tisdag 11 februari 2014

893 Maskerad och karneval

Nu för tiden är det sällan man hör talas om maskerader i vårt land. Det är möjligen på förskolan som man ägnar sig åt denna förlustelse. Fortfarande är karnevalen oerhört stor i Venedig. Där börjar karnevalstiden i år den 15 februari och håller på till den 4 mars. Mer om denna karneval kan man läsa på Italienska Turistbyråns hemsida.


 Omslagbild av Dugo, André Szenes Dugo. (Bilderna går att klicka större.)

År 1929 var maskerader mäkta populära även här i Sverige, läser jag i min Bonniers Veckotidning nr 7 från 1929. Den kom ut den 10 februari detta år, alltså nästan för exakt 85 år sedan. Omslagssidan i flerfärg pryddes av en dam med en mask i sin hand av konstnären André Szenes Dugo, en ungersk konstnär som tillbringade lång tid i Frankrike men som 1939 övergav Europa för Amerika. Verksam som illustratör för de stora amerikanska veckotidningarna som Harpers Bazar etc.

Masker och utklädnader användes i forna tider för att skrämma bort onda andar, läser jag i Wikipedia. Maskerna kunde också ge en känsla av identitetsbyte, står det vidare. Det hände att fattiga och rika bytte kläder och i skydd av sin förklädnad kunde man även göra opassande saker! Maskeradtillställningarna spreds från det medeltida Venedig vidare till Norden. Under drottning Kristinas tid var det mycket populärt. Och vem minns inte maskeradbalen på Operan där Gustav III blev mördad. Mer intressant om maskerader kan man läsa här på Wikipedia.


I Bonniers Veckotidning nr 7 1929 får man tips om maskeraddräkter.


Ytterligare tips.


Ville man inte sy själv eller låta sy gick det bra att utnyttja Bonniers Shopping Service - låter bekant på något sätt. Måste ha varit oerhört modernt med engelskan på den tiden.



Maskeradhattar för herrar och damer.


Ville man inte klä ut sig kunde man i alla fall klä sig stilenligt i frack med halsduk. Tydligen hette det inte fluga på den tiden utan allting man hade om halsen var en halsduk. Jag saknar dock slängkappan...


Kunde inte motstå den här unga damen som är ute på skidtur. Vademecum satsar stort i nästan varje nummer av Bonniers Veckotidning det här året. Undrar när det blev modernt att borsta tänder? 

I det här numret finns det också en lång artikel om den fula kvinnan. Rubriken är Den fula kvinnans problem, en bokrecension som är skriven av inte mindre än Elin Wägner Hon skriver att det är två författare som äntligen har visat intresse för denna person, Hjalmar Söderberg i Lotten Brenners Ferier och Lion Fuchtwanger i dramat Die petroleuminseln. Elin Wägner skriver vidare: "Naturligtvis har hon (den fula kvinnan min anm.) förekommit i litteraturen förut liksom i livet, men på båda dessa ställen som bakgrund, som motsats, som bifigur, som nödvändigt ont".

Vissa saker har i alla fall ändrats på 85 år som väl är. Kan bara tänka mig hur det kunde kännas för ett barn eller en för en ung kvinna att få detta epitet tidigt i livet och bli placerad i gruppen fula barn eller fula kvinnor för all framtid. 

7 kommentarer:

Gunnel sa...

Maskerader har alltid varit lite spänning och fest. Halloweenfirandet är väl den största maskeradhelgen i Sverige numera. O, vad jag saknar den tidens veckotidningar som du visar. Fina bilder och kul läsning. Kram

Annika sa...

Ja, och stor karneval i Rio och i New Orleans.
Tänkte just skriva att Halloween säkert tagit över maskeraderna numera. Då klär jag mig med nöje till The Queen of Halloween, som du vet. men dit är det långt.
Skulle gärna gå på en äkta karneval. Läckert.
KUL med allt du visar ur de gamla veckotidningarna. Ja, visst är det tur att ganska MYCKET har förändrats på 85 år :-)
Vademecum-annonsen är så fin!! Måla av den!
Kramar!!

Musikanta sa...

Annika:
Här i Sverige är det fortfarande bara barn som klär ut sig. Hade gärna varit med om en karneval i Venedig men det är säkert fullbokat på alla hotell sedan flera år tillbaka. Dessutom är det väl inte gratis!

Roligt att du tycker att det är kul med de gamla veckotidningarna. Jag ÄLSKAR dem!

Många kramar från Ingrid som verkligen uppskattar att du kommenterar här trots att jag vet att du har MASSOR att göra just nu.

Äventyret framtiden sa...

Det är väldigt roligt med dina djupdykningar i de gamla tidningarna. Det var lite stil på dem:)
Karneval har man på många ställen i världen under våren, mycket i de katolska länderna.
Maskeradbal har jag bara hört talas om men själv aldrig deltagit. Kanske någonting att återinföra utifall att det inte finns längre?

Kram

Eleonora sa...

Härliga bilder och fina axplock du har funnit!

Maskerad förr i tiden var allt ganska eleganta tycker jag. Nuförtiden är det mer läskiga och fula saker som folk klär ut sig till. För mig var det läääänge sedan jag var på maskerad. Tror det var 1973 eller så.

Kram från
Eleonora

Musikanta sa...

PettasKarin:
Det är SÅ roligt att du är tillbaka med dina kommentarer på bloggen! Den senaste maskeraden jag var på var i skolan när jag var elva år. Jag var skotte då kommer jag ihåg. Hade mycket hellre varit prinsessa.

Jag älskar att bläddra i mina gamla tidningar. Mycket har förändrats men mycket är sig likt.
Kramar från Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Du kan ju läsa kommentaren till Karin ovan när jag var senast på maskerad :-). Barnen på förskolan har ofta maskerad - dock utan masker. De älskar ju att klä ut sig.

Kram från Ingrid som önskar dig en skön vecka.