lördag 25 februari 2012

Synd om prinsessan Estelle?

1949 var jag med på ett stort internationellt flickscoutläger - Stråkenlägret i Småland inte så långt från Jönköping. Jag minns mest att det var regnigt och fuktigt, att vi fick rå blodpudding och att vi fick sitta på två trädstänger över en grop när vi skulle göra det stora.

Jag nyss fyllda 13 år som Blåvinge på Stråkenlägret

Kissa gjorde vi i buskarna runt om tälten. En aktivitet förutom alla lektioner i att göra knopar och tälja i trä var halmslöjd – en sysselsättning som jag sen dess nogsamt sett till att undvika. Några av de sista dagarna kom scoutchefen för Blåvingarna - som flickscouterna kallades -  Estelle Bernadotte för att övervaka begivenheterna och för att hålla tal. Jag minns inte om det kanske var avslutningstalet hon höll. Hon var en av de vackraste kvinnor jag sett, trots att jag tyckte hon var jättegammal, 44 år har jag räknat ut efteråt, och var klädd i scoutuniform.

Patrulledaren och sedemera min rival Gunilla längst till vänster och jag, modern med långbyxor, längst till höger utanför tältet.

Sedan dess har namnet Estelle alltid varit förknippad med denna vackra och eleganta kvinna så jag tycker inte det är ett dugg synd om den lilla prinsessan som fått detta namn. Jag tror Herman Lindqvist är mest sur för att han blev så totalt borträknad när det gäller namngivandet. Svinhugg går igen. Jag drar mig till minnes att kungens systrar, Margareta, Birgitta, Desirée och Christina inte var överdrivet förtjusta när Silvia introducerades i kungahuset.

Estelle Bernadotte tillsammans med maken Folke. Bilden från Svensk Damtidning.
Jag har läst kommentarer till några bloggar där man tycker så SYND om den lilla prinsessan – som föds till ett sådant inrutat och offentligt liv. Jag tycker inte det minsta synd om henne. Hon har föräldrar som älskar henne och har längtat efter henne i många år, hon är välskapt och frisk efter vad man hört, har far- och morföräldrar som är överlyckliga och som förmodligen ställer upp så mycket de kan.

Hon kommer att få en utbildad, hängiven och rar barnsköterska, som passar henne dygnet runt när föräldrarna är borta, god och näringsriktig mat och förstklassig läkarvård. Hon behöver aldrig sitta på akuten i fyra timmar om hon skulle råka falla och slå sig. På förskolan kommer hon att få noggrant utvald personal och även kamrater, och man kommer att göra allt för att hon ska trivas.



Mirren och barnbarnen utanför Haga grindar en vacker höstdag i oktober 2011

 

I skolan kommer hon aldrig att bli mobbad eller ha problem med att få proven godkända. Där får hon också noggrant utvalda lärare och kamrater. Hon kommer alltid att vara den populäraste flicka i klassen, den som alla vill vara tillsammans med.
Somrarna kommer hon att tillbringa på Öland eller på Franska Rivieran och vintersemestern i Storlien eller Sankt Moritz eller på någon annan fashionabel vintersportort. En egen häst får hon säkert också om hon vill ha en. Eller en hundvalp. Om inte någon av livvakterna får för sig att röva bort henne kan hon nog leva ett relativt tryggt liv tillsammans med sina föräldrar och släktingar.



Utsikt från Mirrfamljens vardagsrum på Öland

 

När hon blir större kan hon shoppa loss med sina kompisar i de dyraste affärerna på Birger Jarlsgatan och festa runt utan tanke på vad det kostar. Säkert och tryggt skjutsad av livvakterna till Stureplans barer – om dessa är inne då – och lika tryggt bli hemskjutsad när hon tröttnat. Hon kan lösa årskort för 80,000 kr – eller vad det kommer att kosta om tjugo år – på något innegym och där kanske träffa en trevlig och sympatisk personlig tränare...

Så här tycker fyraåringen Casimir att en prinsessa ska se ut.
Det är mer synd om Victoria och Daniel som naturligtvis aldrig kan sluta att oroa sig för att det ska hända deras lilla dotter någonting, trots alla livvakter och andra säkerhetsåtgärder. De kan ju inte vara nära henne jämt… 
Estelle Bernadotte näst längst till höger iförd scoutuniform. Bilden från nätet.

12 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag håller med dig. Estelle får åtminstone vara säker på att få ett jobb som vuxen, och får säkert roligare än många andra. Jag hörde Göran Hägg igår, han var rolig.

På första bilden tycker jag mig se Mirren vid träden. Så lik! Men på nästa är du bara lik dig och din bror.

Jag tror också att Herman känner sig snuvad på att veta i förväg vad hon skulle heta. Hoppas att han skäms rejält - nu är han bortgjord. Inte tusan vattnas kungahuset ur för ett franskt namn. Madeleine då? Är det svenskt?

Och apropå att det är så synd om nån som föds in i kungahuset - hur synd är det inte om presidentbarn som helt utan vana och träning ska stå i rampljuset? Plötsligt få livvakter... inte få göra nåt privat utan paparazzi? Vi kommer nog aldrig ifrån att några människor kommer i strålkastarljuset - och dessutom tror jag inte att presidenter som byts ut när man hittar lik i garderoberna är så mycket billigare för skattebetalarna. De lär väl inte leva på egna besparingar?

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Bloggblad:
Tack för den långa och tänkvärda kommentaren! Var hörde du Göran Hägg - i TV eller radio?

Desirée är väl inte särskilt svenskt heller? Jag tror faktiskt att det var en liten pik också till morfars systrar som jag skrev. Birgitta tror jag var värst att mobba Silvia när hon presenterades vid hovet första gången...

Och den dagen när och om Estelle blir drottning så är jag inte med längre, så jag bryr mig inte. Men jag tror som du, att det är nog bra att få fostras till jobbet redan från början och att det inte kommer som en chock, som för presidentbarnen - när de är mindre åtminstone.

jag glömde att skriva att hon får ett eget landskap också och slipper att ta in på hotell om hon ska besöka Linköping...

Karin sa...

Fantastiska bilder! Och vad spännande med bilden på en rival – man blir ju nyfiken... Men prinsar och prinsessor tycker jag allt lite synd om. Nuvarande kungen och hans stora problem med skolan (snubblade just över lite text som dyker upp hon mig snart). Hur kul är det att få se sitt usla studentbetyg på löpsedlarna. Och jag minns en intervju med Viktoria strax efter att det Daniel dök upp i hennes liv: "Jag får väl vara glad att någon vill vara ihop med mig." Halvt på skämt, men med lite allvar ändå.

Idag blir det nog mer Britt Wadner hos mig!

Karin sa...

"...hos mig..." ska det förstås vara.

Äventyret framtiden sa...

Du har helt klara poäng i att Estelle kommer att ha fördelar framom andra m.m.
På det sättet är det inte alls synd om henne.

Men jag tror att folk i gemen tycker synd om sessan på grund av all massmedial och även annan häxjakt på henne. Genast som hon kommer till världen häcklas hon och kallas parasit. Fast å andra sidan så är det ju inte henne det är synd om , det är ju de människor som raljerar, häcklar och hånar som det är synd om istället. Att massmedia får fortsätta som den gör är obegripligt. Rena mobbningen på mycket hög nivå.

Ha en fin dag Musikanta!
Kramar!

Musikanta sa...

Karin E:
Jag tror nog att lilla Estelle kommer att ha det lättare för sig i skolan än morfar med sådana föräldrar som hon har.

Gunilla, rivalen, var ett år äldre än jag och blev patrulledare till min stora besvikelse.(Jag blev bara vice.)Ruskigt egentligen med den hierarkiska uppdelningen och ordningen så tidigt!

Sen var hon intresserad av min pojkvän lite senare. Och han var inte helt oberörd av uppmärksamheten - vi "hade sällskap" i fyra år, så han tyckte väl att det kunde vara kul med lite omväxling...

Musikanta sa...

Pettaskarin:
Lilla prinsessan kommer väl förhoppningsvis inte lida av det förrän hon blir så stor att hon kan läsa.

Men jag tror att kungafamiljen för övrigt är ganska luttrad vid det här laget. Övervägande antalet svenskar är ju trofasta rojalister - men övervägande antalet journalister är inte det, antar jag. De flesta är väl eller har åtminstone stått långt till vänster med sina åsikter. Synd bara att de får härja hur de vill i pressen.

Jag är säker på, i alla fall, att hon kommer att bli ett mycket älskat barn och det är det tyvärr inte alla barn som är idag...
Kramar!

Eleonora sa...

Tack vännen för fint inlägg. Jag tycker att namnet Estelle andas stil och värdighet. Det lilla barnet kommer att få underbara kärleksfulla föräldrar och sen behövs egentligen inget mer.

Nu ska jag iväg till Etnografiska och bese Afghaniska Skatter.

Kram från
Eleonora

Musikanta sa...

Eleonora:
Det absolut viktigaste, det håller jag med dig om. Sen är det väl skönt att hon slipper alla ekonomiska problem som många familjer brottas med...

Ser fram emot rapport från de afghanska skatterna!
Kramar från Ingrid

weight loss sa...



step by step keto diet keto diet for dogs Meal Arrange for Weight Loss: A 7-Day Kickstartamazing! Cue the fireworks! If a ultimate objective is to h lose excess weight, unfortunately, activity only isn’t going to obtain you there-you also have to change what you eat . That does not mean you need to do a cleanse or detox . But it is possible to get a jump on weight loss, the smart and healthy way . Fitbit Dietitian Tracy Morris developed this kickstart one-week meal plan to help her clients see results, fast. Disclaimers: Please don’t try to lose a lot more than 2 pounds weekly, or dip below 1200 calories each day, that may compromise your metabolism . vegan keto diet
http://www.cureidea.com/

Anders Göranzon sa...

Hej, hamnade på din blogg när jag googlade på Stråken-lägret. Min mor var lägersekreterare för hela lägret. Hennes namn var Ann-Mari. Hon berättade mycket om lägret. Roligt att hitta någon annan som minns.