onsdag 17 april 2013

778 Shoppingrunda med Mirren

Eftersom tyget som jag hade med mig inte passade till Casimirs trollkarlsmantel som han skulle ha på sig på Lilla Akademiens avslutning gav vi oss iväg på fredagsförmiddagen med tunnelbanan till Mariatorget, där Mirren googlat fram Tygverket när hon slog på ”Billiga tyger”. Med hjälp av ajfånen hittade vi strax till affären, som inte såg mycket ut för världen men visade sig vara enormt stor när vi väl kommit in.


Entrén till Tygverket . (Bilderna kan klickas större.)

Där fanns alla sorters tyger, även exklusiva dyra sidentyger. Men efter en stunds letande fann vi ett perfekt svart tyg för trollkarlsmanteln. Rött tyg för att fodra manteln med hade Mirren sen tidigare. Det fanns också alla sorters sybehör i butiken som vi behövde.


Mirren framför några av de  många hundratals tyger som fanns i affären.

Sen var det bara ett kvarter till Mirrens favoritställe – Happy India – som alltid har god vegetarisk mat. Till mig brukar de göra extra mild mat– vilken ändå är ganska kryddstark, men inte mer än att den går att skölja ner med lite vatten.  Vi var där vid halv tolvtiden och fick ett bord för två, vilket var tur, eftersom det vällde folk in vid tolvdraget i den lilla lokalen. Här kan man se hur restaurangen ser ut och vad det finns på menyn.


Jag nyklippt på Happy India. Mirren tog fotot.

Efter det tog vi tunnelbanan igen in till City för en liten shoppingrunda. Först till Siden Selma på Malmskillnadsgatan eftersom Mirren ville köpa en cashmerekofta. Tyvärr hade de inte fått in sådana än men Mirren hittade en liten pullover i siden att ha under sin dräktjacka som hon tänkte ha första dagen på sitt nya jobb som hon skulle börja på redan på måndagen.


Utsikt från Klarabergsgatan över Kulturhuset och Sergels torg.



Mirren på Hötorget.

Jag hade spanat in en desigualväska när jag varit i Stockholm tidigare – Desigual är en fantastisk affär som ligger mitt emot NK. Då det förmodligen inte blir fler shopping- eller konstrundor tillsammans med Mirren på ett tag framöver, slog jag till och köpte en.


Mirren i Desigualbutiken.


Glad över min nyköpta väska som jag kan stoppa ner en bok och läsglasögon i utan att det märks...

Var sitt glas te och en delad jättestor chokladtårtbit med extra mycket vispgrädde (man kan få det om man ber snällt !) på Kulturhuset avslutade vår sejour i City. Hem till Mälarhöjden igen och därefter hämtning av alla barnen på förskolan. Men då fick jag vara hemma och vila upp mig…

På kvällen satte vi igång med att sy manteln. Mirren som är grundlig klippte tjugo stora stjärnor som hon först klistrade fast på tyget. Sen sydde vi fast dem med sicksacksöm. Det höll jag på med under större delen av lördagen också. Klistrade stjärnor håller inte i tvätten och Mirren trodde att barnen skulle få användning för manteln i framtiden också. En trollkarlshatt gjorde hon av en stjärngossmössa som hon klistrade fast svart tyg och likadana stjärnor på.


Jag i full gång med att nåla fast stjärnorna på trollkarlsmanteln. Mirren tog fotot.

På söndagsmorgonen lade vi sista handen vid manteln som blev riktigt fin. Klockan två skulle vi vara på plats på Lilla Akademien för terminsavslutning med alla barnen, men det berättar jag om i ett annat inlägg.


Trollkarlen Casimir med clownen Iris som är hans stora favorit.

18 kommentarer:

Eleonora sa...

Ojoj vad trevligt ni har haft det, Mirren och du och så mycket fint ni shoppat och den där trollkarlsmanteln går minsann inte av för hackor!! Superfin och Struthatten till gör ju susen! Vad duktiga ni har varit båda två och vilken fantasi ni visar för att inte tala om kreativitet,

Jag blir så glad för alla tips som du ger (genom Mirren) - tygaffären tex. Man kan inte veta allt bara för att man bor i Stockholm och staden växer och förnyar sig ju ständigt.

Ha det gott min söta vän och fu är såå fin i håret!!! Kramisar

Annika sa...

Vad fint och trevligt ni alltid har det i Sthlm!!
Jag tycker att sin nya frisyr är jättefin!!
OCH triollkarlen Casimir är ju så jättefin!.
Så nu börjar Mirren jobba alltså. Blir det färre besök för dig då? Eller kommer du att åka ungefär lika ofta?
Kram!

Musikanta sa...

Eleonora:
Det var en enorm tygaffär med mycket trevliga expediter. Vårt tyg som både räckte till mantel och hatt kostade bara 59 kr/m. Dessutom låg det nära Mariatorget - så du har väl närmare dit än in till stan.

Ha det gott själv och hoppas att benet läker bra så att vi kan göra en liten shoppingrunda själva igen snart.
Kramar tillbaka

Musikanta sa...

Annika:
Det blir väl förmodligen färre besök framöver, det var därför vi passade på att gå på stan och äta lunch tillsammans.
Jag åker i alla fall upp nu på fredag fm. - får sällskap med Bloggblad som också ska till Stockholm. Mirren ska sjunga i en kör i Salems kyrka på söndag och då måste jag ju komma upp och lyssna.

MM har en församlingsdag att bevaka eftersom han gör församlingens tidning - Kyrkklockan - och måste ta bilder. Så han stannar hemma.
Ha det gott och kramar tillbaka från Ingrid

Suss sa...

Ojojoj, Först vill jag säga att det blev en fantastisk mantel - bra jobbat av mor och mormor. Sedan vill jag till Tygaffären, till Siden Selma och äta på indiska restaurangen. Nu snart måste jag nog åka till huvudstaden och min kära Maggie som bor där numera. Tack för ett härligt inlägg. Kram!

Mirren sa...

VIlken förfärlig bild på mig i tygaffären. Men jag bju'r på den ;-). Vad gäller priset på tyget så tittade du nog inte så noga. 159 vill jag minnas att jag betalade per meter. M&P

Karin sa...

Oj vilken härlig shopping. Tygverket är verkligen en fantastisk affär med kunniga och hjälpsamma expediter. Man får inte bara goda råd, man blir avrådd också ibland. Jag har en känsla av att de rätt lätt läser av ens syförmåga och lotsar lite försiktigt bland de textila blindskären. Och vilket fint resultat, med trollkarlsmanteln!

englundskan sa...

Många bra tips, tackar. När sonen skulle ha en mantel (batman?) så hittade jag en svart satinkjol på ett loppis, den fixade jag till lite. Den funkade bra och hängde med länge.

Musikanta sa...

Suss:
Både Happy India och Tygverket ligger ju vid Mariatorget, så det blir en bra kombination nästa gång du kommer till Stockholm. Siden Selma ligger ju också bara en liten bit från tunnelbanan Hötorget.
Kram

Musikanta sa...

Mirren:
Bra att jag inte skrev det i inlägget att tyget bara kostade 59 kr/m. Jag håller med om att det inte är världens bästa bild på dig, jag skulle naturligtvis sänkt kameran. Får komma ihåg det tills nästa gång.

Musikanta sa...

Karin:
Ja, till den affären kommer man nog tillbaka fler gånger. Manteln, som jag låg vaken för många timmar på söndagsmorgonen eftersom jag trodde den var för stor och för lång, visade sig passa alldeles utmärkt som väl var.

Musikanta sa...

Eleonora:
Måste uppdatera min kommentar. 159 kr/m kostade tyget berättade Mirren, så det var inte SÅ billigt. Men det räckte till trollkarlsmössan också.
Kram!

Gunilla sa...

Vilken snygg väska du skaffade dig! :)

Musikanta sa...

Gunilla:
Du är den första som kommenterat väskan :-). Roligt att du också gillar den - jag är väldigt förtjust i den själv. De har många fina väskor att välja på.
Kram

Ölandsvindar sa...

Trevligt att se glimtar från Stockholm!Jag hade en lägenhet på Kungsholms Strand när jag arbetade i Stockholm. Vilken spännande butik och snygg väska. Den butiken fanns nog inte för 7-8 år sedan.
Kram /Kerstin

Anonym sa...

Så fin han blev Casimir!

Musikanta sa...

Kerstin:
Nu är jag hemma igen från barnbarnsbesök och kan svara på kommentaren från min egen dator. Jag tycker mycket om Kungsholmen - dels har jag själv bott där under min studenttid en kortare period, dels hade Mirrfamiljen en lägenhet på Sysslomansgatan något år. Nära till centrum och tunnelbana!
Nej, Desigualbutiken tror jag bara är ett par år gammal.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Bejla:
Carimir är helt underbar. Visst har han fina Harry Potterglasögon också :-)!
Kramar