onsdag 28 januari 2015

1061 Januariquiz

Här kommer årets första quiz. En av bilderna ska bort. Vilken och varför?


                                                         

             
                                                                                                   

Uppdatering:
Olgakatt har redan löst gåtan. Det är nr 3, August Strindberg som ska bort. Alla de övriga är nobelpristagare i litteratur. Strindberg fick aldrig nobelpriset till sin stora sorg.

1. Pär Lagerkvist
2. Erik Axel Karlfeldt - postumt
3. August Strindberg
4. Verner von Heidenstam
5. Selma Lagerlöf

12 kommentarer:

Bloggblad sa...

Några känner jag igen som Nobelpristagare... Men det är nog för enkelt.
Likaså att en är kvinna.

cissi sa...

Har ingen aning! Om Selma Lagerlöf vet jag rätt så mycket eftersom jag besökte Mårbacka i somras.....August Strindberg känner jag i varje fall igen och vet lite om.....och de andra......mmm...??

olgakatt sa...

Alla fick Nobelpris utom Strindberg.

Spanaren sa...

Nummer 1 för det är ingen författare, så gissar jag ;.)
/kram

Musikanta sa...

Bloggblad:
ALLA är nobelpristagare utom en. Du får läsa Olgakattens kommentar.

Musikanta sa...

cissi:
Du får också läsa Olgakatts kommentar!

Musikanta sa...

Olgakatt:
Visst! Lätt som en plätt :-)

Musikanta sa...

Spanaren:
Jo då. Jag ska skriva upp vad de heter. De är alla nobelpristagare i litteratur utom Strindberg.
Kram tillbaka från Ingrid

Ingrid sa...

Nu kom jag för sent och fick inte vara med och klura ut vem som skulle bort, men så är det.
Kram, Ingrid

Bloggblad sa...

Jag gissade det först, men visste inte att det var August som blev utan.

Musikanta sa...

Ingrid:
Nej, det var inte så svårt för den som är litterärt bevandrad. Fast Karlfeldt kände jag varken igen eller kom ihåg att han också fått nobelpris.
Jag ska hitta på något som är lite svårare nästa gång :-).
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Anledningen till att jag visste det att jag läste Lena Einhorns Siri för ett tag sen. Jag HAR nog vetat det men minnet är numera väldigt kort...