onsdag 17 september 2014

990 Nytt från Bonniers Veckotidning

Här kommer lite nyheter från Bonniers Veckotidning nr 35 1924. Här kan man bland annat läsa om Schillers hemliv, om Vårt dagliga onda - Sjösjukan och om Den bråkiga flickan och den stillsamma, en novell av A.S.M Hutchinson och ett kåseri av Hasse Z. En stor konstpristävlan börjar också i och med detta nummer.


Omslagsbilden är av konstnären A. Ohlson. Har inte hittat någon sådan på Wikipedia utom möjligen den här konstnären även om han inte stavar sitt namn på samma sätt. (Bilderna går att klicka större.)


Omslagets baksida upptar nästan alltid en stor och påkostad bilannons i färg. Vid den här tiden enbart amerikanska bilar.

August Brunius skriver en lång artikel om Karikatyr och Vrångbild. Det är en mycket omfattande och populärvetenskaplig artikel med många långa, svåra ord och meningar. Han menar i stort sett att det inte räcker med att "den unge genomsnittstecknaren" inte kan göra en bra karikatyr om han inte VET något om den han karikerar. "Utan en själ blir det ingen verklig karikatyr." Här kommer några exempel:


Två duktiga tecknare enligt August Brunius. Herman Bang var en dansk författare och Le Fauconnier en fransk konstnär som levde samtidigt med Matisse.


Så här skriver August Brunius om Max Beerbohm: "En man som Max Beerbohm går samma väg (som Daumier) och, tror jag, rakt fram till odödligheten." 


Aktuella ansikten är en stående sida i Bonniers Veckotidning. Här kan bland annat se Randolph Hearst "en av amerikas största tidningspampar" och Mrs. Henry Ford.


Ett litet leende skymtar fram hos skådespelerskan fru Tollie Zellman men intet sådant syns i "Pola Negris vackra ansikte." Det är mycket sällan skönheterna visar tänderna, kanske berodde det på att tandvården inte var lika utvecklad då som nu. Trånande blickar var populära.

När jag fick se den här bildsviten blev jag väldigt förvånad eftersom det INTE är Ivar Arosenius som ritat den utan konstnären C.O.Kylberg. Han ansåg kanske inte Kattresan, som utkom redan 1909 var värd all den uppmärksamhet och framgång som boken fått. Vad vet jag. Hur som helst är det här något av en parodi på Kattresan, som jag uppfattar det. Jag är mycket förtjust i Kylbergs målningar. 



Stina och Lina och Hönan, text och teckningar för de minsta av C.O. Kylberg.


Det behövdes stora kök om man skulle få plats med alla de här attiraljerna.


Det är klart man måste köpa Kruschen Salt (ingen ihopskrivning här inte) efter att ha läst den här annonsen!

12 kommentarer:

Veiken sa...

Härligt! Var kan man få tag på detta fantastiska som heter Kruschen Salt?
Kram

Barbro S sa...

Fina bilder med motiv från förr. Så roligt att du lägger till min blogg, det blir jag naturligtvis bara glad av och så gör jag detsamma med din fast min länklista inte är lika fint åskådliggjord. Ha det så gott!

Musikanta sa...

Veiken:
Ja, jag skulle verkligen också behöva detta mirakelsalt. Och tre kronor för 100 dagars förbrukning är ju inte dyrt heller...
Kram

Musikanta sa...

Barbro S:
Det är alltid roligt att lära känna en sann konstnärssjäl som dessutom har uppnått mogen ålder. Jag uppskattar också att du lägger in min blogg i din länklista.
Kram

Klimakteriehäxan sa...

Ja nog syns det att tiderna förändrats ...

olgakatt sa...

Mirakelsaltet finns ännu att köpa från australiensiska och nyzeeländska sk hälsosajter! Någon exakt innehållsförteckning kan jag inte hitta men natriumklorid, citronsyra, kaliumjodid och nån mineral till skall ingå.
Påstås rena från toxiner och hjälpa tarmarna på traven. Den mesta nyttan gör nog produkten i säljarens plånbok. Som så ofta i dessa sammanhang.

Musikanta sa...

Aina:
Och väl är det...
Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Det var en överraskning att mineralsaltet fortfarande finns kvar. Kanske järn, det blir man ju piggare av om man har brist på det. Den som hittade på det måste i alla fall inte haft ont om pengar.

Marknadsföringen var det heller inget fel på, jättestora färgannonser för detta salt finns nästan alltid med i BVT.
Ingrid

Veiken sa...

Svar: Det är nytt tema varje lördagsmorgon. Tre eller fyra gånger om året är det tävling! Kram

Musikanta sa...

Veiken:
Tack för snabbt svar. Jag trodde att det var på onsdagen eftersom det var deadline då.
Kram tillbaka

Katarina Cinnamon sa...

Tollie Zellman var ju så klämmig i sina filmer :-)

Musikanta sa...

Katarina Cinnamon:
Hej och välkommen till min blogg. Kul att du hittade hit!
Har aldrig sett Tollie Zellman på film vad jag kommer ihåg, men ska verkligen titta om det kommer någon gammal i repris någon gång på TV.
Ingrid