torsdag 13 april 2017

1410 Utflykt till Limoux

I södra Frankrike, i departementet Aude i regionen Languedoc - Roussillon ligger den lilla staden Limoux inte långt från Carcassonne. Där har min äldsta dotter Anna med maken Jörgen köpt ett hus i centrum av den gamla staden. Och där tillbringade Kent och jag förra veckan tillsammans med dem.


Den gamla bron i Limoux. (Bilderna går att klicka större.)

Huset ligger på Rue de mairie (Borgmästargatan) tre minuters väg till stans absoluta centrum - torget - med alla sina affärer, restauranger och utecaféer. Utomhustemperaturen höll sig mellan 24 och 27 grader under dagen, något svalare på kvällen. Jag var glad att jag hade med mig min täckjacka, den behövdes på uteserveringen på kvällen.


Som synes ligger Limoux inte långt från spanska gränsen och för att komma dit under lågsäsong måste man flyga till Barcelona. Vi åkte med det första flyget för säsongen från Skavsta till Bezier - några timmars bilresa till Limoux. Till Medelhavskusten kommer man på några timmar med bil.


Här ser man Jörgen och Anna på väg in i sitt hus - enda huset som har fönsterluckorna öppna.


Utanför borgmästarhuset på väg till torget för en drink. Kent fotar och Jörgen och Anna väntar tåligt.

Stans specialitet är champagnen Blanquette, som var den första champagnen som tillverkades här i Frankrike. (Se länken.) Ett glas kostade 2 euro alltså knappt 20 kr. Jag är inte så förtjust i champagne men denna smakade utmärkt. Inte så torr som den vanliga champagnen. Några dagar senare åkte vi på utflykt till klostret i Saint-Hilaire där benediktinermunkarna först framställde denna dryck. Rapport kommer i ett senare inlägg.


Kyrkan Saint Martin.

Många trånga gränder i stan. Saint Martin besökte vi på Palmsöndagen och firade mässa tillsammans med ett par tusen invånare i Limoux. Palmsöndagen var också en dag tillägnad krigens offer vilket väl var anledningen till att kyrkan var helt fullsatt. 


Gamla bron från strandpromenaden.

Fina promenadvägar längs floden där det fortfarande fanns vatten om än den steniga bottnen skymtade fram. Här kan det bli uppemot 40 grader i skuggan på sommaren och jag antar att floden är uttorkad vid den tiden. 


Det var fantastiskt att uppleva naturen som stod i sin skiraste grönska när man kommer hemifrån, där man blir lyrisk av att hitta en tussilago. Jag har varit i södra Frankrike tidigare, men bara på sommaren och hösten när det mesta är förbränt.


Blommande träd vi boulebanan.

Vi promenerade en hel del och gav oss bland annat iväg till "antiktanten" som Anna kallade henne trots att hon säkert var hälften så gammal som hon själv. De har bland annat köpt sitt köksbord och fyra stolar därifrån. 


Anna köpte en gammal ställning av smide att ha blomkrukor i. 

Det var mycket varmt den dagen men som väl var fanns det soffor i skuggan där man kunde vila sig. 


Jag, Jörgen och Anna med sitt nya blomställ.


Reklam för Blanquette.

När vi äntligen var hemma igen slog vi oss ner på favoritstället Le Commerce på torget. Denna restaurang hade Wi Fi så att vi kunde koppla upp oss.


Här spelar man in en reklamfilm för Blanquette.


Anna torkar lakan utanför fönstret. Tvätteriet fanns på gatan några meter bort.

15 kommentarer:

Bloggblad sa...

Vad roligt att kunna följa med via bloggen! Varken packa eller köpa biljetter... men å andra sidan får man ju ingen Blanquette heller... :(

Ser helt underbart ut!

Geddfish ♥ sa...

Så trevligt! Vackert väder, blå himmel och fina vyer. Frankrike lockar!
Skärtorsdagskram och Glad Påsk 💛

Gunnel sa...

Så härligt det ser ut. Förstår att du har njutit av din ledighet där. Ha en mysig påsk.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag drack bara två glas Blanquette under hela resan trots att det bara kostade 2 euro per glas. Ska ändra i inlägget. Sen höll jag mig till orange pressé - mycket godare!

Musikanta sa...

Gerd:
Det var fantastiskt att få uppleva våren i Frankrike på de här sättet. Så här, en vecka före påsk och en vecka efter karnevalen fanns det heller inga turister i stan.
Krama tillbaka och en god fortsättning på påsken önskar Ingrid.

Musikanta sa...

Gunnel:
Det var härligt också även om det var lite för varmt för mig någon dag. Önskar dig en skön fortsättning på påsken. Här hoppas jag snön smälter fram på dagen!

Ingrid sa...

Så fint det ser ut i Lomoux! Och så roligt att dottern har ett hus där så att ni kan få åka dit och hälsa på. Våren måste ju ha kommit mycket längre i Frankrike än här.
Ha en riktigt Glad Påsk!
Kram, Ingrid

Birgitta Malmstedt sa...

Så roligt för dig att kunna besöka din dotter och hennes man. Det ser verkligen underbart ut på denna plats. Tack för din kommentar på min blogg. Fortsatt skön påsk!
Hälsningar
Birgitta

Ditte sa...

Vilken trevlig resa och till en så vackert trakt. Väldigt roligt att komma med till södra Frankrike och Limoux. Vad roligt att besöka din dottter och måg. Jag har rest mycket i södra Frankrike och besökt nmånga byar och städer under årens lopp men dock inte den här.
Jättefina foton!
Champagne tycker jag om men den ska helst vara torr i mitt tycke.
I Carcasonne har jag varit och då också provat att rida där och det var så härligt. Skulle gärna göra om det.
Väntar på fortsättningen.
Kram och Glad Påsk.

Musikanta sa...

Birgitta:
Tack för din kommentar! Önskar dig också en fortsatt skön påsk.
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Limoux ligger kanske lite vid sidan om.
Carcassonne var en upplevelse som jag ska skriva lite om senare.
Roligt att du uppskattade mina foton - det kommer fler vartefter :-).
På gamla dar är jag mycket sparsam med alkohol - kroppen tycker nog att den fått sin beskärda del av detta ämne under årens lopp. Ungefär som den sa ifrån kaffe för ett antal år sen. Jag tycker varken att vin smakar eller luktar gott längre. Men det var klart att jag måste smaka på den berömda Blanquetten när jag kom dit. Det var dock ingen höjdare för mig även om jag skrev att det var gott i
bloggen. (Alla andra tyckte det var det i alla fall.)
Så jag höll mig till orange pressé för det mesta med en och annan apelsinläsk som omväxling.
Önskar dig en skön fortsättning på påsken .
Kram tillbaka från Ingrid

Maggan sa...

Hej Ingrid!
Jättekul att läsa om er tripp till Limoux! Det ligger ju inte särskilt långt från där vi/jag brukar vara och hälsa på våra vänner. De bor i Cerét och jag brukar också normalt landa på Beziers. Snart ska vi dock flyga till Bordeaux dit vännerna kommer bilandes och sedan gör vi utflykter i den regionen innan det bär av "hemåt" längs Pyrenéerna igen.

Visst är det mysigt i Languedoc?
Kram, Maggan

Musikanta sa...

Maggan:
Tänkte faktiskt på dig när vi skulle åka dit och undrade om det var någonstans där du var och hälsade på din väninna. Som väl var gjorde vi ingen utflykt till Pyrenéerna - jag hade nog inte pallat för vägarna där. Jag hörde ju berättas om dem. Det var väldigt roligt att komma dit ner och uppleva våren. Det var ju så oerhört vackert!
Kram tillbaka från Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Jag såg på fb att ni har varit till Frankrike, men först nu kommer jag på besök.
Vilket perfekt ställe att vistas på. En gammal tjusig, charmig stad och nära till Medelhavet. Kan det vara bättre.
Vackert väder hade ni också.
Härligt säger jag!
Nu vidare till fortsättningen! :)

Musikanta sa...

PettasKarin:
Kul att du hittade inlägget!
Krama från Ingrid