torsdag 16 februari 2012

Gud ske lov för långpannan!

Häromdagen hittade jag en liten bok i bokhyllan som jag trodde var försvunnen för alltid. Den är utgiven på Libris förlag och heter ”Långpannans lov”. Jag fick nys om den på ett kyrkkaffe där Eva – som alltid har hand om vårt kyrkkaffe i Mogata – bjöd på ”Lättgjorda bärrutor” som smakade himmelskt. Dessutom var de bakade utan bakpulver.

Jag frågade naturligtvis efter receptet, och då tipsade hon mig om denna lilla bakbok. Den låg bland andra uppbyggliga skrifter i en monter i Sankt Laurentii kyrka och jag försåg mig med det sista exemplaret nästa gång jag var inne i Söderköping. Hundra kronor tyckte jag var som hittat.


Bilderna går att klicka större
Eftersom boken har varit försvunnen under en längre tid i min bokhylla har jag inte kunnat baka något ur den (boken alltså). Men den kröp fram häromdagen då jag försökte rensa ut böcker från hyllan. Hittills har jag bara lyckats med att rensa ut och ge bort en enda bok som jag skänkte till SPF:s lotteri och den försvann från lotteribordet innan lotteriet hade börjat. Vilket ger mig blodad tand tills nästa lotteri i maj när jag ska ackompanjera pensionärskören…
Kakor i långpanna brukar jag lyckas med något så när men nu tänkte jag försöka med matbröd. Jag har inte bakat matbröd på tjugo år – inte sen Matex, numera Willys öppnade i Söderköping påstår MM.

I "Långpannans lov" fanns ett recept på Rutbröd med mycket tuggsom verkade lockande. Och mycket tugg blev det när det blev färdigt. Men väldigt gott, tyckte jag i alla fall. Jag hällde nämligen i både ekologiskt bovete, solroskärnor, torkade aprikoser i bitar och russin utöver vad som stod i receptet. Dessutom tog jag dubbelt så mycket sirap…

Rutbröd med mycket tugg
MM tyckte i alla fall det var fullt acceptabelt men trodde nog att det hade varit lite tuggvänligare om jag hade lagt alla kärnorna i blöt en stund innan. Nästa gång ska jag ta med lite valnötter och torkade fikon också. Och kanske ännu lite mer sirap…





Lite för mycket mjöl strödde jag ovanpå, men det gick att borsta bort en del

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Härligt Musikanta, nu har du kommit igång med att baka!
Lycka till med långpannebrödbakningen i fortsättningen!

kramar!

Klimakteriehäxan sa...

Du blev helt enkelt superinspirerad! Härligt!
Själv kan jag knappt minnas när jag bakade senast.

Musikanta sa...

Pettaskarin:
Ja, det blir nog fler tillfällen nu när brödet för en gångs skull gick att äta med välbehag :-). Det hade annars en tendens förr i tiden att bli hårt eller kladdigt eller smaka jäst ...
Kramar tillbaka!

Klimakteriehäxan:
Jag brukar alltid få inspiration till matlagning, som verkligen inte är något större intresse i vanliga fall,när jag försöker gå ner i vikt. Att jag bakade denna gång berodde ju på att jag "hittade" den lilla boken igen.

Eleonora sa...

Vad duktig du är som har tagit dig för med att baka matbröd efter så många års uppehåll. Det ser jättegott ut och nu har du nog fått blodad tand kan jag tro. Förr i tiden brukade jag baka tekakor - du vet dom där med ett hål i mitten. Nu sedan jag har ensamhushåll blir det inte av men kanske kanske har du fått mig på litet andra tankar.

Trevlig hel min rara Ingrid. Kram till er båda.

Miss Gillette sa...

Brödet låter gott och inte så besvärligt att baka. Ska försöka testa det nån gång.

Om man försöker gå ner i vikt är det antagligen bra att undvika köpebröd, för det är hemskt mycket socker i det mesta från butikernas brödhyllor. Och även om man sötar rejält när man bakar hemma vet man i alla fall att det inte är några konstiga sötningsmedel man får i sig.

Musikanta sa...

Eleonora:
Det var inte särskilt svårt - man fick passa lite i ugnen bara. Det stämde väldigt bra med både temperaturen och tiden i receptet. Det är alldeles utmärkt att frysa också. Jag skar det i rektanglar och la smörpapper mellan delarna. Tar 40 sek i min mikro att värma upp med hushållspapper omkring. Då blir det perfekt.

Ha en skön fortsättning på helgen och kram från Ingrid

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Brödet blev faktiskt väldigt gott. Vi äter nästan alltid hårt bröd till vardags - köper sällan annat bröd än rostbröd. Jag försöker att inte äta mjukt bröd alls nu när jag måste hålla igen på kalorierna. Det här brödet som jag bakade blir man mätt av ganska länge dock. Tror att det beror på kornblandningen man har i.