tisdag 16 oktober 2012

679 Arabkvarteren i Marseille


Stora affärsgatan i arabkvarteren i Marseille. (Bilderna går att klicka större.)

Satt och letade lite i mina frankrikebilder för att hitta något motiv att måla av och fastnade på några bilder från Marseille.  Inte för att måla av dock men att ha till ett nytt inlägg, eftersom jag inte visat bilderna tidigare på bloggen. Det kan behövas lite färg och värme i höstmörkret.


Här säljs mest kläder och accessoarer för damer.

Sista dagen i Marseille hade vi några timmar på oss innan vi skulle ta bussen till flygplatsen. MM ville gå en annan väg ner till hamnen än den vi brukade gå för att få lite omväxling.  Men vi kom aldrig dit, eftersom vi tydligen gick åt rakt motsatt håll.


Underbart väder, soligt och varmt.

Det visade sig vara en lyckträff då vi efter någon halvtimmes irrande hamnade i de riktiga arabkvarteren där kommersen pågick för fullt. Ingenting fanns att läsa om dessa kvarter i vår guidebok. Här var det fjärran från de eleganta varuhusen nere vid hamnen och bra mycket roligare att gå omkring och titta. Bilderna är samtliga från stora affärsgatan.

 
"Prêt à porter" motsvarar vårt "konfektion".
 
Kanske bröllopsklänningar?
 
Verkliga festblåsor.
 
Några fantastiska klänningar till.
 
Här kan man bl.a. köpa olika sorts slöjor - hijabs

10 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Verkligen ett häftigt utbud på klänningsfronten!

Musikanta sa...

Hej häxan!
Kul att se dig här igen på bloggen. Jag skrev en kommentar nyss men tydligen klickade jag inte på publicera som jag skulle. I alla fall tycker jag att det är roligt att titta på alla fina och färgglada klänningar även om jag inte tror att de skulle vara något för mig...
Ingrid

Eleonora sa...

Vilket härligt och mustigt färgglatt kvarter! Förstår att det fanns mycket spännande att upptäcka där.

Musikanta sa...

Eleonora:
Ja, man ser vad mycket intressant det finns att upptäcka när man går lite vilse.
Kramar från Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Hej igen - du undrade om tisdagstemat?! Nyckelordet läggs ut på tisdagstema.se rätt tidigt på tisdagarna och sen är det fritt fram att hänga på - och så länkar man dit, förstås.

Musikanta sa...

Klimakteriehäxan:
Tack för tipset. Jag har varit inne och tittat på tisdagstemat nu. Jag har förstått att det bara ska vara ett foto varje gång som man har tagit själv. Och sen länka till alla som är med.
Ingrid

Karin sa...

Härlig solig och färgstark promenad! Precis vad vi behöver när mörkret sänker sig.
Hittade du något att måla av?

Äventyret framtiden sa...

Ibland är det bra när man går vilse:).
Härliga kvarter att vandra igenom. En helt ny värld mitt i allt
Tack för promenaden med er!

kramar!

Musikanta sa...

Karin:
Jag var på jakt efter Menton - den lilla stan som klättrar uppför berget. Hittade det på den externa hårddisken. Få se om det blir något av det. Just nu använder jag Gesso mest.
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Stämmer att det var en helt ny värld som man hamnade i oförhappandes. Fanns säkert fler gator med annat än kläder - kanske nästa gång när reslusten kommer över en igen. Just nu har jag ingen större lust - har det skönt hemma med målarkurs och Stockholmsbesök.
Kramar!