måndag 30 juli 2012

Friluftsgudstjänst på Arkö


Hamnen i Arkösund. (bilderna går att klicka större.)
Söndagen tillbringades till största delen hos Eva W. på Arkö. Hon är en gammal klasskamrat till mig sedan flickskolan. Det har blivit tradition att hon varje sommar bjuder in till friluftsgudstjänst på sitt skärgårdshemman. Och snart blir det tradition att jag spelar där också varje sommar. Jag har åtminstone spelat där varje sommar de senaste fyra, fem åren.


Hit ut flyttade grosshandlarna från sina lägenheter i stan på sommaren. Numera är det många som bor permanent här ute.

Båt skulle utgå från Arkösund halv tio och det var meningen att gudstjänsten skulle börja halv tolv. I år var vi nästan en halvtimme försenade på grund av att prästen Pär hade ett dop innan och inte hann komma i tid till avgången.


Skepparen Alfred Bergström från Kallsö och mamma Gunnel gör båten i ordning för passagerarna till Arkö.
Det gjorde nu inte så mycket, vädret var skönt även om det var lite molnigt och passagerarna hade mycket att diskutera som vanligt.


Prästen har kommit och båten kan lägga ut från kajen.


Från det här huset har jag glada minnen från min ungdom. Här bodde min bästa vän Christina B. på sommaren och jag kommer ihåg hur lycklig jag var som fick vara med henne ut och segla några dagar varje sommar. Då var huset brunt tror jag.


Lite lagom vind för segelbåtarna.

Eva mötte oss vid bryggan på Arkö med sin fyrhjuling där synten och psalmböckerna samt tre damer fick skjuts upp till gården. Vi andra gick i samlad tropp den lilla vägen från bryggan upp till huset genom det natursköna sommarlandskapet.
Sedan alla satt sig, antingen på bänkar, stolar eller på det lilla berget hälsade Eva välkommen och Pär fortsatte med gudstjänsten. Vi sjöng de tre välkända sommarpsalmerna fast med lite andra verser än vanligt.

Lagom varmt och inget regn, vad kan man mer begära?
Det är ju bara vi som jobbar i kyrkan som möjligen tycker att de är tjatiga. Det var f.ö. jag som stod för urvalet. För dem som inte går i kyrkan så ofta kan det ju vara roligt att sjunga psalmer som är välkända sedan skolan.




Prästen Pär behöver inte någon mikrofon...

Efter gudstjänsten bjöd Eva på te eller kaffe med dopp och hembakade tårtor.  Det märks att de här friluftsgudstjänsterna är populära på det relativt stora antal församlingsbor och sommargäster som mött upp.


En dam önskar sig Halleluja, men den ingår inte (än!) i min repertoar, så det blir väl att lyssna på Youtube igen...

Efter kaffet berättade Eva om Arkö som fortfarande var oskiftat i början på 1990-talet och lite om gårdarna och dess historia. Om jag minns rätt finns det bara kvar en son till den gamle fiskaren och hemmansägaren som driver jordbruk och som bor permanent med sin familj på ön. Alla andra hus och gårdar har köpts upp av sommargäster.


Eva i berättartagen.
Sedan var  det lagom att åter ge sig iväg i sakta mak till bryggan där båten väntade på att ta oss tillbaka till Arkösund. Återigen ett sommarminne att ta fram när både mörkret och snön faller så småningom.


Hej och farväl Eva och Arkö för denna sommar!


MM som tog de  sex sista bilderna (utom denna förstås).

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det verkade inte vara några sörpingsbor där? Jag brukar ju känna igen de församlingsbor som går till kyrkan. Prästen kände jag inte heller igen.

Men du, visst blir det knäppt med "en gammal klasskamrat"! Hur kan hon vara gammal när inte du är det? Nu när jag är lite äldre, tänker jag mer på det uttrycket om jag säger att jag träffat en gammal kompis... hur gammal? Det finns visst inget bra uttryck för det. Jag får väl fråga L-G Andersson på Spraket i p1

Karin sa...

Härlig utflykt och fina bilder! Måste googla på Arkö, som jag inte riktigt kan placera.

Och ja, Bloggblad, visst blir det knasigt att presentera folk med ett: "…och det här är min äldsta kompis". På engelska fungerar det med "longest friend" (till skillnad från "tallest"), med jag hittar inte riktigt någon bra motsvarighet på svenska.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Nej, det var ju Jonsbergs församling i Östra Vikbolandets pastorat som anordnar detta. Däremot var det kul att läsa om en av deltagarna i tidningen idag, hon som kandiderar till kommunalrådsposten för Miljöpartiet i Norrköping. En utomordentlig trevlig bekantskap!

Man behöver nog inte var med i Mensa för att förstå att "en gammal KLASSkamrat" är (ungefär) lika gammal som man själv. Man har ju haft många klasskamrater genom tiderna och "en gammal klasskamrat" syftar just på att den var en av de tidigare i livet.

När man talar betonar man ju annorlunda, man säger en GAMMAL kamrat om man menar en som verkligen är gammal. Säger jag bara "en klasskamrat" kan det ju betyda en som jag hade på universitetet för några år sen...

Så där tycker jag du är ute och cyklar (jag menar ju nu inte bokstavligen förstås :-))

Musikanta sa...

Karin E:
Arkösund ligger precis vid början av Bråviken och Arkö är ön som ligger precis utanför.

Du kan ju läsa mitt svar till Bloggblad ovan där jag inte håller med henne om att man inte kan uttrycka sig så! Ingen person i världen - mer än Bloggblad möjligen - skulle få för sig att missuppfatta detta.
Ingrid, som t.ex. lägger benen på ryggen när hon har bråttom.

✿Ewa sa...

Ni verkar ha haft det jättehärligt! Så roligt det måste var att kunna spela och underhålla andra!

Kram

Musikanta sa...

*Ewa:
Det är alltid fint att komma ut till en skärgårdsö. Om man dessutom får det genom jobbet är det ett extra plus. Man får dessutom betalt för en härlig utflykt!
Kram tillbaka!

Eleonora sa...

O så underbart med en sommargudstjänst i det fria. Verkligen något att plocka fram till den tid då vintern snor runt knuten.
Kram från
Eleonora

Musikanta sa...

Eleonora:
Det är verkligen trevliga tillställningar, friluftsgudstjänsterna. Synd att inte fler människor utnyttjar alla fina tillfällen under sommaren som kyrkan anordnar. Och annars också för den delen.

Vi har t.ex. nästan alltid enkelt kyrkkaffe i kyrkan efter varje gudstjänst numera. Tillfälle att träffas och prata efteråt en stund.
Kramar från Ingrid