torsdag 26 april 2012

Fredagstema Show&Tell - Choklad

Fredagstemat, det sista för månaden med Karin på Åland som upphovskvinna, ska handla om CHOKLAD.  Övriga fredagsbloggare kan man hitta på hennes hemsida. Tack Karin för trevliga teman i april! Samtliga foton har jag lånat från nätet och från artiklar på Google om familjen Fry.



Bilden har jag lånat här. (Bilderna går att klicka större.)

Det finns mycket spännande att läsa om choklad! Den allra första chokladkakan tillverkades 1847 av Joseph Fry and Sons i Bristol i England. De hittade på att tillsätta kakaosmör till det till det torra kakaopulvret och blanda det med socker. Det blev en smet som man kunde forma till en chokladkaka och låta stelna.


Fry's and Sons chokladfabrik i Bristol på 1800-talet.

Det är lite förvirrande att läsa om familjen Fry, eftersom tydligen någon av sönerna i varje generation heter Joseph. Anfadern, kväkaren Joseph Fry började tillverka choklad redan 1759. Men det dröjde alltså drygt hundra år innan den första chokladkakan skapades.

Skylt från en auktionssajt.

En berömd reklamkampanj för chokladen drogs igång 1886 kallad Fry’s Five Boys Sign. Modellen, en den femårige pojken Lindsay Poulton visade tydligt på reklamaffischen hur desperationen övergick till förväntan som övergick i glädje när han fick en ”Fry’s”. Tårarna i det först porträttet framkallades genom att fotografen band en trasa indränkt med ammoniak om halsen på honom…


Stackars lilla Lindsay Poulton satt modell för detta omslag till en chokladkaka tillika affisch.


Liten flicka med stor chokladkaka.



Omslag på en chokladkartong.


Även kvinnorna i familjen var företagsamma. 1871 föddes Norah Fry som särskilt intresserade sig för förståndshandikappade barn vilket säkert var någonting nytt för den tiden. Hon arbetade speciellt för att barnen skulle få gå i skolan och för att äldre förståndshandikappade skulle få ett bättre boende. Hon sponsrade Bristols universitet med pengar och fick till stånd ett ”Department for Mental Health”. Ett modernt forskningscenter, Norah Fry Research Centre öppnades i Bristol i anslutning till universitetet.

Om J.S Fry and Sons stora betydelse för chokladtillverkningen i Storbritannien kan man läsa om här. Nu ska jag gå och ta mig en chokladbit…


Ett väldigt trevligt bildspel hittade jag på den här länken.

13 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Ett så härligt inlägg Musikanta!
Choklad är inspirerande på många sätt:)
Stackars liten som måste gråta med ammoniaktrasa runt halsen....jag sympatigråter nästan

Kramar
Karin

Musikanta sa...

Pettaskarin:
Han är ju lika gammal som mitt äldsta yngsta barnbarn, så jag blev ganska chockad när jag läste om det.

Det var roligt att forska lite om choklad, finns ju hur mycket som helst att skriva om det. Tack för trevliga och bra teman den här månaden. Jag hann inte med att skriva om flaskor, men ni andra hade skrivit så bra inlägg om det att jag tyckte det räckte också!

Kramar från Ingrid som faktiskt ska dricka en kopp varm mjölkchoklad innan hon går och lägger sig.

Gnuttan sa...

Kul att lära sig något nytt. Kollaget med pojken har jag faktiskt sett förr men inte haft en aning om historien bakom.
Trevlig helg!

Musikanta sa...

Gnuttan:
Jag visste ingenting om allt detta innan jag började "forska" på nätet. Visst lär man sig mycket av fredagstemana!
Jag önskar dig också en skön och trevlig helg!
Kram från Ingrid

Grekland nu sa...

Tack för en spännande historielektion! Kände inte till historien bakom chokladkakorna. Det är ju det här som är så kul med bloggar och teman, att man alltid lär sej något nytt! Kram och trevlig helg!

Musikanta sa...

Ingabritt:
Håller med dig om att man lär sig en hel del på sina fredagsteman både själv när man "forskar" och när man läser andras bloggar. Nu får vi se om det blir en fortsättning på temat i maj - under omprövning hör jag.
Ha en skön fortsättning på helgen. Här har vi solsken men det blåser friska vårvindar som det ska vi den här tiden. Ska strax iväg till årets stora händelse i vår lilla by: Mogata Marken. Blir väl något litet reportage därifrån som vanligt :-)!
Kramar från Ingrid

Karin sa...

Vad intressant med dessa chokladfamiljer och deras historia. Frey's historia var helt okänd för mig, trots att jag är en sådan chokladist. Jag kollade också lite på arkivinstitutionen Centrum för Näringslivshistoria och hittade en rolig reklamfilm med Yvonne Lombard: http://reklamochmedia.ifokus.se/discussions/4d714216b9cb462233057f3c-maraboureklam-fran-50-talet

God helg!

Karin sa...

PS Vilken underbar bild i sidhuvudet!

Musikanta sa...

Karin E.
Tack för länken. Jag har redan varit inne och tittat på den hos Olgakatt, men jag tror inte hon hade skrivit adressen till länken i sitt inlägg. Känner ju väl igen alla skådespelare som agerar här.
Ha en skön helg önskar Ingrid

Musikanta sa...

Karin E igen:
Tack för berömmet av bilden! Ska genast gå in till MM och förmedla honom detta så blir han glad :-)!
Ingrid

HeLena sa...

Choklad är fantastiskt gott! Tack för roligt och lärorikt inlägg!
Skön söndag!
kram

Musikanta sa...

HeLena:
Som MM brukar säga: "En gång lärare, alltid lärare", ;-)! Jag tyckte faktiskt det var roligt att lära mig själv lite om chokladen och hur den kom till. Men nu har MM skickat mig med en artikel av Dick Harrison som skriver att konsten att tillverka chokladkakor uppstod i Holland av van Houten. En ny historia kanske...
Kram tillbaka

Eleonora sa...

Tack Ingrid för jättetrevligt inlägg! Så många fina, gamla bilder du har hittat och en fin historia om fam Fry.

Allt gott till dig och kram från
Eleonora