torsdag 20 september 2012

664. Akrylmålarkursen 2

Nu är det bara en gång kvar på min akrylmålarkurs, men jag kommer nog att fortsätta på en ny i oktober. Det är så roligt och jag har redan fått många tips och lärt mig mycket. När jag gick i pension var tanken att jag skulle ta upp måleriet som legat i träda sedan jag var ung. Det blev inget av det eftersom jag på hösten började läsa in en fil.kand. i konstvetenskap, franska och engelska vid Linköpings universitet på heltid.

Visserligen hade jag lektioner i bild under mina tre år på lärarhögskolan i Linköping – men jag undrar faktiskt om akrylfärgen fanns 1972? Vi målade mest med temperafärger.  När jag jobbade som mellanstadielärare fick jag naturligtvis rita och måla en del för att visa eleverna hur man kunde blanda färger etc. Jag tog också ofta ut dem i början av hösten och på våren för att skissa höst- och vårmotiv som vi sedan målade färdigt i klassrummet.
Nu har staffliet kommit till heders igen och det kombinerade orgel- och gästrummet förvandlats till ateljé. Här kommer några bilder från kursen idag och på några härliga tavlor skapade av Jacqui, den konstnär som leder oss. Om första gången jag var på akrylmålarkursen har jag berättat här.
 
Här visar Jacqui en av sina härliga tavlor. Tavlan har en speciell lite veckig och skrynklig struktur då hon först limmat silkespapper på duken och sedan målat efter att det torkat.
 
 
Fler av Jacquis konstverk...
 
...och några till.
 
 
Här är alla deltagarna vid fikabordet. Det brukar ta tid innan alla kan slita sig från sina stafflin...
 
 
Här har jag också prövat på att först limma och sen trycka ner silkespapper i limmet och måla sedan det torkat.
 
 
Så här ser duken ut sen jag målat på den lite. Har inte bestämt mig för vad det ska bli än...
 
Lördagen den 29 september är det Kulturnatt i Norrköping. Då är gallerier, muséer, biblioteket, konserthallen och kyrkorna öppna från lunchtiden till sena kvällen. Det brukar vara utställningar, konserter, körmaraton, musik i kyrkorna etc.etc.
 
Konstnärshandeln Gredelin, där kursen hålls, är öppen från kl. 12 till kl. 20 på kvällen. Jacqui och hennes kompis som undervisar i akvarell kommer att måla - på gatan utanför om vädret tillåter - och även ha utställning inomhus.

6 kommentarer:

Karin sa...

Åh, vad härligt det ser ut. Den där gula... den behöver inte så mycket mer. Kanske den redan är färdig?

Musikanta sa...

Karin:
Nej, den är inte färdig. Har lite olika tankar om vad det kommer att bli. Någonting med höst kanske. Fick lite inspiration när jag var ute och gick idag. Är inte som Chagall som målade och ritade 100 skisser innan han gav sig på sina dukar :-)! Det blir ofta som det blir i stället. Men det är lite spännande med den här strukturen.

Eleonora sa...

Nu har du verkligen funnit en bortglömd talang! Så härligt att du börjat måla igen och att du fått en bra lärare. Det betyder så mycket och att man kan våga experimentera av egna krafter. Du blir nog helt uppslukad av måleriet. Lycka till min vän och en stor kram från Eleonora

Musikanta sa...

Eleonora:
Ja, det kan man kanske säga. Min lärare är perfekt, stöder och uppmuntrar men "rättar" inte utan "hjälper" på ett mycket fint sätt. Sådana borde alla pedagoger vara! Helt uppslukad lär jag inte bli, det ser MM till som då och då vill ha kaffe...
Varm kram tillbaka från Ingrid

Annika sa...

VAD roligt ni har det, och vad fint det blir.
Förstår att inspirationen flödar.
Tänkte också säga att du SÅ jättegärna får låna mitt foto med de gula löven.
Jag blir bara glad.
Kram!!

Musikanta sa...

Annika:
Tack så mycket. Än har det nämligen inte blivit så färgrikt som i oktober och jag hade lust att börja lite tidigare med min höstmålning. Men då måste jag ha lite olika färger att titta på. Det var därför din bild var så perfekt!!!

Väntar bloggbesök i morgon - Olgakatt och Marianne, Nya Äventyr är på hemväg från Åland och kommer att göra stopp i Söderköping. Jag ser verkligen fram emot att äntligen få träffa dem.
Ha en skön helg!
Kramar från Ingrid