fredag 21 oktober 2011

Vintertecken?


(Bilden går att klicka större.)

Den här synen mötte mig när jag stack näsan utanför dörren för att gå en eftermiddagspromenad. Sidensvansar i flock som satt och bevakade rönnbärsträdet i närheten.


Grannens rönnbärsträd tidigare i år. Idag är bara rönnbären kvar.

Så här skriver Wikipedia: Sidensvans (Bombycilla garrulus) är en fågel som tillhör ordningen tättingar i familjen sidensvansar. Arten häckar i de nordligaste delarna av Eurasien och nordvästra Nordamerika. Vintertid (min blockning) kan den observeras i stora flockar längre söderut.

Så nu vet ni det - vintern har kommit till Mogata!

13 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Bra med säkra tecken. De var här för ett par veckor sedan och tog vara på "mina" rönnbär som skulle ha blivit gelé. Nu slapp jag det:D

en fin kväll önskas!
Karinkram!

Musikanta sa...

Karin:
Ligger inte Åland något längre norrut i alla fall ;-)...

Skönt att du slapp att göra rönnbärsgelé. Jag har gjorde det en gång för 35 år sen men aldrig mer! Slängde alla burkarna kommer jag ihåg. Jag tror inte att det är aktuellt för grannen heller!
Ha det gott!

Saltistjejen sa...

Å vintern? Det känns lite tidigt. Men bilderna är vackra. Fast de känns mer höstiga?
Kram och ha en fin helg!!

Klimakteriehäxan sa...

Oj - snudd på sidensvansrekord, misstänker jag? Kul!

Musikanta sa...

Saltis:
Tidigare har jag bara sett sidensvansar mitt under smällkalla vintern - det här var något nytt. Kanske dags att ställa ut fågelhuset också?
Jag önskar dig en skön fortsättning på helgen.
Kramar!

Musikanta sa...

Klimakterihäxan:
Ja, för mig var det det. I morse satt det ännu fler där i rönnbärsträdet när jag gick ut för att hämta NT (Årets tidning!) i brevlådan. Men de blev bortjagade av en stygg skata...

Ha det gott och en skön helg önskar Ingrid, som strax ska iväg och spela på två dop.

Eleonora sa...

Vilken ljuvlig syn med ett helt träd fullt av sidensvansar!

Tack för din rara kommentar. Just onsdagen den 9 november ska jag på uppvaktning till en 90-åring. Kanske kan du på tisdag eller torsdag?? Kom hem till mig på lunch vetja. Tänk och kolla in.
Trevlig helg till dig och MM.
Stor kram från
Eleonora

Ailas sa...

Oj så trevligt! De är välkomna hit och smaka av mina kvarvarande äpplen, päron finns också.

Ta gärna del av mitt inlägg
http://ailas.svenskablogg.se/2011/10/22/tankerummet/

Musikanta sa...

Eleonora:
Tisdagen skulle säkert gå bra! Tack för vänlig inbjudan till lunch - skulle vara jättetrevligt. Vi kan ju höras lite längre famöver!
Många kramar från vännen Ingrid.

Musikanta sa...

Ailas:
Jag ska tala om för dem det om de sitter i trädet i morgon också :-)!

Jag ska genast gå in och kika i din blogg!
Kram!

Musikanta sa...

Ailas:
Du kan ju läsa svaret i din blogg nu! Jättetrevlig initiativ!

Ha en skön fortsättning på helgen önskar Ingrid som är med på allt nytt som verkar bra och förnuftigt och kul dessutom...

Suss sa...

Jag tycker att Sidensvansar är så fina fåglar. De ser ut som små prydnader där de sitter. Det är längesedan jag såg några här i min närhet, men i mitt föräldrahem hade vi dem. Ha det bra!

Musikanta sa...

Suss:
Ja, det är inte så ofta jag ser dem heller. Men de gillar tydligen rönnbär, för det är i det trädet de sitter för det mesta.
Ha det gott själv!