måndag 8 oktober 2012

672 Lördagstema Show&Tell – Ordstäv/Ordspråk

Karin på Åland dikterar lördagstemana för oktober. Det här är det första, som dock är lite försenat på grund av att jag varit borta från datorn nästan en vecka. Men – bättre sent än aldrig - som det heter. Övriga lördagsbloggare hittar man i högra spalten på bloggen.

Det tidigaste minnet av ett ordspråk som jag har – fast då visste jag inte att det var ett sådant – var när jag var fyra, fem år och mamma kammade och slet i mitt hår för att fästa en rosett i det. Jag gnällde och sa att det gjorde ont, men då sa min mamma att man måste lida pin för att bli fin.


Här, med rosetten på plats, ser jag verkligen lidande ut trots att jag sitter med min älsklingsdocka Dolly i knät. Kickan kallades jag för tills jag flyttade hemifrån.

Jag tänkte många gånger på det när jag led i mina stilettklackade skor med smala tåspetsar, som jag tvingade i mina breda fötter när jag var tonåring. Det hände ofta att jag tog av mig dem på hemvägen från något skutt (som vi kallade våra små fester på den tiden) och gick i bara strumplästen.
Ett bra ordstäv har MM fört med sig i boet, nämligen: Man får ingenting gratis här i livet. Det han menar med det är att man inte ska köpa trisslotter eller spela på tips eller roulett. Det har jag heller inte gjort sedan jag gifte mig med honom. Undantag är lotter på kyrkliga syföreningens basarer. Han har faktiskt fel, vissa saker får man faktiskt gratis här i livet, kärlek och en god hälsa t.ex.
I augusti hade jag en liten gissningstävlan om just ordspråk i en lite annorlunda formulering än vanligt. Här är de 5 första. Här nedan kommer återstoden. Om någon har löst dem räcker det med att svara med just det – att man har löst dem – så att andra också får en chans.

1.      Att ett objekt, som reflekterar majoriteten av den kortvågiga elektromagnetiska strålning, som träffar dess yta eo ipse utgöres av grundämnet Au är en förhastad slutsats.

2.      En visuellt handikappat feminin individ av de domicilerade formerna av arter av släktet Gallus kan undantagsvis excellera i lokaliserandet av liten enhet av cerealt födoämne.

3.      En med avseende på volym och massa minimal anhopning av mineralisk och vegetabilisk substans kan upphäva den statiska jämvikten hos en vida större å rullande transportanordning vilande anhopning av materia av icke närmare specificerad natur.

4.      Objekt vilka kamoufleras i en säsongbetingad kristallinisk tillståndsform av H2O blottläggas vi dennas övergång till större molekylär rörlighet.

5.      Verbal expansion förenas ofta med ett objektivt sett ringa format på planeten Tellus.

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Vill man bli fin får man lida pin. Ja tänk så många gånger man säger så..ett mycket vanligt ordspråk i vardagen.
Gissningstävlingen får jag lov att återkomma till någon gång nu och då:)

Ha en fin tisdag!
Karinkram

Musikanta sa...

PettasKarin:
Fast man blir lite klokare när man blir äldre. Det finns ingenting som numera skulle få mig att äntra ett par sådana skor som dåtidens. När jag är ute och reser eller promenerar är det stadiga jympadojor som gäller. Jag brukar titta medlidsamt på alla unga tjejer som stapplar fram på sådana jättehöga klackar. Förtäckt kvinnomisshandel.
Det är ingen brådska med gissningstävlingen - som förresten egentligen inte är någon tävling. Bar ett litet tidsfördriv. Den verkliga gissningen är dock varifrån de härstammar, ordspråken. Grönköpings Veckoblad leder för mig, i alla fall.

Kramar från Ingrid, som strax ska ge sig iväg till tandläkaren :-(.

Karin sa...

Aj, aj, tandläkaren... Det är väl den enda situationen idag som får mig att foga mig i det där ordspråket om att man måste vara fin för att lida pin. Jag menar att det ju inte är så vackert att vara tandlös, inte så praktiskt heller. Annars finns det nog inget plågsamt(numera) som jag underkastar mig för utseendets skull.

Roliga ordspråksomskrivningar, inte helt lätta, men inte heller omöjliga:)

olgakatt sa...

Jepp, allihop.

Musikanta sa...

Karin E:
Säger detsamma. Har varit hos min snälla tandläkare idag där jag inte behövde lida pin alls, som väl var.
Det är roliga omskrivningar av ordspråken, men kan man alla de gamla är det inte så svårt.
Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Det är klart att du kunde :-)! Jag tror fortfarande att det är Grönköping eftersom det står "å" någonstans i ett av ordspråken.
Ingrid