måndag 2 mars 2015

1081 Målarcirkel

En av veckans höjdpunkter förutom  kören på tisdagarna är målarcirkeln på lördagsförmiddagen. Nu för tiden behöver man ju inte lördagen på sig för att antingen sova ut på eller städa, så då kan man roa sig med ett och annat i stället. Vi börjar inte förrän klockan tio så man behöver inte gå upp i otid heller.


Gunilla, Catharina, Nina och Marianne i målartagen.  Kent (som kommit för att hämta hem mig) väntar på mig med en kopp kaffe. (Bilderna går att klicka större.)

Sen håller vi, fem damer, på att måla ett par timmar. Cirkeln har flextid mellan tio och två så man kan komma och gå lite som man vill inom den tidsrymden. Jag brukar hämtas av min privatchaufför tillika kock vid tolvtiden och när jag kommer hem är lunchen nästan färdig. Det är bara potatisen som behöver sättas på. 


Lite av en gammal vägg finns kvar under taket. Precis lagom för att ställa ut sina alster på. Jag har ingen tavla med än så länge. Gunilla är det som målat de gamla Söderköpingsbilderna och Marianne de övriga.

Vi håller för det mesta till i logen Vidars stora samlingssal i Söderköping där det finns gott om plats och bord. Om det är någon begivenhet där någon enstaka gång får vi vara i deras källarlokal. Det är det trängre men på måndagarna är det även målarcirkel där på kvällen.


Marianne målar gärna blommor och fåglar. Hon har målat dit en liten fågel längst ner i hörnet på sin tavla som inte fanns med på förlagan.

Kaffet står på när man kommer för dem, som dricker det och ofta har någon med sig kakor eller annat godis som hon bjuder på. Det är bara damer som målar just nu men herrar är välkomna också.

Nu i vår har Nina börjat med att ge oss tips om färger och allmän teknik när det gäller akrylmålning. Hon är mycket kunnig och intresserad och vill gärna dela med sig. Jag har lärt mig en hel del sedan hon började med detta. De flesta av oss målar i akryl men några målar akvarell.



Här berättar Nina om en bild för Marianne och Catharina.

Det blir mycket prat om annat än måleri, naturligtvis. Som en syjunta utan stickning och virkning men med penslar och färg i stället. Det är bra att få inspiration och idéer när målningen går på sparlåga. För mig har den gjort det sedan jag fick Flygeln.


Här får vi plats att bre ut oss. Marianne, Catharina, Inger och Nina. Och så jag bakom kameran som sitter mittemot Nina när jag inte fotar. 

27 kommentarer:

Ingrid sa...

Ni ser verkligen ut att ha det trevlig och gott om plats har ni ju uppenbarligen.
Jag förstår att flygeln och ditt nyårslöfte tar en stor del av din fria tid.
Kram, Ingrid

Veiken sa...

Det är viktigt att man träffar personer med likartade intressen. Man utvecklas och har roligt på samma gång! Kram

Andra året i Hjo sa...

Eftersom jag jobbat som bibliotekarie känner jag till vilka som frekventerar vad det vara månde med kultur i - damer.
Du verkar ha fullt upp. Har jag skrivit det tidigare kanske.

Bevare mig väl sa...

Cirkelmålning, cirkeln är målning ... och flygel därtill för ett tag sedan ser jag. Grattis till den! Härlig bild av dig vid den!
Mål i flygelkram!

Musikanta sa...

Ingrid:
Ja, det behövs plats när man har färgtuber, penslar och massor av annat med sig.
Jag spelar numera två timmar om dagen d.v.s. hela förmiddagen om jag inte ska någonstans. (Vi går ju upp sent.)

Så på eftermiddagen måste jag göra sånt som inte är lika roligt, som städning etc. Försöker också gå en promenad varje eftermiddag. Men när det blir ännu ljusare blir det lite tid över för målning också.
Bloggen tar ju också tid, som du vet :-).
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Instämmer helt med vad du skriver. När man har samma intressen spelar varken ålder eller annat någon större roll. Det är också ett ständigt givande och tagande. Visst är det roligt!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Hans:
Förstår inte hur jag hann att jobba alls förr i tiden! Hade ju till och med 167% de senaste tolv åren. 100 som lärare och 67 som kantor.

Vi roar oss, vi damer, sen vi inte har fullt så mycket att göra som förr. Jag har faktiskt 8 herrar i min kör så det finns sådana också - körsång hör väl till kultursfären, eller?
Ingrid

Musikanta sa...

Tove:
Ja, just nu är det mest flygeln som är poppis här hemma. Penslarna och färgerna får vänta tills det blir lite ljusare.
En stor flygel- och färgkram tillbaka!

Klimakteriehäxan sa...

Ni verkar ha jätteroligt! Härligt!

Krönikören sa...

Vad härligt att kunna ägna sig åt sina intressen. Dessutom är du väldigt bra på det! Man ska njuta av var tid.

Svar: Tanken att skippa fastan for förbi rätt många gånger. Den har blivit skippad alldeles för många gånger på sistone. Fet och grinig eller påbörjad smalare och grinig?

Kram

Hanneles bokparadis sa...

väldigt avkopplande att måla.

Musikanta sa...

Aina:
Ja, vi roar oss ständigt, vi panchosar.
Ingrid

Musikanta sa...

Lotta.
Jag vet. Fast vaknar man och känner att man mår dåligt mår man ju inte bättre av att man fastar. Du har hela livet på dig att gå ner några kilo i vikt...

Ja, jag är mycket bra på att roa mig. Med sådant som inte kostar så mycket :-).
Kram och hoppas du mår bättre i morgon.

Musikanta sa...

Hannele:
Det är oerhört avkopplande att måla liksom att läsa. Tiden rinner bara iväg.
Det börjar den göra numera sen jag fick Flygeln också. Det börjar bli roligt att öva - det tyckte jag aldrig förr. Jag har blivit så mycket bättre bara på några månader så det är en fröjd att upptäcka att det lönar sig att öva.
Ingrid

TantGlad sa...

Så jättetrevligt ni har det. Det är roligt att måla. Brukar själv måla .
Tisdagskram.

Spanaren sa...

Detta var verkligen kul att få se *tack* Fina konstverk på hyllan plus det du visar upp *tack*
Vaxdukar på bordet i fall något skulle ramla där *bra*
Måste vara givande att få veta mera om hur ni skulle kunna göra om ni vill. Tack för givande inlägg /kram

Musikanta sa...

TantGlad:
Kul att höra att du också målar. Det är en fin gemenskap - halva nöjet!
Tisdagskram tillbaka

Musikanta sa...

Spanaren:
Roligt att du gillade mitt inlägg. Det värmer! Ninas "föreläsningar" på sistone är mycket uppskattade.
Kram tillbaka

Karin sa...

Å, vad det ser roligt ut! VARFÖR sätter jag inte igång och målar, frågar jag mig själv alltsomoftast. Varför gör jag det inte bara? Hmm. Kanske skulle plocka fram akvarellfärgerna i alla fall...

Anna/notonmusic sa...

Underbart målarrum Ingrid! Vilken lycka att få sitta fär tillsammans och måla! OCH fika ihop :-)

Musikanta sa...

Karin:
Man måste nästan gå på någon kurs för att komma igång om man inte målat på länge. I Stockholm finns det ju sådana mängder att välja på - även på dagtid. Det blir ju också en fin gemenskap med kursdeltagarna eftersom man lär sig av varandra. Och så får man inspiration och idéer också. Nu när du är "ledig" på dagarna kan du ju passa på. Akvarellfärger är ju inte så besvärligt att släpa på heller. Det är inte så kul att bara sitta hemma och måla...
Ingrid

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Anna:
Ja, det är ju en sällskapskurs också. Liksom kören är en sällskapskör :-). Att det blir skönsång och fina tavlor av detta är ju en bonus!
Kram

Anki sa...

Ser ut som en väldigt trevlig lördagssysselsättning... så duktiga ni är!
Bra med både privatchaufför och kock i en och samma person :)
Kram

Anonym sa...

Kock och privatchaufför, det är inte dåligt. Jag skulle behöva en kock, verkligen.
Trevligt detta med målarkurs, att samlas några och måla, göra något kreativt tillsammans.
Fina bilder av tjejera i konsttagen.
Trevlig kväll.
Kram från wiolettan.

Musikanta sa...

Anki:
Ja, vi har både trevligt och lär oss av varandra.
Min käre make är tillika privat datasupport och hovfotograf samt trädgårdsmästare. Sen håller han reda på mina noter också när jag spelar och att jag inte har glömt någonting.
Kram

Musikanta sa...

Wiolettan:
Det är nog det jag är mest tacksam för, att han både är bra på och gillar att laga mat, maken. Det som tycker jag är så tråkigt!

Det är bra mycket roligare att träffas så här och måla än att bara sitta hemma själv! Fast det blir inte SÅ mycket målat som hemma förstås :-).
Kram tillbaka