lördag 21 mars 2015

1089 Lördagstema - Planering

Lördagstemat denna lördag har rubriken PLANERING. Det har Kicki i Livsrummet bestämt. Övriga lördagsbloggare hittar man på höger sida i bloggen.

I och med att jag blivit äldre har också mitt behov av planering vuxit. Om jag ska ha gäster på middag t.ex. brukar jag börja någon vecka innan och laga en del mat som jag kan frysa in och bjuda på. För det mesta blir det någon sorts buffé. Då kan jag på morgonen ta fram exempelvis pajer, köttbullar och någon hembakad kaka till efterrätt. Jag handlar också allting som behövs som inte är färskvara flera dagar innan - som drycker - och kollar att jag inte har slut på stapelvaror, mejeriprodukter eller ägg. Jag brukar också duka kvällen före.

Eftersom vi bor på landet med en mil till närmaste affär är det viktigt att ingenting saknas. Det gör det alltid ändå - men då brukar Kent åka iväg och fixa det och köpa färskt bröd samtidigt. Städar gör jag också flera dagar innan jag ska ha gäster utom badrummet, som jag brukar fixa på morgonen. Vår gästtoalett ligger i andra änden av huset så dit hittar ingen.

Förr om åren när jag hade körer i jobbe hade jag ingen vidare planering utan jag hade uppsjungningsövningar lite efter vad som föll mig in. Naturligtvis hade jag koll på vad kyrkokören skulle sjunga på nästa gudstjänst där vi skulle framträda. Om noterna inte räckte kunde jag gå till expeditionen ett hus bredvid och dra några kopior under kaffepausen.


Pärmarna och mapparna till kören får inte plats i en vanlig väska utan jag har allt i en Liedlkasse. (Bilderna går att klicka större.)

Sedan jag övertog Sankt Ragnhildskören planerar jag varje repetition i detalj. Jag börjar med att skriva upp sådant som jag måste meddela kören, sedan följer olika övningar till uppsjungning och efter det själva programmet till repetitionen. Hemma har jag sett till att jag har tillräckligt med noter till sångerna och lagt mina egna ackompanjemangs-noter i ordning i  en särskild mapp.

Den här planeringen har dubbelt syfte. Dels vet jag precis vad jag ska göra den aktuella körrepetitionen, dels kan jag gå tillbaka och kolla vad jag har gjort och vad vi sjungit förut. Kan bara inte förstå att jag inte kommit på detta tidigare i mitt liv. Det underlättar ju så enormt! Här är planeringen för körövningen till nästa tisdag.


34 kommentarer:

cissi sa...

Att planera är bra, själv är jag dock rätt dålig på det.....så går det som det går ibland också! ;)

Karin sa...

Jag börjar också planera lite mer, inser jag när jag tänker efter. Det har aldrig varit min starka sida. När det handlat om mat för många har jag klarat det på nolltid förr (eftersom det inte fanns mer tid), men nu både kan och vill jag göra undan lite i förväg.

Vilken fin körplanering! Just som pedagog eller ledare för någon kulturverksamhet kan det nog vara väldigt bra för alla inblandade att det finns någon som tänker igenom och planerar.

olgakatt sa...

Väl förberedda ledare och lärare är ett måste! Talade just häromdagen med en kollega om en obligatorisk kurs vi gick en gång. Den gick av stapeln på Karolinska i Stockholm men var så erbarmligt planerad och genomförd att jag skolkade sista dagen och åkte till Millesgården istället. DET besöket glömmer jag aldrig!

Anna/notonmusic sa...

Vad härligt att läsa om din kör-planering Ingrid! Jag kan bara instämma, en bra planerad kör-övning kan få körsångare att lyfta sig själva långt över vad de tror sig själva om! Och planering är en väldigt rolig det i körarbete dessutom! Men så låter din kör alldeles utmärkt också!

Eva Trillian sa...

Planering är skönt. Planering är vila när det kunde ha varit stressigt!

Anonym sa...

Ju äldre jag blir ju mer måste jag planera i förväg, känns det som.
Vi har ju affärer så nära inpå så det går fort om vi glömt något, men ändå.
Körplaneringen var intressant att se.
Jag känner igen en hel del där, övningarna och en del visor. Kul.
Trevlig helg och kram till dig.
Wiolettan

Anki sa...

Oj... så mycket planering! Förstår förstås att det måste vara så för att det ska bli det allra bästa, men ändå... du är duktig!
När jag jobbade var jag naturligtvis tvungen att planera... liksom när jag har svampkurser, men annars är jag inte så bra på det...
Ha en fin helg!
Kram

Ingrid sa...

Allting blir ju faktiskt mycket enklare om man har lite bra planering.
Önskar dig en härlig helg!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

cissi:
Jag har alltid planerat mitt jobb - med hushållet har det varit sämre. Hemma tar jag mer dagen som den kommer.
Men när jag ska spela någonstans har jag allting i ordning dagen innan.

Musikanta sa...

Karin:
Då är du som Mirren. Hon kan ställa sig och baka bullar samma dag som hon ska ha gäster - med barnen omkring sig...
Jag måste däremot ha god tid på mig.

Jag känner mig väldigt lugn med min planering när jag ska ha kören eftersom jag vet precis vad jag ska göra. Vi är i alla fall 24 stycken nu (en skolklass ungefär) och då går det inte att börja fundera mitt i på vad jag ska göra nu?

Andra året i Hjo sa...

Viktigt med planering, allting tar längre tid numera. Roligt schema - Tamborito. Glädje!

Musikanta sa...

Olgakatt:
Förhoppningsvis kommer inte mina körsångare att ha samma tråkiga minnen :-). Jag har också varit på kurser där inte tekniken fungerat eftersom ingen kollat det innan t.ex.

Ska aldrig glömma kursen i specialpedagogik där vi i början inte fick någon som helst ledning utan vi själva skulle planera vad vi ville veta och vad vi skulle läsa. Efter tre veckor plockade kursledarna fram några pärmar med information om vad man skulle kunna tänka sig att man skulle kunna lära sig om. Ett mer eller mindre bortkastat år.
Ingrid

Musikanta sa...

Anna:
Tack för din uppmuntrande kommentar - den värmer.
Som du skriver är det inte tråkigt att göra en sådan här planering. Man funderar på lite nya uppsjungnings-övningar och sånger - vi har ju ingen större press på oss som vi hade när jag hade kyrkokör.

Jag skriver ju också upp sådant som jag ska meddela kören - jättejobbigt om man glömmer sånt som en förändring i tid t.ex. Alla har ju inte mejl utan då får man ringa runt.
Kram

Musikanta sa...

Eva:
Håller helt med dig!
Kram

Musikanta sa...

Wiolettan:
Känner precis detsamma som du. När man var yngre tog man mycket med en klackspark - det ordnar sig alltid. Nu vill jag ha lugn och ro och inga överraskningar - därför denna planering. Det blir det ibland ändå - särskilt när vi har önskesånger. Då brukar det alltid fattas noter...
Önskar dig också en trevlig helg!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Hans:
Framför allt vill man ha allt under kontroll på ett helt annat sätt än när man var yngre. Fast i jobbet planerade jag alltid mina lektioner. Hemma är det inte så noga.
Jag menade att man inte behövde stå och se ut som om man var på väg till sin egen begravning när man sjöng omkvädet till Pepita. Det sa jag till kören...
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Du är ju den perfekt planerade människan!!!!

Musikanta sa...

Anki:
Där ser du. Inte så stor skillnad att ha kör eller hålla svampkurser. Du måste veta vad du ska säga och när och ha papper eller visningsmaterial i ordning. Det går ju inte an att inte hitta en svamp när man just pratat om den :-).
Som att inte ha noter i ordning när vi ska sjunga en sång.
Önskar dig också en fin helg!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Ja, och man blir lite lugnare också :-).
Ha en skön helg önskar Ingrid
Kram

Musikanta sa...

Aina:
Åtminstone med kören. Sämre är det med hushållsarbetet. Inte planerar jag fönstertvätt eller tvätt eller städning inte. Bara när jag bjudit på kalas.
För övrigt tar jag dagen som den kommer.

Att hålla körsångarna intresserade under två timmar är lättare när man har en planering att gå efter. Ungefär som med en skolklass, inget "vad ska vi göra nu då" där inte. Inte för att det blir kaos som det blev i skolan när overheadern (på den tiden) inte fungerade t.ex. Men lite åt det håller i alla fall :-).
Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

jag är dålig planerare, och kan snabbt ändra eventuella planer...

Annika sa...

Hej,
Jag har inte kommenterat hos dig förut - och inte läst länge heller. Men ville bara säga - vad trevligt schema din kör har. Där skulle jag gärna sjunga!

Jag började nyligen ta sololektioner igen efter att ha haft uppehåll i sjungandet 20 år (!!!) och nu funderar jag på vad för slags kör eller musikgrupp jag skulle kunna joina framöver när jag blivit lite säkrare igen. Synd bara att jag är så långt borta från Söderköping...;) (min familj har däremot rötter i Östergötland och sommarställe utåt St.Anna så inte så långt från dig!).
Hälsningar, Annika

Annika sa...

PS. och på tal om att planera: jag är mycket för att planera och listor: undervisar i historia, flera hushåll, mycket planer och forskar så rätt många bollar i luften på en gång. Planering är jag jättebra på - utom några gånger per år då den inte håller...den där sjunkande känslan i maggropen när man inser att den har fallit i bitar :S

Bevare mig väl sa...

Sista gångerna jag varit här så har jag tänkt: Ny header? Idag var den här, och det var då en väldans händelse att den hänger i hop med inlägget. Det är alldeles förtjusande att läsa om din långtidsplanering grundat åldern - och se jag fann en likhet i det där med middagsbjudning att jag vill förbereda i tid! Så fastnade jag ju i din körplanering - tänker att den är användbar i dagligdagsa tillvaron. En Tamborito, Edelweiss, Brudmars från Delsbo, kan växla varanna dag med Mendelsons, gg - ssh och så vidare ja den där vill jag få skriva ner, naturligvis anger jag upphovskvinnan om den ligger till grund för publicitet?
Heja dig Musikanta!
Musicerakram ... Every morning you great me ..smal and white, clean and brigth, every morning you meet me ... jagsjöng den i sånglektion på skolan och fick beröm ... lärde även barnbarnsjäntan den samt Flickan i Havanna ... slut på kommentar här!

Spanaren sa...

Ny vacker målad bild som möter mig när jag tittar in hos dig *tack*
Tänk vad vi planerar mycket omedvetet ;.) Bor man i en by så får man se till att allt finns hemma när gäster kommer *sant* Bra upplägg för dig och din kör!
Ha en bra dag/kram

Veiken sa...

Jag gillar att planera och ha struktur, med utrymme för snabba förändringar om det behövs! Kram

Musikanta sa...

Hej Annika i Californien och varmt välkommen till min blogg. Kul att du hittade hit!

En av mina äldsta bloggvänner heter också Annika, men hon bor i Reston nära Washington. Kan du lägga till någon bokstav så att jag vet vem det är som kommenterar utan att behöva gå in på respektive bloggar om du har lust att kommentera någon mer gång, vore jag tacksam. (Lång mening...)

Det är aldrig försent att börja sjunga i kör. Eftersom jag inte vet vad det finns för körer i USA kan jag inte råda dig. Men ta kontakt med någon musiker i din omgivning (finns väl kyrkomusiker i USA också) så kan denne säkert ge dig tips om körer i din stad. Även de som inte leds av honom eller henne själv och inte är kyrkliga. Man brukar ha stenkoll på andra körer än sin egen i närheten...

Har man många bollar i luften som du är det helt nödvändigt att planera. Även om planeringen inte håller alltid är det skönt att ha gjort en i alla fall.
Hälsningar från Ingrid

Annika sa...

Hej igen! Ska bli (med att lägga till CA). Jag har sjungit både klassisk kör, show chorus, barbershop och kyrkokörer i många år - i USA och Sverige. Det finns många körer här och många olika varianter. Det jag är ute efter nu är 1) hyfsat bra rent musikaliskt 2) inte för långt från mig 3) tränar på en kväll då jag kan och 4) musik jag tycker om :).

Kyrkorna här är ju så väldigt blandade att om det var en kyrkokör måste det vara någon kyrka där jag kan relatera till iallafall en del av kyrkans budskap. Vi får se. Jag hoppas att det ska reda sig - dvs. att rätt grupp ska dyka upp och allt ska "falla på plats" så småningom. Tycker det är så det mesta riktigt bra händer i mitt liv :)
Annika (CA)

Musikanta sa...

Tove:
Haha - om du har någon som helst nytta av min planering är det så klart att du får använda den. Anledningen till att jag la ut den var att jag just höll på med den och tyckte det passade bra när temat var just planering.
Utmärkta visor att lära sitt barnbarn.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Spanaren:
Så vacker vet jag inte om bilden är men det är ju inte vinter längre och inte sommar heller så jag tyckte husen passade bra. Det är från Munkebrogatan i Söderköping där Madickenfilmen spelades in bl.a.

Om du bor på landet vet du hur det är. Då måste man se till att man har saker hemma om man ska bjuda folk på mat.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Annika (CA):
Tack för att du la till bokstäverna - den andra Annika har jag följt sedan jag började blogga. Och hon har även trofast följt min blogg. Här får du hennes adress så kan du gå in och kika hos henne. Hon har bott länge i USA och är gift med en amerikan. http://kankaglenreston.blogspot.se/

Du får väl fråga runt - föreläser du i historia måste det säkert finnas studenter som sjunger i allehanda körer. Eller så får du väl gå på några offentliga körevenemang och sondera. De flesta körledare som jag känner skulle vara överlyckliga om de fick en ny körsångare med den erfarenhet av körsång som du har.
Kram

Bevare mig väl sa...

Tack då vet jag ...

Musikanta sa...

Veiken:
Tycker det är skönt med planering men är också helt öppen för att det kan gå snett. Man vet ju t.ex. inte om man är frisk när man ska åka iväg på en resa - bra att planera då vad man ska göra om detta inträffar :-).

Jag är egentligen ganska spontan till min läggning men har lärt mig med tiden att planera. Tillvaron blir i alla fall mindre stressig.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Hannele:
Jag kan också ganska snabbt ändra mina planer. Är sällan ledsen om det inte gick som jag planerat. Men jag är numera bättre på att inte skjuta upp allting tills i sista stund som jag gjorde förr.
Ingrid