söndag 19 juli 2015

1139 Hos Kalle och Anne-sofie på Äspholm.

Redan 1965 köpte mina föräldrar ett sommarställe på Äspholm, en ö i Sankt Anna skärgård. Tomten var ganska omfattande så den räckte att stycka av tre tomter för mina två bröder och mig. På två av tomterna fanns det redan hus och på den tredje byggde min yngste bror ett eget sommarhus. De första åren vi var gifta, Kent och jag, var vi ofta ute i vårt lilla hus som från början var ett ombyggt hönshus från 1800-talet.


Sommarstället som mina föräldrar köpte 1965 och som mina två bröder och jag äger tillsammans idag. (Bilderna går att klicka större.)

Sedan jag blev pensionär har vi sällan varit därute. Dels för att vi haft ett eget hus i Mogata och en egen trädgård att ta hand om och dels för att jag spelat nästan hela somrarna på olika friluftsgudstjänster, begravningar och bröllop. 

Sen är det en lång, brant backe upp till vår lilla stuga och med åren har jag tyckt att det blivit väldigt jobbigt att släpa upp alla varor som man måste ha med sig från stan, eftersom det inte finns någon affär på ön. En annan anledning till att jag inte ville vara därute var att det var en bit till torrdasset och att det inte fanns någon dusch. Den viktigaste orsaken är nog dock att de yngsta barnbarnen finns på Öland och inte på Äspholm.


Det gamla hönshuset har blivit ommålat med vita knutar och försett med nya hängrännor. Kalle och Anne-sofie har också röjt bort allt sly som gjorde att det var nästan omöjligt att ta sig fram till stugan. Kalle och jag på bilden. (Kents bild.)

Det lilla huset och även en angränsande gäststuga har därför mer eller mindre förfallit och jag har legat vaken ibland på nätterna och haft ångest för att vi inte har gjort nödvändiga reparationer för att hålla det beboeligt. Nu har problemet löst sig på ett alldeles underbart sätt. Min son Kalle och hans sambo Ann-sofie med sonen Oscar och hunden Nelly började redan förra året att jobba på husen under sin semester.



Gäststugan har fått ny trappa och vacker vit dörr. Hela stugan har även målats om invändigt och försetts med en dubbelsäng där hela gänget sover medan man renoverar storstugan.(Kents bild.)

Kalle och Anne-sofie har målat om båda husen, köpt nya hängrännor och satt upp och rivit ner gamla mögliga skåp i köket, där råttorna haft en fristad. De har också målat om tvättrummet i lilla stugan, köpt en duschkabin och ett tvättskåp med en fin vask och lagt nytt golv. Och det bästa av allt – installerat en mulltoalett!


Så här fint blev det i det gamla nerslitna tvättrummet där det förr bara fanns en liten tvättvask och en sanitetshink. Man ser en liten skymt av mulltoaletten i högra hörnet.

Det var fantastiskt att se vilken skillnad det hade blivit när vi var där häromdagen på besök. Anne-sofies son Oscar hade också varit med och hjälpt till med renoveringen. Än är de inte färdiga på långa vägar. Närmaste projektet är att göra i ordning vardagsrummet, måla om och slipa golvet, samt eventuellt flytta ut de stora fönstren till verandan och bygga in denna.



Anne-sofie och Kalle uppvaktas av hunden Nelly. Oscar till höger.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen. Jag själv har ingen åstundan att vara därute mer än över dagen. För att komma upp till huset var jag tvungen att stanna tre gånger i backen och pusta ut. Att ligga på bryggan och sola har jag aldrig haft något intresse av och att åka ut och fiska är heller inte aktuellt eftersom Kent är vegetarian…

Uppdatering:
Fick den här bilden nyss av Kalle av lilla stugan som blivit så fin.




20 kommentarer:

englundskan sa...

Vilket fantastiskt ställa, jag skulle nog kunna flytta dit. men hus ska skötas, vi har hållit på att måla våra hus i flera veckor.

Karin sa...

Vilket härligt ställe! Och åh vad härligt att någon (några) tar sig an husen! Jag förstår precis hur du har våndats över allt som borde göras. Och nu blir det gjort! Av kärleksfulla människor som vill husen väl. Så skönt!

Karin sa...

PS. Vilket lyxigt hönshus!

Musikanta sa...

Kicki:
Mina föräldrar tänkte flytta dit för gott när pappa blev pensionär men efter en vinter därute flyttade de tillbaka till stan igen...
Jag är så glad över att sonen och sambon har tagit över allt jobb. Det räcker med det vi har här hemma.
Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Du vet ju själv hur mycket arbete det är med ett hus. Två är ett för mycket. Som det nu är kan vi ju både äta kakan och ha den kvar :-).
Ja, hönshuset är ganska förändrat. Han som ägde det tidigare var byggmästare så han fixade väl till det något.
Ingrid

Eva Trillian sa...

Vacker plats :) och så mycket glädje i att det finns folk som både kan och vill göra det till ett riktigt paradis :)
Hoppas sommaren är god med dig! Önskar dig en fin fortsättning på densamma!

Musikanta sa...

Eva:
Jag är så tacksam över att de båda har tid och ork att göra det så fint. Jag har ju bara haft dåligt samvete de få gånger vi har varit ute och tittat till stugorna. Nu är det en fröjd att komma ut.
Önskar dig en god fortsättning på sommaren också! Vädret är alldeles lagom för mig - gillar inte när det är hett.

Veiken sa...

Det är fantastiskt när gammalt renoveras varsamt och blir helt modernt! Heder och dina ungdomar som lägger ner så mycket jobb och att det då blir så fint! Kramar

Musikanta sa...

Veiken:
Man tror inte att det är sant att det blivit så fint. Jag skäms för att lägga ut bild på hur det såg ut innan...Bara att rensa bort allt ogräs och all sly som växt ogenerat i många år måste ha varit ett jättearbete. Men det är klart - de är yngre än vi. Kalle har ju varit mycket på ön under sin uppväxt så för honom är det klart roligt att komma tillbaka dit. Hans kusiner bor där också - det är bara vi i den äldre generationen som tycker det är bättre att vara kvar i stan och att göra små utflykter till ön då och då.
Kramar tillbaka.

Vi i Kasperian sa...

Ser verkligen ut som ett helt fantastiskt ställe, och då är det ju underbart att det tas väl om hand.
Härligt, att barnen tar vid!
Berit E

Åke sa...

Å så fint ställe. Så kul du berättar om det hela. Så bra de tar hand om allt, måste kännas skönt :)

Musikanta sa...

Berit:
Ja, det är skönt att Kalle och Anne-sofie har tagit över så att jag slipper oroa mig mer. Härligt att kunna åka dit ibland när det är fint väder.
Ingrid

Musikanta sa...

Tack för rar kommentar - den värmer. Ingen är gladare än jag över att någon av mina barn tagit sig an husen.
Ingrid

tony sa...

Snygg duschkabin, du råkar inte veta vart den kommer ifrån?
/Tony

Musikanta sa...

Tony:
Hej och välkommen till min blogg. Kul att du hittade hit!
Jag kan fråga Kalle var han har köpt den får du svar så småningom.
Ingrid

Musikanta sa...

Tony:
Duschkabinen är köpt på JULA för 1495 kronor.
Ingrid

Bevare mig väl sa...

Sommarhus och stuga, jag gillade den första långa stugan; lillstugan också.
Fint när det tas tillvara!
Liten stor stugkram för dagsbesök!

Musikanta sa...

Tove:
Det är helt underbart att sonen har tagit över allt jobb. I gengäld får han ju vara därute så mycket han vill.
Kram tillbaka från Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Tydligen hade jag fullt upp den tiden på sommaren ifjol eftersom inlägget känns helt nytt för min del. Så fint de har gjort det.
Där skulle jag gärna vistas och bara vara.

Trevlig helg Ingrid!

Bloggblad sa...

Vi var ju där i somras och hälsade på din bror och svägerska och fick se stora huset som jag inte varit i på mer än 30 år. Det var sig likt... vilket inte din lilla stuga var. Det var en så fin kväll när vi var där. Alldeles ljuvligt.