lördag 12 augusti 2017

1457 Månadens illustratör augusti 2017 - Diane Elson

Diane Elson är antagligen en helt ny bekantskap för alla som läser min blogg. Det var hon också för mig tills för några dagar sedan. Det började med att jag skulle skriva ett vykort till Casimir som var på gosskörläger på Ekerö med Stockholms Gosskör. Pojkarna fick varken ha med sig mobiltelefon, dator eller padda vilket innebar att de varken kunde ringa hem eller skriva meddelande på Facebook, vilket var avsikten.

Det var det här kortet som jag skickade till Casimir. Tabatha flyger luftballong. (Bilderna går att klicka större.)

Inte heller fick föräldrar eller anhöriga ta kontakt med sina ättelägg om det inte var kris. Men pojkarna fick ta emot vykort. Så Mirren uppmanade alla anhöriga att höra av sig med vykort. Jag har en liten tidskriftshållare som innehåller alla möjliga sorters kort att skicka till födelsedagar och andra bemärkelsedagar så där botaniserade jag.

Coctails with Tabatha.

Jag funderade ju förstås på vad en tioårig kille kunde gilla för kort - inga med blommor eller kyrkor på i alla fall, som jag hade massor av. (Jag antar att killarna skulle jämföra sina vykort och även räkna vilka som fick mest.)

Tabatha's little troubles.

Så det blev både ett kort på en krigare från Xian och ett kattkort, som har sina modiga 18 år på nacken. Historien bakom dessa kort - jag hade inalles åtta stycken kvar - är följande: 1999 åkte Kent och jag till London på sportlovet. En dag när vi var ute och promenerade gick vi längs Bayswater Road. På det långa staketet som löpte längs gatan hade massor av konstnärer satt upp sina tavlor.


Shopping in the village with Tabatha.

Bland mängden av tavlor fastnade jag för ett par stora akvareller med kattmotiv av en kvinnlig konstnär, som jag numera vet heter Diane Elson. Helt underbara i mitt tycke. Jag hade gärna velat köpa en sådan tavla men eftersom tavlan kostade över 1000 kr så fick det vara. Däremot hade jag råd att inköpa tio kattkort med kuvert. Och det var ett sådant jag skickade till Casimir.


Tabatha's barn (=lada.)

Det står inte mycket att läsa om Diane Elson på nätet. Det jag har fått fram om henne har hon själv skrivit på sin hemsida. Hon föddes 1953 i Sutton, Surrey i England och började illustrera på uppdrag redan när hon gick i skolan.

Tabatha's potting shed. .

Hon har skrivit och illustrerat ett tjugotal barnböcker bland annat The Junglies Story. Här kan man se några exempel på dessa böcker. De finns efter vad jag kan förstå inte översatta till svenska. Det som förmodligen gjort henne mest känd är hennes antropomorfa katter i olika miljöer. I de här bilderna som jag lagt in i inlägget är det katten Tabatha som är huvudpersonen. Det finns en tevekändis som heter Tabatha Coffey som jag antar att katten är uppkallad efter.

Tabatha's picnic

Diane Elson har även målat tavlor med London och andra miljöer som motiv. De kan man se om man går in på hemsidan där hon visar många av sina andra akvareller. De senaste tjugo åren har hon varit mycket populär i Japan, berättar hon. Hon bor i Hampshire vid floden Test med sina fyra katter. Hennes ateljé och tavelgalleri är öppen för besökare om man har vägarna förbi. Men man ska helst ringa först så att hon säkert  är hemma.

Tabatha's night out.

Inga kommentarer: