tisdag 9 februari 2016

1240 Olle Olsson Hagalund på Sven-Harrys - andra delen

I mitt föregående inlägg har jag berättat om mitt besök på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm där det har pågått en utställning av Olle Olsson Hagalund den senaste tiden. Det är svårt att sätta någon etikett på denne konstnär, som bodde i Hagalund i hela sitt liv och som har dokumenterat både miljö och människor i sin konst. Han har kallats för en för en färgstark romantiker och expressionistisk naivist och det är kanske det epitetet som kommer närmast. Här finns inlägget om du vill veta lite mer om denne konstnär.

Olle Olsson tyckte, som Alfred Hitchcock, att det var kul att själv vara statist i sina målningar. I många av hans tavlor, där det förekommer mycket folk, har han målat in sig själv. Här kommer några exempel. Här kan man se honom mitt emellan de hattprydda herrarna i förgrunden.


Efter loppet, Ulriksdal 1932. (Bilderna går att klicka större.)

Här sitter han till höger om flickan som rider på hästen i karusellen.


Karusellen 1944.

Några rena självporträtt fanns med på utställningen.


Stolt fader 1950.


Målaren och änglarna

När man kom in i den första konsthallen fastnade blicken direkt på en jättemålning, som jag trodde, som upptog en hel vägg men som visade sig vara en vävd bonad efter en målning av Olle Olsson. Vem som vävt den vet jag tyvärr inte. När jag tittat närmare på den såg jag att den föreställer utdrivningen ur paradiset, här symboliserat av Hagalund. Den lilla flickan - Eva - ger konstnären - Adam ett äpple från det dignande fruktträdet. När Hagalund revs på 60-talet slutade Olle Olsson att måla.


Vävd bonad med motiv från en tavla av Olle Olsson Hagalund.


Tankar vid symaskinen.

Här kommer några målningar med de fantasifulla ramarna som Olle Olsson själv tillverkade.


Höst i Hagalund.


Höstdag i Hagalund

Här på staffliet finns en oavslutad målning. Det är intressant att se hur han skissade upp figurerna i bakgrunden med blyerts. Och att han signerade målningen innan den var färdig.


Här nedan kan man läsa om Olle Olsson. Foto från en vägg i utställningshallen. Säger mycket om konstnären. Går förhoppningsvis att läsa om man klickar upp bilden.

8 kommentarer:

Maggan sa...

Tack Ingrid för dessa reportage och att du bjuder på härliga färgglada tavlor. Jag bara älskar dem! För ett år sedan drygt besökte också jag Sven Harrys Konstmuseum för första gången.Hade gärna sett denna utställning också.

Kram, Maggan i Laxå

Musikanta sa...

Maggan:
Det var en upplevelse att se denna utställning. Jag kommer absolut att besöka museet i Solna ocksåframåt våren. Roligt när man får veta lite om konstnären också. Var med Söderköpings konstförening till Sven-Harrys första gången för några år sen. Lätt att hitta dit också och inte så långt att gå från Odenplan.
kram tillbaka från Ingrid.

Äventyret framtiden sa...

Tack för fortsättningen!
Härliga färger och tavlor att förlustas av.
Folkloristik på olika plan.

Musikanta sa...

PettasKarin:
Visst är tavlorna härliga! Även motiven.
Kram från Ingrid

Bevare mig väl sa...

Del 2 satt lika fint som del 1!
Roligt att han gjorde sina egna ramar.
Vävnaden är fantastisk - som målningen säkert!
kram

Musikanta sa...

Tove:
Vävnaden var flera meter hög och bred - jättelik. Jag måste försöka ta reda på vem som vävt den.
Ramarna är härliga tycker jag. Några var "geniramar". Man slår helt enkelt ihop fyra bräder till en ram. Lätt som en plätt.
Kram tillbaka från Ingrid

Eleonora sa...

Med din alldeles utmärkta berättelse om vårt besök på Sven-Harrys och den charmiga utställningen av Olle Olssons Hagalund verk, Blir nog mitt inlägg väldigt torftigt, men inlägg ska det bli i alla fall så småningom. Jag får hänvisa till min blogg för de som vill veta närmare.

Trevligt hade vi - som vanligt - och avslutningen var ju god.
Tills vi ses nästa gång - ha det gott och kram från
Eleonora

Musikanta sa...

Eleonora:
Du behöver ju inte visa samma tavlor som jag. Jag fick t.ex. inte med Hamngatan, den visste du ju så mycket om.
Underbara avslutning, blir nog den enda semla jag får äta i år.
Ha det gott själv och varm kram från Ingrid