onsdag 13 januari 2016

1228 Min lösning på Litet januariquiz

I mitt lilla januariquiz i föregående inlägg hade jag med sex gamla kända skådespelare varav en skulle bort. Jag fick många bra och roliga förslag som jag hoppats på - men bara ett som stämde med det som jag själv hade tänkt ut från början.


 Richard Burton. bilden från Wikipedia.

Karin på Åland gissade rätt när hon föreslog att det var Richard Burton som skulle bort. Alla de andra filmstjärnorna hade fått en Oscar, Ingrid Bergman och Elisabeth Taylor t.o.m. två stycken. Alla utom Richard Burton som blev nominerad sex gånger utan att ha fått den eftertraktade trofén. Frank Sinatra fick en Oscar för bästa manliga huvudroll i filmen Härifrån och till evigheten.

Det var många bra förslag till lösning. Tove tyckte att Frank Sinatra skulle bort eftersom han var den enda som hade hatt! Hans föreslog att Elisabeth Taylor skulle bort eftersom hon var den enda som hade engelska som första språk. (Jag låter det vara osagt med tanke på Frank Sinatra som visserligen  föddes i New York med italienska föräldrar men som väl talade mest talade engelska ändå?)

Kent hade också en bra lösning. Frank Sinatra skulle bort eftersom han var den enda som var född i USA. Anthony Quinn var född i Mexico, Audrey Hepburn i Holland, Elisabeth Taylor i England, Richard Burton i Wales och Ingrid Bergman i Sverige. Å andra sidan kunde man ju då hävda att exempelvis Ingrid Bergman skulle bort eftersom hon var den enda som var född i Sverige etc.etc.)

Ditte var nära lösningen, men hon trodde att det var Frank Sinatra som aldrig hade fått en Oscar. Helt oförståeligt att en sådan lysande skådespelare som Richard Burton aldrig fått någon sådan när jag läste om så många andra - för mig helt okända personer - som fått denna statyett för bästa manliga huvudroll.

12 kommentarer:

Tredje året i Hjo sa...

Frank Sinatra - jo, men något svar var jag tvungen att åstadkomma. Och med lite god vilja hade jag slunkit förbi.

Musikanta sa...

Hans:
Det är inte ett absolut krav från min sida att alla mina bloggvänner MÅSTE komma med ett svar, haha! Jag hade nog väntat mig att någon skulle föreslå Frank Sinatra genom att han är den ende som är sångare - också. Det hade ju varit EN lösning. Men det gick inte att lura någon med det.
Ingrid
PS. Jag trodde också att AQ var grek eftersom han spelade en sådan med sådan övertygelse. Man lär sig av att blogga. Onödigt vetande förstås, men ganska kul.

Äventyret framtiden sa...

Faktum är att jag också tänkte på AQ som grek, fastän jag har läst någon gång att han inte är det. Men han spelade så övertygande i Zorba. En bra skådespelare med andra ord.
Så roligt att jag hittade din lösning Ingrid.
Jag har alltid förundrat mig över att Richard Burton aldrig har fått en Oscar. Han var ju suverän på så många sätt

Kram

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag visst inte själv att RB aldrig fått någon Oscar förrän jag läste det i min fina bok 3333 otroliga fakta. Det var då jag fick idén till quizet. Ditte var ju nära - fast det skjuter ingen hare förstås.
Ha det gott och kram från Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Så synd att jag missade att delta - men jobbet lägger ibland hinder i vägen ... så det blev inget tisdagstema heller denna vecka. (man hade ju kunnat rösta på Quinn också, ensam om mustasch - för om damerna hade nån syns det i alla fall inte :-D)

Ditte sa...

Tack för en rolig tävling! Och jag tänkte inte på Frank Sinatra direkt som skådis även fast jag vet att han gjort en hel del filmer .
Kom inte att tänka på "Härifrån till Evigheten" förrän just nu när jag läste ditt inlägg.
Kul också att läsa hur de andra resonerade.
Kram!

Musikanta sa...

Aina:
Haha, det var ju också en lösning - ingen utom du hade kommit på den!
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Tack själv för att du var med och gissade! Jag blev också förvånad över att FS hade fått en Oscar, men jag kommer ju ihåg att jag tyckte mycket om den filmen. Jag såg en gammal film härom veckan "Mannen med den gyllne armen" på datorn. Där tyckte jag han gjorde en enastående rollprestation även om filmen i övrigt inte var så särskilt bra.
Kram tillbaka från Ingrid

olgakatt sa...

Jag hann inte med i svängarna och läste quizzen först nu. Jag gissade på FS som är den ende sångaren - sen såg jag att du saknat just det förslaget! Men det kom post festum.

Musikanta sa...

Olgakatt:
Tack för lösningen i efterhand. Nu har jag väl nästan alla tänkbara sådana :-). Det är kul att se att bloggvännerna är så kreativa - det är det som är roligast med ett sånt här quiz.

Bevare mig väl sa...

Hatten av ...
May way kram!

Musikanta sa...

Tove:
Det är en underbar låt!
Krama tillbaka från Ingrid