onsdag 2 juli 2014

956 Årets Saga - Juli

Här kommer bilden och dikten från månaden juli. Ur sång- och bilderboken Årets Saga av Elsa Beskow. Allting är så idylliskt, men i bakgrunden tornar åskmolnet upp sig. Det är bråttom att få upp höet på vagnen, som dras av ett par oxar tycker jag det ser ut som... (Bilderna går att klicka större.)




Om någon skulle vilja köpa den är det viktigt att komma ihåg att (de billiga) nyutgåvorna INTE innehåller någon musik. Här har jag hittat en  länk till Årets Saga anno 1955 där både bilder, text och noter till dikterna är med.

8 kommentarer:

Veiken sa...

Detta är verkligen en av våra kulturskatter. Barn av idag har missat det mesta av detta! Otroligt synd! Kram

Musikanta sa...

Sokveig:
När jag var liten sjöng och spelade mamma alla de här visorna ur Årets Saga.
Jag är så glad över att Mirren sjunger och spelar med sina barn. Köpte två Årets Saga antikvariskt så att hon fick den ena. Barnen kan ju i alla fall titta på bilderna om inte annat. Melodierna är ganska svåra.
Kram tillbaka

Första året i Hjo sa...

Kul med din egna vinjett! Vattnet ser bra ut, inte som Zorns men ändå.

Musikanta sa...

Hans:
Haha! Jag jobbar på det - finns bra videosnuttar på Pinterest hur man målar vatten. Fast lätt är det inte...
Ingrid

Gunnel sa...

Jag gillar de här gammaldags bilderna. Det är just så man minns många tillfällen från sin barndom. Jag var alla skollov hos min farmor och farfar som hade lantgård med allehanda djur. Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Visst väcker de många minnen. Jag åkte i hölass många gånger och hoppade i höet i vår lada på sommarstället.
Måste ha varit underbart för dig att komma ut till dina farföräldrar som hade en lantgård. Det fanns inga djur på vårt sommarställe, bara en lada.
Kram tillbaka

Karin sa...

Härlig bild!

Det är nog en av de bilder som för evigt präglat min föreställning om hur en köksträdgård ska se ut. Lite blommor i förgrunden och så raka frodiga rader av grönsaker!

Jag jobbar fortfarande på det och en vacker dag så kanske... Eller kanske inte.

Musikanta sa...

Karin:
Den enda kontakten jag hade med trädgårdsodling när jag var liten var på sommarstället när min mamma tvingade mig att rensa ogräs. Det är kanske därför jag aldrig haft något intresse för trädgårdsarbete...
Roligare saker finns!
Ingrid, som ska ut och vattna persiljan, enda grönsak som har tagit sig.