måndag 25 mars 2013

765 Gravöl



Annons från Husmodern 26 1946. Bilden går att klicka större.

Inte trodde jag detta någonsin kunde hända. Att dessa läskflaskor har gått i graven. Döm om min förvåning när vi kom till Willys i lördags och som vanligt skulle köpa en back blandad läsk och det ingenstans gick att uppbringa en 33 centiliters läskflaska. Min besvikelser kände inga gränser - nu ska man tvingas att handla läsk i 1,5 liters plastflaskor vilket är helt onödigt eftersom man sällan dricker så mycket.

Ingen påskmust fanns det heller att köpa i glasflaska. Det blev en back med Loka eftersom ingen dricker öl här hemma. Dessa och folköl ska fortfarande kunna köpas i plastback av någon anledning. Men läste i tidningen att det nog inte dröjer så länge förrän även det är ett minne blott.

OK, det är inte nyttigt att dricka läsk. Men dricker man inte vin eller öl är det ett billigt alternativ om man vill ha det lite extra festligt någon gång. Jag brukar alltid köpa några Champis till yngste svärsonen när Mirrfamiljen kommer på besök eftersom jag vet att han gillar det.

Ett I-landsproblem, javisst. Men tråkigt lika fullt. Vad ska jag dricka nästa nyårsafton (om jag lever då) om det varken finns Pommac eller Champis längre? Champagne får jag bara ont i huvudet av så det är ingen hit...


13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Du var den första jag träffade som hade Soda Stream... har du inte kvar den, så kan du göra egen läsk. Förresten är det så mycket socker i läsk att det inte är nyttigt, ni båda som bantar så ofta... ;)

Äventyret framtiden sa...

Så fina annonserna var förr:)
Jag dricker faktiskt aldrig läsk, har aldrig kommit mig för

Kramar!

Musikanta sa...

Pettas:
Även om du själv inte dricker läsk måste du väl ha till gästerna i alla fall? Champis har hittills varit ett bra alternativ till nyårschampagnen. Vi dricker ju aldrig läsk till vardags, men när/om jag har köpt har jag alltid köpt en back. Som nu inte finns längre...
Kramar!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Nej, den har gått till läskhimlen för länge sen. Jag SKREV ju faktiskt att det inte är nyttigt, men vi brukar ju ha och bju på när det kommer gäster som inte dricker alkohol. Dessutom finns/fanns det lightprodukter i glasflaska.
I

olgakatt sa...

Men inte är läsk ett alternativ till alkohol!
Jag dricker en enstaka julmust till lutfisken på julen, annars har jag inte druckit läsk på 30 år, minst. Socker och kemikalier, usch.
Kiviks musteri har många goda alternativ till alkoholhaltiga drycker om inte vanlig juice duger.
Det är värre att Vikabrödet inte längre bakas, tycker jag!

Eleonora sa...

Läsk och lättöl har inte jag köpt de senaste 30 åren, så det är inget jag kommer att sakna. Om jag har gäster, som inte dricker vin, så finns alltid alternativet Loka eller Ramlösa hos mig och då blir det ju bara styckvisflaska som köps.

Kiviks musteri har goda drycker. Så ock Värmdö musteri - men dom levererar nog inte till ditt distrikt.

Vårt goda kranvatten med en skiva citron eller gurka i är inte heller att förakta.

Rent principiellt tycker jag att leverantören gör fel, som drar in backförsäljning - men så är det - mycket som är bra försvinner.

Ha det gott och hoppas du känner dig piggare. Kramar

Musikanta sa...

Olgakatt:
Barnbarnen och svärsonen tycker att läsk är ett alternativ som festdryck. Kanske för att de mycket sällan dricker det hemma. Däremot finns hur mycket juice (även om det heller inte är särskilt nyttigt) att tillgå för dem i deras vardag.

Jag tycker också att t.ex. Champis är väldigt gott - fördärvad som jag är :-)!

Visst är det tråkigt att Vikabrödet inte bakas längre, även om jag brukar hålla mig till vanligt Wasaknäcke. (Lättare att få in i en burk...)
Ingrid som ska gå och pressa sig en apelsin, definitivt godare än t.o.m. Champis!

Musikanta sa...

Eleonora:
Som jag skrev till Olgakatt - barnbarnen tycker definitivt inte Loka är toppen som festdryck. Inte heller är det ett alternativ till alkohol när man har gäster som man bjuder på vin, anser jag.

Jag köper därför alltid ett gott alkoholfritt vin vid dessa tillfällen. Inte särskilt kul att sitta och skåla i Loka eller vanligt kranvatten med citron i...

Jag håller på att återfinna mitt gamla jag - trodde att jag för evigt skulle vara lika trött som den senaste veckan. Som väl är verkar det som om den gamla energin har kommit tillbaka i någon mån, men inte utan hjälp av en hel del medikamenter.
Jag önskar dig en skön fortsättning på dagen.
Kramar från vännen Ingrid

Mirren sa...

Jag som aldrig dricker alkohol tycker inte bubbelvatten är festligt. Jag är ju förståsvlika glad för det när jag är bortskuren men gör nog en mental notering att jag är i ett hem där alkoholen är norm. Dricker man inte vin så duger vatten. Precis som då msn får äta tillbehören till köttmaten då man som vegetarian är bortbjuden till köttätare. Lite 'det är hennes eget fel så då får potatis och sallad duga'. Jag hårdrar det lite men det är känslan man kan få.

Mirren sa...

Förlåt för min telefon "bortbjuden" ska det förstås vara och "man".

Karin sa...

Champis och Pommac var en sällsynthet i barndomshemmet då vi tre barn fick dela på en flaska vid mycket högtidliga tillfällen. 11 cl ett par tre gånger om året. Och inte har jag blivit någon storkonsument senare i livet heller. Men visst är det av rent nostalgiska skäl tråkigt att de inte finns. De där jätteflaskorna är ohanterliga och man får hälla bort det mesta om man någon gång köper en julmust. Och hur gick det förresten med det där förbudet i New York, som borgmästaren ville införa? Läskmuggarna måste vara mindre än en halvliter, tror jag.

Musikanta sa...

Mirren:
Det är ungefär så jag menar. Man bör visa omsorg om alla sina gäster, även dem som äter annorlunda och inte dricker vin t.ex. (Om man nu bjuder på det). Mina vänner är experter på att t.ex. göra lite extra god mat åt din far när han är bortbjuden någon gång. Det uppskattas till fullo.
M&P

Musikanta sa...

Karin:
Det var även en stor sällsynthet i mitt barndomshem och alltid förknippat med födelsedag eller annan högtid. Det är kanske därför jag fortfarande är svag för drycken.
Men visst hör det livets absoluta onyttigheter - som så mycket annat...
Håller med dig om att en flaska räcker att dela på två (om inte tre som i din barndom :-)). Den där stora julmusten som man inte orkade bälga i sig smakar inte lika gott dagen efter...

Borgmästaren VILLE införa, skrev du. Det blev nog ingenting av med det med tanke på amerikanernas läskkonsumtion. (Fast dom dricker ju massor av whisky också. Åtminstone på teve.)