söndag 15 juni 2014

940 Landskapsmålning på Öland 1

Hemma igen från sommarkursen LandskapsmålningÖlands folkhögskola i Skogsby, som ligger nära Färjestaden. Veckan har varit fantastisk med strålande sol och värme  varje dag utom den sista eftermiddagen när det kom ett välbehövligt regn. Men då hade jag målat färdigt.

Allting var perfekt organiserat, maten höll mycket hög klass - tyvärr- eftersom jag gått upp ett helt kilo under veckan. Riklig frukostbuffé, god lunch och en lika god middag med efterrätt varje dag. Allt från panacotta till kladdkaka med glass. Stora skålar fanns med färska jordgubbar varje dag! Allting ingick i kursavgiften.


Verkligen en internationell hotellfrukost! Även prinskorv, äggröra och skinka för den som ville ha småvarmt. (Bilderna går att klicka större.)


Målarkompisarna Lotta och Inger fikar efter lunchen.

När vi var ute och målade på olika platser fick vi lunchen med oss ut. Ena dagen kycklingklubbor med - ack så god men kaloririk sås, andra dagen lax med  annan lika god sås och tredje dagen en pastasallad med kasslerstrimlor. Såserna säkert gjorda på crème fraîche, vispgrädde eller majonnäs med tillsats av olika örter.


Lunch i Södra bruket. På onsdagen, när vi återvände dit målade jag motivet med de vackra röda formationerna i bakgrunden.

Allt som allt var vi tio deltagare på kursen förutom vår kursledare, konstnären Bo Wetteryd. Med sitt glada och trevliga sätt och sina uppmuntrande kommentarer fick han oss att släppa loss och känna oss riktigt duktiga ibland. Den allra värsta självkritiken släppte i alla fall. Några av oss hade inte målat så mycket tidigare eller särskilt länge, några var i mitt tycke fullfjädrade konstnärer. Sen befann sig de flesta av oss någonstans däremellan.


Här är vårt schema för veckan. Efter bildvisningen kl. 18 var det frivilliga föreläsningar, så man behövde inte vara sysslolös! Ljust som det är denna tid målade jag i stället på kvällen tills skymningen kom.

Redan första dagen blev vi en ganska sammansvetsad grupp och efter några dagar kändes det som om vi alltid hade känt varandra. Är man tillsammans hela dagarna måste man ju prata om annat än själva måleriet - vad man sysslar med annars till vardags, vad man jobbat med tidigare eller familjen och barnbarnen därhemma, vi som hade sådana.

Uppgiften på måndagen var att gå ut i folkhögskolans omgivning och leta upp ett landskapsmotiv att måla. Lydig som jag är kånkade jag iväg med stol, staffli, målarlåda och kassar längst ner i hörnet av trädgården, där jag hittade en fin vallmoäng att måla av.


   Här är vallmoängen jag fastnade för även om jag satt vid telefonstolpen bakom en kallmur i stället.



Här är det slutgiltiga resultatet.

Jag upptäckte snart att jag inte behövt ta det så bokstavligt. Mina målarkompisar stannade till mycket närmare skolan och målade av hus och blommor.


Här är Birgitta, som jag åkte med i hennes bil till de olika ställena utanför skolan eftersom Kent inte vill att jag ska åka upp och ner till Öland ensam. Han är snäll som både skjutsar ner mig och hämtar hem mig! Birgitta målar av en blommande paradisbuske.

Klockan tre varje dag hade Bo genomgång med oss alla av målningarna. Det var roligt att se hur olika vi målat och hur olika vi uppfattat motivet även om det ibland var samma. Själv blev min tavla inte färdig så den syns inte i bild.


Genomgång av dagens skörd i det stora, fina ateljén. Här fanns stora, rejäla stafflier att låna och vatten inom bekvämt räckhåll för att tvätta penslar. Resten av genomgångarna skedde utomhus på platsen där vi målade. (Birgittas paradisbuske på staffliet närmast Bo.)

Ni glömmer väl inte att röstaVeckans BloggBesökstoppen? Det går att rösta både från datorn, paddan och mobilen samtidigt, men bara en gång per dygn. Just nu ser det ut så här - det är olidligt spännande! Men det räcker inte med att bara klicka på Musikanta, man måste klicka på RÖSTA nederst i rutan också. Det upptäckte jag tyvärr inte förrän igår. (Här i rutan som jag lagt in står inte rösta med.) Här är resultatet för söndagen så här långt. Så ni förstår att varje röst är mycket viktig - så lika som fjälltopparna och Musikanta ligger.

RÖSTA PÅ NÄSTA VECKANS BLOGG
Vilken ska bli nästa VECKANS BLOGG?
Har du någon favorit? Klicka på de nominerade bloggnamnen om du vill besöka dem.
Anorexiamamman
pinkbar
14
Brev från Servian
pinkbar
27
En blogg om fjälltoppar & inredning
pinkbar
32
Musikanta
pinkbar
33
Stickning och virkning
pinkbar
8

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag minns min sommarvecka med glädje, när vi skrev där hela dagarna och sen hade gemensam genomgång och pushade varandra.

Det är givande att se vad andra har presterat och att höra kritiken både om sitt eget och andras. Gav ni feedback även till varandra?

Musikanta sa...

Bloggblad:
Det kändes så här också - fast det kanske var mest vår kursledare som pratade om målningarna. Vi sa ingenting själva på dessa genomgångar. Kanske någonting att tänka på tills en annan gång.

Vi var väldigt försiktiga med kritik, vare sig positiv eller negativ. Däremot fick jag massor av rent praktiska tips vad gäller färg och andra hjälpmedel. Och naturligtvis nya vänner.

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bevare mig väl sa...

Musikanta använder penseln för att variera sig från tangenterna, men det är ju bara så trevligt, musiktangenterna har jag inte hört i verksamhet - ännu! Härligt Ingrid!

olgakatt sa...

Trevligt att Skogsby håller sin matklass! Och din vallmoäng får med beröm godkänt!

Första året i Hjo sa...

Trevlig vecka i fin omgivning - och god mat! Röstar sedan när dygnet gått. Fråga: klickade du aldrig för RÖSTA är jag var med? Underbart i så fall. Jag vann ju ändå.

Eleonora sa...

O Ingrid vad jag är glad att du har kommit till Paradiset. Så skönt, fint och gott allting är ordnat för er deltagare. Vilken skillnad mot förra året! Jag tror att du får fina resultat av målningen också, eftersom upplägget är så positivt.

Stor kram från
Eleonora, som röstar varje dag!

Musikanta sa...

Tove:
Tack för rar kommentar! Jag ska spela in något någon gång och lägga ut på Youtube. Det går ju inte att lägga ut en egen videosnutt direkt på Blogger.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Maten var förfärande god och dessutom riklig! Nu är det 5:2 som gäller igen...

Jag kan inte precis säga att jag är särskilt nöjd med vallmotavlan, kanske en liten färgklick i alla fall. Så det var ju roligt att du uppskattade den. Jag kanske ska måla dit en räv som Ernst Billgren, haha.

Musikanta sa...

Hans:
Skam till sägandes är jag inte säker på det...
Tur att du vann ändå. Har du fått många nya läsare och bloggvänner genom detta - skulle vara intressant att veta.
Glad att du röstar på mig förstås!
Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Ja, skillnaden mot förra året är stor. Här är allt så välarrangerat och vädret är ju helt fantastiskt.
Tack snälla Eleonora för att du röstar på mig - vore kul om jag vann. Det är ju spännande eftersom vi ligger så lika, fjälltoppen och jag.
Varm kram tillbaka från Ingrid

Första året i Hjo sa...

Lite fler är det allt men inte alls som jag trodde. Under själva omröstningsveckan steg besökarantalet mer. Kul att vinna ändå.

Musikanta sa...

Hans:
Mina sidvisningar har stigit en del sen jag kom med på listan. Men de slår inte mat- och sminkbloggarna på långa vägar! Eller spåkäringarnas, haha! Kanske skulle gå en kurs i Tarot?
Ingrid