onsdag 26 februari 2014

898 Från Bonniers Veckotidning nr 9 24 februari 1929


Omslagsbilden är skapad av John Jon-And, tidningstecknare, illustratör och scenograf bl.a. på Operan i Stockholm. Här kan man läsa mer om honom och här kan man se fler bilder av honom. (Bilderna går att klicka större.)

Även denna vecka handlar det en del om maskerad i Bonniers Veckotidning, nämligen om Operamaskis. Men det första jag tänkte på när jag såg tidningens datum var att igår för åttiofem år sen fyllde min mamma nitton år. Hon var född den 24 februari 1910 och födelsedagen var alltid mycket viktig för henne. Hela dagen var det en strid ström av uppvaktande damer och i köket hade finkokerskan Tant Lövgren huserat i köket under två dagar.

Tidningen är som vanligt mycket omfångsrik och innehåller många intressanta artiklar. Bland annat kan man läsa en artikel av C.G. Laurin om att Stockholm får ej bli fulare. Frank Heller diktar ett Ode till Lund, som jag kanske lägger ut i sin helhet vid ett annat tillfälle.


Här är det prins Bertil som har slagit rekord i skridskoåkning. Inte visste jag att han var en sådan hejare på skridskor. Trodde bara att han kunde köra racerbil.


Stor sensation - Charles Lindberg har äntligen förlovat sig.Med facit i hand vet ju vi vilken tragedi som senare drabbade familjen.

Som alltid är det roligt att läsa den beledsagande texten som mycket utförligt berättar om denna Operamaskis som inte utspelar sig på Kungliga Teatern utan på m/s Kungsholm. Kurt Jungstedt har illustrerat. Här kan man läsa mer om denne konstnär och här finns fler av hans tavlor att beskåda.




Lite tidigt med vårmode kan man tycka, men just nu verkar det kanske inte så konstigt när vädret är så vårlikt även om solen håller sig borta. Det är dock med en hel del vintersportbilder i tidningen också.


Eftersom bilderna inte är i färg måste de beskrivas utförligt. Det är fortfarande slanka linjen som gäller och hatt och handskar måste en kvinna naturligtvis alltid ha på sig när hon ska gå ut eller gå bort. 


Den här gången tog jag inte bort Enda Barnet, som är med i VARJE tidning - reklam för Stomatol. Tecknad av någon som heter Ljunggren i efternamn. Säkert pålitlig reklam,  för vem vill inte läsa serier? Här har damerna lagt hatten på hyllan.

Några annonser måste jag som alltid ha med - jag tycker att de säger mycket om tiden. 


Bilannonserna är flitigt förekommande i BVT.

Bananer måste också ha varit otroligt populärt och säkert inte billigt eftersom det i nästan varje nummer förekommer stora helsidesannonser i färg. Att jag inte har lagt in några tidigare beror på att den lilla figuren som förekommer i nedre högra hörnet brukar vara mycket större och mer karikatyrmässigt tecknad. Man får inte förglömma att ingen höjde på ögonbrynen om man hade rasistiska åsikter vid den här tiden.


Både Banankompaniet och Fyffes annonserar flitigt med helsidesannonser i färg.



Och så den obligatoriska Vademecumannonsen. Den reklamman eller reklambyrå som fått i uppdrag att göra dessa annonser för Bonniers Veckotidning måste det ha gått bra för!

8 kommentarer:

Gunnel sa...

Tänk om det fortfarande hade funnits kvar en sådan här tidning. Då hade jag bums köpt den. Dagens veckotidningar är inte i närheten av denna. Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Håller absolut med dig. Kanske är den lite som Veckojournalen var på sin tid. Lite kändisar och mode, men många fina och intressanta artiklar dessutom.
Kram tillbaka!

Tove Olberg sa...

Vilken kulturskatt! Härligt du delar med dig!

Musikanta sa...

Tove:
Tack!

Eleonora sa...

Vilket trevligt inlägg! Det handlar då verkligen om väldigt många olika områden. Kul att läsa.

Allt gott till dig och kram
från Eleonora

Musikanta sa...

Eleonora:
Roligt att du gillade inlägget. Just nu har jag fått ta över Glädjekören plus alla andakter på äldreboendena här i Söderköping dit de som kan följer med och sjunger. Så jag är uppbokad för två veckor framåt.

Men sen får vi se om det blir resa till Stockholm igen. Det var längesen jag träffade alla barnbarnen. Casimir och Mirren var nere och hälsade på i lördags.
Kram tillbaka från Ingrid

Birgitta Malmstedt sa...

Vilket trevligt inlägg. Ja, tänk om det ändå funnits någon sådan här veckotidning idag!
Jag får en del idéer, då jag läser din blogg. Hoppas att du överser med att jag knycker en del teman. Gamla veckotidningar har jag tyvärr ej, men en hel del gamla bilder och kanske en del föremål, som jag kan använda till min blogg, nu när jag lider av idétorka.
Hälsningar
Birgitta

Musikanta sa...

Birgitta:
Det är bara roligt om jag kan bidra med lite inspiration så du får så gärna knycka idéer från mig.

Jag kan rekommendera dig att vara med på lördagstemat - det får en att både tänka efter och förkovra sig. Just nu är det PettasKarin på Åland som anger temana för mars. Bara att hänga med - ju fler vi blir ju roligare är det.
Kram från Ingrid