måndag 25 juli 2016

1303 Julipromenad i vår lilla sommarstad.

Trots 30 grader i skuggan bestämde vi oss, Kent, Mirren och jag, att åka in till Söderköping och gå en promenad i lördags eftermiddag. Hellre det än att sitta hemma och vänta på att skjutsa Mirren till Ringarum där hon skulle ta bussen ner till Öland på kvällen.


Drothemskvarteren med Ramunderberget i bakgrunden. (Bilderna går att klicka större.)

Vi började vandringen i Drothemskvarteren där det alltid är trevligt att strosa omkring. Stockrosorna överflödade bland de gamla husen och det var roligt att kika in i de välskötta trädgårdarna. Turisterna lyste med sin frånvaro här och det var tydligen för varmt även för husägarna att sitta ute och fika.


Kent och Mirren i en av gränderna i Drothemskvarteren.


Stockrosorna blommade överallt. Tornet till höger är ett av många sagotorn som finns i Drothemskvarteren som barn kan kika in i och lösa gåtor och titta på roliga figurer. Gå in på länken ovan så kan man se hur de fungerar.

Vi drog oss ner mot Rådhustorget där Mirren bjöd på glass. Det visade sig inte vara någon god idé att köpa strutglass eftersom den genast började smälta och rinna, vilket satte sina spår både i ansikte och på kläder. Annars var den hemlagade glassen från glassbutiken nere i källaren mycket god.


Folk söker sig till svalkan under parasollerna. Ingången till glassbutiken vid flaggan.

Från Rådhustorget fortsatte vi upp till Slussen vid Göta Kanal där alla turisterna fanns. I två månader ökas Söderköpings invånarantal med många tusen för att sedan återgå till det normala och kanalkajen åter ligger nästintill öde. Den här lördagseftermiddagen var det fullsatt på alla restaurangerna på kajen och lång kö till den berömda glassrestaurangen Smultronstället - Sveriges största glassrestaurang - som det heter i reklamen.




Kent tog den här bilden från kajen några dagar tidigare på kvällen, därav skuggan på kajen.

Vi tyckte synd om det stackars folket som köade i solgasset halvtimmavis för att äntligen komma in i skuggan och sitta och äta jättedyra glassar. Barnen kunde i alla fall försvinna till en angränsande liten lekplats under tiden. Vi kände oss nöjda och mätta efter den rikliga glassen på Rådhustorget, den som bara kostar hälften av den på Smultronstället.


Kön till Smultronstället.

Vi tittade också in i Kanalmagasinet där det pågår utställningar hela sommaren. Jag ställde själv ut där för tre år sen - här kan man läsa om det. I det ena rummet träffade vi på vår goda vän, Söderköpingsprästen Mirjam, vars sambo Emma Fors ställde ut sin keramik. Det blev en trevlig pratstund och Emma berättade att hon även skulle ställa ut vecka 32 om någon skulle ha sin väg förbi. Härliga keramikgubbar, men ingenting för en som inte ens har plats i skåp eller garderober för mer grejor.


Keramikern Emma Fors med sambon Söderköpingsprästen Mirjam.


Emmas underbara keramikgubbar framför hennes övriga keramikalster.

Sen var åtminstone jag slagen till slant och ville bara hem och dricka något kallt. Mirren ville dock först besöka Sankt Laurentii kyrka, vilket var en god idé, eftersom det var underbart skönt och svalt därinne. Kent och hon gick omkring och fotade medan jag bara satt och pustade ut.


På hemvägen mötte vi rundturståget på väg till början- och slutstationen vid Smultronstället.


Man har satt upp hängmattor lite varstans i Söderköpings parker. Det här paret hade bara ögon för varandra...

I kyrkparken träffade vi på några lyckliga vädurskaninägare - fyra söta tonåringar som gärna visade upp sina kelgrisar. Det var nämligen kanintävling - hopp över hinder bland annat upplyste de mig om. De hade ingenting emot att bli fotograferade som synes.


Från vänster Erika, Thea, Karin och Linnéa med sina älsklingar.

16 kommentarer:

Annika sa...

Vilken fin utlfykt vi fick följa med på till Söderköping! Det var jättelänge sen jag var där sist - körde igenom för ett par år sen men stannat har jag nog inte gjort där på tio år eller nåt. Minns glassen på Smultronstället - kändes som den var out of this world-stor på den tiden - bra tips om att det finns bättre och billigare glass i rådhuskällaren :) . Jag kan tänka mig att det blev väl varmt. Kyrkor byggda i sten är väldigt bra platser att få lite lugn och ro och svalka när man är på utflykt.
Kram

Musikanta sa...

Annika:
Söderköping är en liten fin stad att göra en utflykt till - du får höra av dig nästa gång du åker förbi. Bör väl vara något svalare om man ska njuta helt av stan. Rådhuskällarens glass är verkligen att rekommendera, vet inte hur många olika sorters glass man kunde välja på. Många var det i alla fall.
Vi har just kommit hem från en musikgudstjänst i Skällviks gamla medeltidskyrka - där fick jag ta jackan på mig mot slutet. Trots att det var över 25 grader ute.
Kram tillbaka från Ingrid

Maggan sa...

Åh, vilken trevlig tur. Återupplivar minnen då vi besökte staden på Östgöta-resa med PRO. Vi hade inte lika fint väder då, men det var idylliskt och vackert. Provade ingen glass, det var inte väder för det.

Tack för turen!

Tredje året i Hjo sa...

Tack för trevlig rundtur i Söderköping. Ser väldigt fint ut. Hörde att Moster Elins glassparadis varit med i något nyhetsprogram. Där är också alltid kö. Varför kom man inte på att starta en sådan lukrativ rörelse.

Veiken sa...

Det var inte dumt att ta en sådan promenad i värmen. Jag älskar stockrosor, men dom tycker inte om mig, tyvärr!
Självklart är det gott med glass för både stora och små i värmen! Kram

Musikanta sa...

Maggan:
Kul att inlägget fick dig att tänka på den trevliga PRO-resan till Söderköping som jag minns att du gjorde för några (?) år sedan. Skönt att det är lite svalare nu än det var i lördags.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Hans:
Kul att du hängde med på den väldigt varma promenaden. Ja, det hade varit ganska skönt att jobba tre månader och sen ha semester resten av året som ägarna har. Fast de är väl tvungna att hitta på nya glassar under tiden förstås.
Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Det var egentligen ganska dumt eftersom jag blev alldeles utmattad av värmen efteråt. Men det blev ju fina bilder i det strålande solskenet. Stockrosor har jag aldrig någonsin vågat mig på att odla - mina fingrar är inte det minsta gröna.
Det var en pärs att äta glassen i värmen - skulle förstås tagit en bägare istället för strut...
Kram tillbaka från Ingrid

Ölandsvindar sa...

Jag har varit dålig på att kommentera hos alla vänner på nätet under sommaren. Jag har haft fullt upp med gäster, hembygdsgården och mycket annat. Men här ser jag att det inte går någon nöd på dig. Skönt att se att alla vänner har det bra!
Kram från Kerstin

Gunnel sa...

Tack för en trevlig tur genom Söderköping. Kul med hängmattorna. I Helsingborg lades jättestora kuddar ut på olika platser, men det är redan några klåfingriga personer som har skurit sönder en av dem. Kram

Musikanta sa...

Kerstin:
Samma här. Jag brukar läsa igen ibland hos mina bloggvänner men kommenterar inte varje inlägg. Det blir jobbigt för denna att svara på alla kommentarer inbillar jag mig. Nej, det går verkligen ingen nöd på mig utom att jag är väldigt trött av värmen och ser fram emot svalare dagar igen.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Synd att inte folk kan låta bli att fördärva saker som är till för allmän trevnad. Hängmattorna här har fått vara ifred än så länge som väl är.
Kram tillbaka från Ingrid

Eleonora sa...

Det var en trevlig promenad som ni tre gjorde genom rara Söderkäping.
Inte så vanligt för Mirren att kunna strosa fritt med mor o far utan småbarnen.

Fortsatt god sommar
kram från
Eleonora

Musikanta sa...

Eleonora:
Nej, hon hade verkligen semester! Men inte så länge till...
Önskar dig också en fortsatt skön och möjligen lite svalare sommar. Själv mår jag inte bra av denna värme - saknar mina promenader på dagen.
Kram tillbaka från Ingrid

Ditte sa...

Jättetrevligt att få gå med på en rundtur i Söderköping. Det var många år sean jag var där, men det är verkligen en fin sommarstad och roligt att så mycket gammalt också finns bevarat.
Väldigt fina bilder!
Jag har även legat här vid kanalen bär vi passerat med bår, men bara några timmar mitt på dagen. Minns att det då blev dyr glass på Smultronstället.

Jag ser att du bytt din header och den här är också väldigt vacker.
Kram från ett Stockholm som badar i sol även idag.

Musikanta sa...

Ditte:
Det är fantastiskt att en liten stad kan byta utseende så kapitalt under några sommarmånader. Då måste man ju ut och dokumentera. Den här dagen var lite väl varm för min smak, nu börjar det bli lite mer promenadvänligt. Efter Söderköpings gästabud i slutet av augusti somnar staden in och det blir som vanligt igen.
Kram tillbaka från Ingrid