fredag 6 maj 2016

1272 Trädgårdsarbete

När nu sommaren har kommit direkt är man ju tvungen att ta sig i kragen och försöka få lite ordning i trädgården och på innergården. Nu, när solen skiner också, ser ju allting så mycket mer visset och illa medfaret ut än när det är kallt, grått och regnigt.


Murgrönan klarade tydligen inte av vintern.

När jag köpte de här trälådorna för ett par år sen i något asiatiskt träslag var de vackra. Nu har de changerat som synes. Själv försökte jag att få upp den vissnade murgrönan med händerna men det visade sig omöjligt att rubba växterna. Kent tillkallades med spade och efter mycken möda lyckades han gräva upp växterna. Rötterna hade ätit sig in i träet och satt som berg.

Jag hade lite färg kvar sedan jag målat ett par andra blomlådor förra året så jag informerade honom om att jag tänkte måla om även dessa. Jag hade tänkt mig att sitta på marken och måla men praktisk som han är - Kent - kom han på ett alldeles utmärkt sätt så att jag slapp det. Lådorna är ju stapelbara så det var bara att sätta en ovanpå den andra och börja måla. En pall gick han också och hämtade så jag skulle sitta bekvämt. 


Vädret har ju varit fantastiskt nu i några dagar så blomlådan torkade över natten. Nästa dag var det bara att ta ner den översta och hämta nästa och börja måla. Dagen innan hade vi som om vanligt åkt till Lundby handelsträdgård för att köpa penséer som nu stod och väntade på att bli planterade. Resultatet blev klart godkänt - det är förunderligt vad lite färg kan åstadkomma. 

Att försöka få bort mossan från plattorna blir nästa projekt. Vi försökte med högtryckstvätt för några år sen vilket hade till följd att det rann in vatten mellan glasen i våra stora kopplade tvåglasfönster och bildade kondens och imma. Det kostade många tusen kronor att byta glasen...


Blomlådorna är färdigplanterade.

20 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så snyggt det blev! Stilfullt och vackert.
Och en snäll make har du som fixar och donar så du har det bekvämt. Guld värd!

Kram

Musikanta sa...

PettasKarin:
Ja, han är verkligen guld värd som du skriver. Kul att det blev så bra bara med lite färg! Jag ska måla karmarna till trädgårdsstolarna nästa gång.
Kram tillbaka

Ditte sa...

Så fint det blev med de lådor du målat och som nu "blivit med växter". Och visst har vädret varit härligt och det underlättar ju både för målning och trädgårdsarbete.
Och med villa och tomt/trädgård blir det en hel del med vårbruket.
Jag minns hur det var, men saknar det inte idag. Nu är det balkongen här hemma och terrassen i Spanien, men det är ju i liten skala.
Önskar dig en fortsatt fin helg och kanske blir det tid för lite pauser också.
Kram!

Bloggblad sa...

Det blev väldigt snyggt med lådorna. Ska du ha kalas i juni? Tänkte att det ju tar ett tag att få ordning både ute och inne då.

Musikanta sa...

Ditte:
Man har egentligen inte lust att vara utomhus när det är så varmt - åtminstone inte för att trädgårdsarbeta. Jag är jättekänslig för värme, set ska helst inte vara över 20 grader varmt.
Vore ganska skönt att slippa trädgård, jag drar en lättnadens suck när första snön kommer och döljer allt ogräs etc. Men att bo i lägenhet skulle inte funka för min del. Jag har ju flygeln som tar plats och sen kan jag ju spela på den dygnet runt om jag har lust :-)
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Bloggblad:
Nej, det är bara så där i största allmänhet. Födelsedagen firar jag på annan ort.

Tredje året i Hjo sa...

Det blev snyggt! Hustrun påtar och själv tänker jag sätta potatis i tunnor. Fyller på jord varefter, det blir rätt mycket, i flera lager. Åtminstone förra året.

Veiken sa...

Det är mycket nu om man vill ha det fint! Om man har tur så sköter det sig själv (nästan) sedan! kram

Karin sa...

Så snyggt det blev! Vilken fiffig idé att sitta och måla!

Och visst är det suveränt praktiskt med lådor. Jag har lite olika små kryddland på landet, men det som levereras i särklass mest örtkryddor är en rektangulär låda där det växer både persilja, gräslök, timjan, salvia, dragon och rosmarin. Vi hinner inte äta upp kryddorna i den takt de växer så det blir lite torkade örtkryddor till vintern också. Medan de andra kryddväxterna (i stort sett samma sorter) som växer på friland är mycket ynkligare. Så i år blir det nog bara lådor, tror jag.

Eleonora sa...

Du har varit jätteduktig och oh så fint det blev med de nymålade krukorna med vackra blommor i. Nu är det bara att njuta.

Kram från
Eleonora

Annika sa...

Titta, så snyggt det blev, Ingrid!
Jättefint!
Och det är ju så härligt när allt är nyplanterat därute.
Vet att ni haft ett fantastiskt fint väder. UNDERBART!
Kramar!

Musikanta sa...

Hans:
Jag är inte mycket för att påta - rensar lite ogräs mellan plattorna någon gång. Det är därför jag köper blommor och sätter i lådor istället. Då är det bara att vattna emellanåt. Har aldrig hört talas om att man kan sätta potatis i tunnor, du får dokumentera vartefter. Var köper man tunnor förresten? Jag ska försöka odla lite persilja och dill i några stora krukor. Det brukar inte ta sig men man kan ju alltid försöka...
Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Just nu gäller det bara att vattna. Blommorna i krukorna och lådorna vid söderväggen torkar ut direkt i den här solen. Som i tropikerna nästan...
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Karin:
Det var helt fantastiskt. Jag hade målarburken i botten på lådan så det blev inget spill heller.
Jag har aldrig lyckats att så något på friland - har svårt att skilja på planta och ogräs. Men i de stora krukorna brukar det faktiskt växa en del. Bra att du påminde mig om gräslök - det har jag glömt bort. Dragonplantor har vi köpt några stycken och de tar sig fint i krukorna.

Musikanta sa...

Eleonora:
Nu återstår trädgårdsstolarna att måla karmar på. Men nu ska jag också sitta när jag målar dem. Hinner inte nu före Stockholmsresan. Jag har stor avslutning med kören på SPF:s vårfest och blivit avtackad med generös musikcheck och en orkidé. Inte dåligt :-).
Vi ses på fredag - det ska bli väldigt roligt.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

annika:
Vi har haft strålande väder i snart en vecka. Allting är fantastiskt vackert med alla blommande fruktträd. Synd att det går över så fort - man hinner knappt njuta. Jag har ju haft mycket om mig de senaste dagarna - skriver inlägg om det i morgon - så jag har nästan inte varit utomhus. Åker till Mälarhöjden på onsdag för att vara med om tre konserter där barnbarnen är med. Stockholms Gosskör har konsert på fredag och både Caspar och Casimir har konsert på lördag. Härligt!
Kramar tillbaka från Ingrid

Femte året i Hjo sa...

Vi har torrdasstunnor (ej begagnade) som vi fått till skänks när svärföräldrarna sålde sommarstugan. Mycket användbara. Man sätter potatisen och fyller på ett lager jord. När blasten sticker upp lägger man på ett lager jord till. Och så håller man på. Då växer potatisen till i lager på lager.

kariogjon sa...

Ja det är härligt att hålla på ute nu. Vi har också donat en hel del på torpet; Det er alldeles inte perfekt. Gräsmattan är full av mossa. Men mossan er også grön, och mjuk(!) Det vi tycker om er att det är i ordning. Vi holder på som du; målar och planterar. Och det känns godt!
Kram. Kari

Musikanta sa...

hans:
Tack för tipset! Jag ska sätta en eller två potatisar i en stor kruka. Kul att se om det blir något.
Ingrid

Musikanta sa...

Kari:
Kul att se att blev så snyggt bara med lite målarfärg. Vår gräsmatta består också mest av mossa, men den är ju grön för det mesta så den får vara ifred. Den här tiden är den underbaraste på året tycker jag.
Kram tillbaka från Ingrid som önskar dig en skön och trevlig helg.