onsdag 5 juli 2017

1444 Clarissa läser "Bu och Bä i städtagen"

Vårt yngsta barnbarn, lilla Clarissa - Lissan till vardags - fyller sex år idag. Hon ska börja i förskoleklass till hösten och har lärt sig att läsa mer eller mindre på egen hand. Hon har naturligtvis lyssnat på sina äldre bröder och kunde alla bokstäverna redan för något år sen. Hon har också fattat det där med att skriva.


Här har Lissan gjort en ritning till sin födelsedagstårta. 

När barnbarnen åker tunnelbana till skolan med sin mamma Mirren varje morgon passar Lissan och mamma på att öva läsning. Det går så till att de läser varannan sida i någon bok. Att övning ger färdighet visar Lissan stolt prov på hemma i köket hos mormor och morfar. Skriver gör hon bara med stora bokstäver men hon läser text med små bokstäver som här nedan på videoklippet.


Clarissa med "Bu och Bä i städtagen" hemma i köket hos mormor och morfar i Mogata. 

Här nedan läser hon boken Bu och Bä i städtagen av Lena och Olof Landström. (När vi spelade in videon hade Clarissa ännu inte fyllt sex år.)



Grattis på födelsedagen, Clarissa, och lycka till i förskoleklassen på Lilla Akademien när du börjar där i höst!

11 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Härligt! Och vilken söt 6-åring! Gratulerer med dagen, som norskarna säger ;)
Kram från Gerd

Klimakteriehäxan sa...

Älskar stavningen av ingredienserna i tårtan!

Klimakteriehäxan sa...

Och nu har jag åkt snålskjuts på dej och Clarissa!
https://klimakteriehaxan.blogspot.se/2017/07/lappat-och-klart.html

Musikanta sa...

Gerd:
Hon är både söt och duktig men har en vilja av stål och går sin egen väg helt och hållet. Lyssnar sällan på vad vuxna säger och tycker. Bra egenskaper i vår ojämställda värld!
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
jag tar mig friheten att kopiera min kommentar till ditt inlägg på din blogg
https://klimakteriehaxan.blogspot.se/2017/07/lappat-och-klart.html

Så underbart att Clarissa kunde bli en inspiration till ännu ett trevligt inlägg på din blogg. Jag ska vidarebefordra tipset med skåpdörren till Mirren, där är ju sådana här meddelanden inte i vägen. Jag begrep meddetsamma vad det stod på din lapp - trodde först att det var choklad som avsågs men det är ju solklart att det är Coca-cola när du säger det!

Är det inte helt förunderligt att barn kan skriva ord innan de någonsin har sett det i skrift? Och att man kommer på sätt att skriva de svåra stavningarna som "choklad" t.ex. Jag har kvar ett brev till min mamma innan jag började skolan som började "här är kokt med snö." Helt klart vad som menades med det.
Roligt att du länkade till min blogg!!!
Ingrid

Annika sa...

Själv lärde jag min lillasyster att läsa, skriva och räkna :-)
Hon var fyra år, jag var sju år. Jag hade precis börjat ettan och älskade at leka skola då jag kom hem från min skola. Jag var fröken och min syster elev. Snacka om att vi lekte in det hela, och att hon lärde sig.
När Karolina var liten, och när hon lärde sig läsa på engelska, tänkte jag att jag skulle lära henne på svenska också, och det gick finfint. Jag brukade skicka små lappar åt henne under dörrarna här hemma. Jag skrev ngt litet, och hon svarade. Så höll vi på, det var kul. OCH hon lärde sig knäcka läskoden på svenska och engelska samtidigt.
Lissan är duktig. Så kul att hon lärt sig via sina äldre bröder också.
Kramar!!

Musikanta sa...

Annika:
Vilket plus det är för Karolina att vara tvåspråkig även om hon kanske inte använder svenska så mycket numera. Efter vad jag förstår talar hon och förstår svenska när hon är med dig på sommarlov i Närpes. Det är konstigt hur barn plötsligt bara knäcker läskoden alldeles själva. För en del tar det lite längre tid men för vissa, som för Clarissa, gick det snabbt.

Men visst hjälper det att mamma (för det mesta) hjälper till lite grand - eller storasyster eller bröder. Jag tror också att vi här i Sverige får vara tacksamma över att inte alla barnprogram eller filmer är dubbade. Barnen möts ju då av en textremsa med svenska ord och meningar som gör att de gärna vill veta vad det står där.
Kramar tillbaka från Ingrid

Ölandsvindar sa...

Härligt med alla kreativa och duktiga ungar! Livets efterrätt, låter ganska uttjatat, men stämmer ändå bra.
Kram från Kerstin

Musikanta sa...

Kerstin:
Man blir ständigt förvånad över uppfinningsrikedomen hos barnen. Både Casimir och Caspar kan ju läsa men Lissan har redan börjat dra sig tillbaka i något hörn på förskolan med en bok, berättar Mirren, när hon inte fick vara med och leka eller när hon tyckte det var stökigt. Ingen av pojkarna har gjort det så vitt jag vet. Så hon blir nog en bokslukerska när hon blir lite äldre.
Kram tillbaka från Ingrid

Gunnel sa...

Det är underbart när barnen börjar läsa och speciellt skriva. Deras syn på stavning är så naturlig. Clarissa kommer säkert att gilla förskoleklassen. Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Jag är absolut säker på det. Lilla Akademien är ju en sådan fin skola och liten till antalet barn också.
Kram tillbaka