måndag 20 februari 2012

Turner, Monet och Twombly på Moderna Museet i Stockholm


Hösten, målad av Cy Twombly. Tavlan är ca 2,5 m hög skulle jag uppskatta.  (Bilderna går att klicka större.)

En av de sista dagarna innan den omtalade utställningen på Moderna Museet i Stockholm – Turner, Monet, Twombly – togs bort i slutet av januari var vi där, Mirren och jag. Förra gången jag var på Moderna museet var det bara jag och några stycken till som spankulerade omkring i de tomma salarna. När vi kom dit denna gång på förmiddagen, ringlade sig redan en lång serpentikö av människor fram till kassorna i entrén.

Lång serpentinkö framför kassorna i entrén till Moderna museet

Vi började vår utflykt med att äta lunch i restaurangen, som också var smockfull av folk. Vi fick snart ett bord ganska nära de stora fönstren så att vi kunde beundra den vackra utsikten samtidigt som vi åt.

Clarissa var också med och fick äta medhavd lunch vid bordet


Utsikt från restaurangen över Nybroviken

I utställningssalarna trängdes massor av folk, som naturligtvis också hade kommit på att det var hög tid för dem att få se utställningen.  Det var så trångt i salarna att det inte gick att ta med barnvagnen utan Mirren fick bära Clarissa i sjalen.  Svårt att komma fram och ta kort på tavlorna var det också.


Clarissa är också intresserad av tavlorna eller kanske mer av museibesökarna. I bakgrunden kan man se hur stora Twomblys målningar är.


Den första målningen vi mötte var en av Twomblys jättestora målningar.  Påminner om granskog och vattenfall - från ljus till mörker...
Turner och Monet har jag sett tavlor av förut, men Cy Twombly var en ny storhet för mig. Jag tror inte ens att han förekom i böckerna när jag läste konstvetenskap i  Linköping för några år sedan.


Sommar - en av målningarna i sviten Årstiderna av Cy Twombly

Han skilde sig i alla fall, enligt mitt sätt att se, helt från de båda andra konstnärerna. Jag läste sen på nätet att utställningen hade de fyra elementen, jord, luft, eld och vatten som en sammanhållande länk. Alla tre konstnärerna hade skildrat dessa i sina målningar. Förvillande lika var Turners och Monets tavlor ibland.

Soluppgång, målning av J.M.W Turner


Solnedgång av Turner


Claude Monet- solnedgång


Claude Monet - Parlamentsbyggnaden i London


En målning från Venedig av Turner


Turner igen...
Twombly var inte lik någon annan jag sett. Jag var säker på att jag inte gillade honom först, men hans målningar minns jag tydligare än de andras, konstigt nog. Vad andra har skrivit om den här utställningen kan man läsa här och här. Jag tyckte det var intressant att jämföra vad recensenterna skrev om utställningen eftersom åsikterna var så olika i många fall.
Monets näckrosor, som man alltid tänkt på som något vackert och som han målade av i sin trädgård på sin ålders höst, ansåg t.ex. en kritiker bara handlade om död och förgängelse. "Den äckliga blomman" hämtar sin näring ur den smutsiga dyn på sjöns botten... 


Fascinerande med en målning som varken innehåller rött eller gult...

De här näckrostavlorna var små i jämförelse med dem jag såg på MOMA i New York när jag var där i två dagar för fyrtio år sen. Jag glömmer aldrig vilken chock jag fick när jag plötsligt kom in i ett fem-eller sexkantig litet rum där Monets näckrosor nästan täckte väggarna från golv till tak. Jag hade aldrig tidigare sett hans näckrosmålningar vare sig i böcker eller på museer.


Ännu en näckrostavla av Claude Monet
Jag är glad att Mirren var så envis med att vi skulle besöka Moderna museet. Det hade varit synd att missa en så stor konstnärlig satsning för Sveriges del, som jag förstod att utställningen måste ha varit, när jag läser alla skriverier om den.


När vi var tvungna att lämna museet lite efter två började det redan mörkna...

20 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Kan man inte se det tvärtom istället? Att nåt som lever på slam och dy kan bli så rent och vackert?

Twombly var ju kul. Jag kände inte heller till honom förut.

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Jag blev bara så förvånad över den tolkningen, har alltid sett näskrosmålningarna som underbara tavlor bara. Men en konstkritiker måste väl alltid sticka ut på något sätt, antar jag...

Monet hade ju en underbar trädgård där han bodde under sina sista år och det som fanns där målade han av, inte mer med det. Tror JAG i alla fall.

Äventyret framtiden sa...

Det var ju på sätt och vis en fördel att du inte kände till temat innan. På så sätt fick du möjlighet att upptäcka det själv utan förutfattade tankar. Konst är intressant, vacker, ful och allting möjligt, betraktat ur den enskildes ögon. Tack för möjligheten att vara med på ett hörn.

Kramar
Karin

Miss Gillette sa...

Jag var i Giverny med kören när lillan var åtta månader. Där var ju fint. Och om nu Monet tyckte att det fanns en massa förgänglighet här i världen så kan man kanske förstå det -- kan ju inte vara kul att få sådär dålig syn när man är konstnär. Fast även utan dålig syn har ju konstnärer i alla tider sysselsatt sig med förgängligheten.

Jag säger som pettas: det finns många olika sätt att se ett verk.

Musikanta sa...

Pettskarin:
Ja, det var kanske bra att jag inte läste åtminstone inte recensionen om näckrosorna innan. annars är det väldigt roligt att bli guidad av någon konstexpert - man ser ju så mycket mer i tavlorna än om man bara tittar själv. Jag hade gärna sett en liten guidning på Twombly...
Kramar!

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Vilken lycka för dig att ha varit i Monets trädgård. Jag älskar alla hans målningar av blommor därifrån. Han kan inte ha varit helt blind i alla fall.
Och det är bra att man får tycka vad man vill om konst.
Ingrid

Eleonora sa...

O så fint du har skildrat besöket på MM. Många fina bilder visar du också. Jag hade glömt min kamera hemma, så för mig blev det inte så fint och personligt inlägg som ditt. 11 januari i år kan du hitta mitt inlägg på min blogg.

Ha det gott och kram
Eleonora

Karin sa...

Åh, nej! Är den slut, den där utställningen som jag varit på väg till en evighet! Tur att du var där så man får vara med lite grann i alla fall. Tycker mig känna igen några Turnertavlor från Tate Modern, kan det stämma? Han är nog min favorit av dessa tre men den där stora mörka granskogen (?) av Twombly ser ju underbar ut. Fin redovisning av en spännande utställning!

Förresten, får man fotografera? Eller har du gjort det ändå?

olgakatt sa...

Tack för turen bland några av mina favoriter! Att det ska vara så svårt att pallra sig iväg till Sthlm; jag är ju p väg dit hela tiden och så kommer nåt emellan. I morgon har jag i alla fall planer på Malmö Moderna igen. Får se om jag lyckas....
Vad beträffar Monets syn så fick han katarakt, dvs vanlig grå starr men blev så småningom opererad och det syns tydligt bl a på bilderna av bron i trädgården. Både hur hans syn försämrades och hur den plötsligt blev bättre igen.

Musikanta sa...

Elonora:
Tack för vänliga ord! Jag ska titta in i din blogg den 11 januari och jämföra våra intryck så småningom. Laddar nu upp för att spela med Mina Vänner i kväll, gör program etc. Mycket jobb!
Kramar från Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Du kan ju gå in och läsa alla recensioner om du vill uppleva utställningen. Det var många Turnertavlor som ju lånats från Tate, så dem missar du i alla fall inte. Twomblys målningar har etsat sig fast i minnet - jag gillade honom inte alls först när jag såg tavlorna. Intressant konstnär.

Man får fotografera numera överallt om man inte använder blixt. Åtminstone på de museer som jag har varit på på sistone.

Musikanta sa...

Olgakatt:
Ni har ju så många fina utställningar därnere och dessutom så nära till Köpenhamn, så det är väl ingen större förlust att du inte kom iväg på denna.

Det om starren hos Monet visste jag inte. Ska titta på målningarna på nätet om jag kan upptäcka skillnaden som du skriver. Intressant!

Bloggblad sa...

Jag som inte "förstår mig på" konst ska nog inte uttala mig om färgsplasharna... Men jag håller med dig om att man får ut mer när en kunnig guide ger lite ledtrådar. Den första gången jag var i Skagen fick jag flera aha-upplevelser som jag är säker på var guidens förtjänst.

Men bara färgsplash som får rinna åt fel håll... skulle jag inte betala för. Hellre pröva själv.

Saltistjejen sa...

Vad roligt med en sådan utställning!!
:-)

Tankevågor sa...

Första gången jag såg Monets tavlor var också på MOMA i NY och jag glömmer dem aldrig. Hade ju bara sett dem på bilder i konstböcker tidigare och det blev en otrolig upplevelse att plötsligt stå där framför dem.
Trevligt såg ni ut att ha på er konstrunda och lilla Clarissa är ju hur söt som helst. Hur gammal är hon?

Önskar dig en skön helg!
Kram från Lisbeth

Suss sa...

TACK för att du visar så många vackra tavlor och även ett par lite mer obegripliga för min smak. Önskar jag hade sett den utställningen. Vilken stor och jättesöt tjej lilla Clarissa är. Det ser så härligt ut när Mirren bär henne i sjalen. Ha det bra och trevlig helg!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Det lustiga med Twomblys färgsplashar var att jag tyckte de var helt frånstötande först när jag såg dem. Men jag har dem fortfarande på näthinnan efter så lång tid. Målningarna väcker så mycket känslor och associationer - jag tror det är det som gjort att han anses så stor.
I

Musikanta sa...

Saltistjejen:
Ja, det är väldigt roligt att få gå och se en utställning som det skrivits så mycket om och själv få bilda sig en uppfattning!
Ha en skön fortsättning på helgen och krama lilla Ella från
Ingrid

Musikanta sa...

Lisbeth:
Jag fick ännu en chock när jag var på MOMA den gången. Picassos enorma målning Guernica slog emot mig när jag öppnade en dörr till en trapphall och inte visste något. Den som man sett bara som en liten bild i böckerna tidigare.

Clarissa fyller 8 månader den 5 mars. Här var hon lite drygt ett halvår.
Önskar dig också en skön helg!
Kramar från Ingrid

Musikanta sa...

Suss:
Ja, Clarissa är väldigt söt tycker jag också - men så är jag ju partisk förstås. Att bära barnet i sjalen är Mirren en fena på, hon har gjort det med alla barnen tidigare. Det är bekvämt eftersom man ju har ju båda armarna fria då.

Roligt att du gillade att hänga med på utställningen. Vad beträffar Twombly kan du ju läsa vad jag skrev i kommentaren till Bloggblad ovan :-)!
Jag önskar dig också en riktigt skön helg!
Ingrid