är viktigt det.

Skulle det ha varit nån bild ovanför filmen, jag ser bara en vit ruta.

olgakatt sa...

Av sånt här spritter det i mina ben!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Även om jag är "inföding" har jag heller aldrig hört den här biten förut. Kanske beroende på att min pappa sprang och stängde av radion så fort det var dragspelsmusik...

Jag ser inte någon vit ruta? Men den andra videosnutten visade sig inte nyss förrän jag gick tillbaka till "redigera" och klickade fram bloggen igen.

Det är ingen musik för de "fina" salongerna, men kul är det i alla fall!

Musikanta sa...

Olgakatt:
Jag tycker också att det är svårt att stå still när "pojkarna" spelar själva, och det är väl det som är meningen :-)! Det är ju musik som det egentligen ska dansas till och inte bara avlyssnas...