lördag 12 september 2015

1165 Lördagstema - Naturligt

Olgakatt håller i taktpinnen för lördagstemat i september. Rubriken är NATURLIGT. Övriga lördagsbloggare finns listade till höger i bloggen. Där kan man också se vilka rubriker de två följande temana har.


Här är Evert Taube och jag i Gamla Stan för ett år sen. Eleonora tog bilden.

Det första (och sista) jag tänkte på när jag såg ämnet var Fritiof i Arkadien. Det är verkligen en hymn till naturen och konsten. Han tar det naturligt, Fritiof! Jag hittade en fantastisk inspelning med Sven-Bertil Taube på Youtube. Lyssna och njut!

34 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Hahaha :-) Vilken klockren text på temat Ingrid! Jag har aldrig lyssnat ordentligt på den sången förut. Vilken underbar beskrivning om hur ett naturligt liv kan te sig fjärran från stora staden Göteborg! Och vilken blåskvintett sedan! Det var ett härligt uppvaknande till denna lördag! Stor kram för den musikupplevelsen. Och fikonlöven...Taube - han kunde sin sak han!

tant Hannele sa...

Bästa sällskapet! Jag har de flesta blommor och träd Evert Taube sjunger om i vår lilla trädgård... sitter på vårt berg och sjunger: gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol

Klimakteriehäxan sa...

Där fick du till det! Själv har jag inte kommit på nåt än. Men ska tänka till nu!

Geddfish ♥ sa...

Fint det där med naturligt!
Vacker naturlig sång av Sven-Bertil, helt underbar, denna septemberdag!
Trevlig lördag till dig, kram, Gerd

Klimakteriehäxan sa...

Så där ja. Välkommen att kolla!
http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2015/09/naturligt-i-lordagstemat.html

Klimakteriehäxan sa...

PS Ingrid länken till Stigfinnaren funkar inte!

Ingrid sa...

Vilken trevlig tolkning på dagens tema.
Det är verkligen en helt underbar inspelning och Sven-Bertil är i sitt esse.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Anna:
Ja, jag tyckte sången verkligen passade in på rubriken. så när jag väl hade fått den på hjärnan kunde jag inte tänka mig något annat inlägg. Och så denna fantastiska inspelning på köpet. Han är suverän, Sven-Bertil, förvaltar sitt pund väl! Håller med dig om att kompet också är härligt.
Stor kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Hannele:
Ju mer man lyssnar på Taube ju mer inser man vilket geni den mannen var även om han stal lite melodier här och var. Roligt att han får vara med på en ny sedel! Sven-Bertil Taube gör verkligen en strålande insats här. Jag blev så glad när jag hittade den här inspelningen på Youtube.
Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

Musikanta sa...

Aina:
Där ser du! Det löser sig bara man sätter igång. Ska in och kika vad du har åstadkommit när jag har svarat alla som kommenterat.
Ha en skön fortsättning på helgen!
Ingrid

Musikanta sa...

Gerd:
Ja, jag tycker Sven-Bertil är i sitt esse. Han showar också och sjunger inte bara rakt upp och ner.
Kram från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

Musikanta sa...

Aina igen:
Tack för att du tipsade om länken. Ska se om jag kan rätta till det.

Musikanta sa...

Ingrid:
Håller helt med dig. Det är en fin tolkning som Sven-Bertil gör av sin pappas härliga visa!
Kram från Ingrid som också önskar dig en skön fortsättning på helgen.

HeLena sa...


Hahaha! Klockrent! Och vilken fin spelning! Tack Ingrid, för denna!
kram

Ditte sa...

Jag går ofta förbi den här statyn av Evert i Gamla Stan. Varje gång jag passerar minns jag när någon frågade Sven Bertil om det var så att Evert där väntade på taxin. Men S-B svarade att Evert aldrig väntat på en taxi oyan det var snarare taxin som inväntade Evert.
Vilken spännand etolkning du gjorde av naturligt!
Har själv denna inspelning med Sven Bertil och lyssnar då och då till den. Och nu lyssnade jag på din från You Tube.
Härlig! Verkligen!

Musikanta sa...

HeLena:
Visst är visan naturlig! Kul att du också tycker det.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Ditte:
Jag bodde ett en tid på Järntorget inackorderad när jag läste i Stockholm i min ungdom. Så de kvarteren känner jag väl igen.
Vad gäller tolkningen av temat var det det första och enda som kom upp i mitt huvud. Jag tycker visan är så härlig - man ser ju hela bilden framför sig när man lyssnar på den. Och han sjunger den så fint också.

olgakatt sa...

Rolig visa som Sven-Bertil verkilgen gör suveränt. Såg honom en gång för många år sedan just i Göteborg!

Bevare mig väl sa...

Härligt inlägg om naturligt - så naturligt det föll sig för dig :-) Applåd till dig och Taubarna och så Fritjof!
kram

Anki sa...

Härligt inlägg... perfekt till temat! Fantastisk fin liten video... älskar Taubes visor!
Stigfinnaren är utsatt för en "stalker" som hotar och är otrevlig... därför har hon plockat bort bloggen på obestämd tid...

Äventyret framtiden sa...

Ja, man behöver inte krångla till det och du fick till det jättebra!
Vad är naturligare än Taube och alla hans visor och deras innehåll?

Kram
Karin

Karin sa...

Underbara Evert Taube! Och där står ju du bredvid honom i Gamla stan, du i naturlig storlek och han också? Eller kanske lite, lite mindre än han var?

Veiken sa...

Sven Bertil är en favorit! Jag försöker alltid att lyssna på honom när han kommer till Liseberg! Kramar

Musikanta sa...

Olgakatt:
Jag har faktiskt inte varit så förtjust i Sven-Bertil tidigare, men med den här sången har jag fått revidera min uppfattning om honom. Här tycker jag han är helt underbar.
Ingrid

Musikanta sa...

Tove:
Visst var det naturligt med fikonlöv och allt :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Anki:
Tack för rar och uppmuntrande kommentar!
Ja, jag har förstått det. Jag har plockat bort henne från blogglistan - ingen idé att ha kvar namnet när det inte finns någon blogg bakom. Jag tycker Ann-Britt (om hon eventuellt läser det här) ska försöka hitta på ett bloggnamn som är långt ifrån alla spanare och stigfinnare.

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag tänkte faktiskt hoppa över temat eftersom jag inte hade en aning om vad jag skulle skriva när jag såg rubrikerna över bloggtemana första gången. Men så kom det där med fikonlöven...
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Jag är nog inte varken den första eller den enda som Evert Taube i Gamla Stan har hållit i handen.
Jag har en känsla av att ET var ganska kort - troligen inte längre än jag. Det var väl Astri som var lång, eller?
Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Har inte hört honom live sen jag var 12 år på ett scoutmöte i Stockholm där han som fjortonåring underhöll med pappas visor till egenhändigt komp på gitarr. Jag var stort imponerad av honom kommer jag ihåg.
Kram från Ingrid

Anonym sa...

Jag får återkomma när jag sitter vid en dator med högtalare förstår jag. :-)

Musikanta sa...

Gnuttan:
Det måste du absolut - videon är helt underbar!
Kram från Ingrid

Eleonora sa...

Jag fattar ingenting. Jag VET att jag har lagt in svar här - men det finns inget.

Hur som helst vi hade verkligen en toppenfin dag med bla besök vid Evert Taube. Vad jag skrev i det som inte finns - kommer jag inte ihåg men tycker vi snart borde göra Gamla Stan igen.

Ha det gott min vän
Kram från
Eleonora

Musikanta sa...

Eleonora:
Blogger strular ibland. Inte mycket man kan göra åt. Du skrev nog bara rara och trevliga saker i ditt svar som vanligt. Vi ska absolut gå dit igen när jag kommer upp till stan.

Just nu har Mirren börjat jobba heltid och har så fullt upp att jag nog bara blir till besvär om jag kommer. Casimir har ju kommit in i Stockholms gosskör så det blir två repetitioner till i veckan att hämta och lämna. Fast de turas om eftersom det är två pojkar till som bor i Mälarhöjden som är med där. Sen ska hon ju öva med pojkarna varje dag också. Men när det har lugnat ner sig lite kommer jag upp som ett skott! Svenskt Tenn står först på "Att göra-listan."
Kram från din gamla vän.