fredag 3 maj 2013

786 Galleri Fredag - Maj, maj välkommen

Så lyder rubriken på Galleri Fredag denna vecka. Det är Annika i Reston som är värdinna för fredagsgalleriet i maj. Övriga fredagsgallerister finns listade hos henne, annars finns det en lista hos mig till höger i bloggen.

Mitt inlägg blir en nostalgisk tripp till norra Öland 2011 där vi tillbringade Kristi Himmelsfärdshelgen tillsammans med Mirrfamiljen i deras sommarhus. Jag tar ibland fram bilderna på datorn och njuter av det fantastiska landskapet och barnbarnen.


 Blommande syrener vid husknuten. (Bilderna går att klicka större).

Lissan låg i magen hos Mirren på den tiden. Oxlarna stod i full blom, kommer jag ihåg, och gav mig en nästan exalterad upplevelse, jag som knappt sett en oxel tidigare. Och så plötsligt dessa mängder av träd översållade av vita blommor.


Storebror Casimir, snart fyra år 2011, väntar på lillebror Caspar, som då inte fyllt två. De tre yngsta barnbarnen fyller år samma vecka 2,5 och 8 juli. Lätt att hålla reda på åldern!

Och ängarna med hundkäx och smörblommor som stod så vackert mot den skira grönskan. Och så förstås det blå havet i bakgrunden. Det var ovanligt vackert väder det året och helgen inföll ganska sent, alldeles i början av juni, ser jag till min förvåning när jag bläddrar i min gamla almanacka. Jag hade hela tiden trott att vi var där i slutet av maj! Men det hade nog sett ut ungefär så här några dar tidigare. Bilderna får representera maj i alla fall.


Från sommarhuset hade man den här utsikten mot norr...


 ...och här var den mot söder. Nu är det döda trädets saga all och utsikten betydligt vidare...


Mirren och Caspar på väg ner till stranden.


Caspar bildar eftertrupp på hemvägen.


Utsikten 2011 från stora fönstret i sommarhuset. Nu är nästan alla buskar och träd på bilden borta och man har en helt annan utsikt över stranden och havet hundra meter bort.


Fotot ovan inspirerade mig till denna lilla tavla.

22 kommentarer:

Karin sa...

Underbara bilder från underbara Öland. Och en riktigt stämningsfull målning som andas sommar och barndom!

olgakatt sa...

Vilken fin sommartavla med båda barnen på. Vill du kan du ju måla dit Lissan också....
Öland är litet nostalgiskt för mig efter att jag tillbringade en biologisk exkursionsvecka där när jag gick i läroverket. Vi hade en entusiastisk biologilärare som ordnade det under sommarlovet.Mycket av det jag lärde mig då sitter fortfarande! Kan förstå att sommarhuset är speciellt.

Birgitta Malmstedt sa...

Härliga bilder och en sådan fin tavla du har gjort. Tillbringade två veckor i Borgholm för många år sedan. Mina barn och jag gjorde dagsturer med turistbuss runt hela Öland. Det är verkligen vackert där.

Bloggblad sa...

Fantastiskt ställe de har skaffat! Och fin tavla har du gjort. Vilken vecka har du fått i Kanalmagasinet?

Musikanta sa...

Karin:
Ja, det var verkligen en helt fantastisk helg - strålande sol och blått hav hela tiden. Målningen är ju gjord efter fotot, men jag mindre dåligt samvete nu sen jag såg att en konstnär som är representerad på NM också målade efter foto. Hade jag aldrig kunnat drömma om om jag inte hade sett fotot i en biografi om honom...

Musikanta sa...

Olgakatt:
Lissan ska få en egen tavla så småningom :-). Visst är det fantastiskt att man har haft lärare som har haft en sådan stor inverkan! Jag hade en svensklärare på gymnasiet som jag älskade och som betydde väldigt mycket för mitt litteraturintresse. Även poesi på den tiden - även om det intresset svalnat på äldre dar. Han uppmuntrade mig också att skriva. Jag skulle inte ha något emot att bo på Öland året runt. Där är så vackert - även på vintern.
Jag önskar dig en skön helg!

Annika sa...

Ingrid, dina bilder är TOTALT UNDERBARA!!!
Jag vill bara hoppa in i dem och vara DÄR!!
Du har verkligen tagit fantastiskt fina bilder här. ÅÅÅÅÅ!!!!
OCh snart får du komma dit igen. Öland.
Tavlan är också så fin.
Jag har varit så lite på Öland, bara ett par gånger.
OCH numera förknippar jag ön så mkt med Johan Theorin och hans mästerverk till böcker.
Kramar!!!!

Musikanta sa...

Birgitta:
Tack! Vi åker ofta på utflykter när vi är på Öland - finns så oerhört mycket att se. T.ex. många gamla vackra kyrkor fulla med medeltida målningar, skulpturer och annan konst. Eftersom sommarhuset ligger på norra Öland är det mest där vi gjort våra utflykter. Så till sommaren kanske det blir en rundtur till södra delen.
Kram från Ingrid som önskar dig en skön och trevlig helg.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Snällt av dig att säga så. Det behövs lite uppmuntran.
Jag vet inte vilken vecka det blir, han som arrangerar är helt hopplös att få tag i. Men det blir väl snart tal om inbetalning så då får jag väl reda på det om inte förr. Han har i alla fall mejlat att jag kom med...

Musikanta sa...

Annika:
Tack för den snälla och uppmuntrande kommentaren! Det värmer.
Johan Theorins berättelser utspelas ju just i den här trakten - jag tycker jag känner igen fyren i en av berättelserna.
Mirren pratar om att åka dit till pingst. Då blir det vid ungefär samma tid som i inlägget. Det är ju den underbaraste tiden på året när allting är grönt och fräscht och det finns massor av blommor. Senare brukar ju gräset bli helt bränt och inte mycket blommor heller finns det kvar.
Ha en skön helg!
Stor kram från Ingrid

Maggan sa...

Njuter av dina vackra foton och målning. Det doftar försommar!

Kram

Musikanta sa...

Maggan:
TACK!!! Jag blir glad när jag läser att du tycker att det doftar försommar!
Kram tillbaka

Äventyret framtiden sa...

Så roligt att du har kommit igång rejält med ditt målande. Du ska stå bakom staffliet i ett du Ingrid! Du har talang!
Ser på bilderna från ifjol och förundras över hur mycket senare allt är i år
Men å andra sidan så har vi allt detta fina kvar att förlusta oss över

Kram

Annika sa...

Härlig grönska! Jag har aldrig varit på Öland, skulle gärna åka dit (speciellt efter att ha läst Johans Theorins böcker).
Älskar tavlan, så fin!

Ailas sa...

Jag är också lite av "ölandstok", men är där alldeles för sällan.

Jättefina bilder du visar, förstår att du längtar dit.

Det Stora Alvaret med alla sina växter och så tiden när cikorian blommar eller varför inte fågelstationen vid södra udden... Öland är så mycket!

Gissar att du snart skall dit igen!

Trevlig kväll och en kram från mig

Musikanta sa...

PettasKarin:
Så glad jag blir över din kommentar. Då kanske jag inte har så dåligt samvete över hur mycket pengar min nya hobby kostar :-). Fast det är ju dyrare att spela golf förstås!

Det är ju det som är det fina med att bo i Sverige - att naturen och vädret växlar så snabbt. Satt just vid frukostbordet nyss och tittade ut genom fönstret där det låg jättelika snöhögar bara för några veckor sedan.

Nu är allt borta och om någon vecka infaller den vackraste tiden på året - mellan hägg och syrén.
Kramar

Musikanta sa...

Annika:
Du MÅSTE bara åka till Öland någon gång. Det är en upplevelse! Helst på försommaren då det fortfarande är grönt.
Så GLAD jag blir över att du tycker om min tavla!
Kramar

Musikanta sa...

Aila:
Visst längtar jag dit! Jag är barnsligt förtjust i öppna landskap, som Ulf Lundell sjunger om. Särskilt den östra sidan är speciell, där finns fortfarande den genuina bebyggelsen kvar på många håll.

Och man ser havet hela tiden från landsvägen utan störande inslag förutom av en och annan väderkvarn :-)...

Det får bli en utflykt till fågelstationen och Långe Jan i sommar. Jag tror de äldsta av de yngsta barnbarnen skulle uppskatta det nu. De är mycket intresserade av fåglar båda två.
Kram tillbaka från
Ingrid

Västmanländskan sa...

Vilka underbara bilder!
Kram!

Musikanta sa...

Västmanländskan!
Tack snäll Ulrika!
Kramar

Suss sa...

OJ, jag var tvungen att backa till början, när jag såg alla blomstren, men så såg jag årtalet och då var det lättare att förstå. Vi har inte ens blad på våra syrener än, så jag blev lite brydd. Vackra bilder i alla fall, otroligt fint! Kram!

Musikanta sa...

Suss:
Jag glömmer aldrig den Kristi Himmelsfärdshelgen på Öland, men den inföll ju sent, t.o.m. de första dagarna i juni. Jag älskar själv de här fotona som påminner om den.
Kram tillbaka/Ingrid